اونس طلا2205.21
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

هشدار نسبت به بسته شدن پنجره های فرصت برای آمریکا/آخرین خبرها از سرنوشت FATF در مجمع+فیلم

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه که سیاست فشار حداکثری امروز شکست خورده و برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام نمانده است، اعلام کرد :اقدام خلاف انتظار ایران پنجره های فرصت را به سرعت می بندد.

به گزارش سایت طلا،علی ربیعی در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به موضع ایران درباره پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۴+۱ با مشارکت آمریکا به عنوان میهمان گفت: در پاسخ به سوالات بطور دقیق‌تر به آن خواهم پرداخت، اما در اینجا لازم می‌دانم که به اصول کلی دولت در سیاست خارجی و داخلی اشاره کنم.

BOX:491552364

اصول سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم

وی افزود: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل‌گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته‌ها این مهم را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در سیاست خارجی دولت براساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است. دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تامین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم‌های ضدانسانی، تامین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و نیز تامین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا را دنبال کرده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه همیشه اعتقاد داشته‌ایم هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تامین این اهداف باشد، اظهار کرد: این اعتقاد در دولت، بازتاب انتخاب مردم ما برای بهره‌مندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند بوده است. ما در طول این هشت سال اعتقاد داشتیم این مردم هستند که دولت‌های منتخب خود را با دستورالعمل‌هایی که با خرد جمعی از نیازهای عمومی جامعه استنباط کرده‌اند، به پیش می‌رانند و رسالت دولت چیزی جز پیگیری آن دستورالعمل برخاسته از صندوق‌های رای نیست.

وی افزود: این همان معنای مقدس از جمهوریت است که هر کسی که با آرمان‌های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریم‌ها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای به این بحران جعلی خاتمه می‌داد و حلقه امنیتی‌سازی ایران را که صدمات بی‌شماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهم را که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را می کشید به آینده روشن تبدیل کرد.

ربیعی با بیان اینکه رژیم ترامپ با فریب‌خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را بر باددهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران می‌دیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد، اظهار داشت: در نهایت این راه به نتیجه‌ای جز انزوای بین‌المللی آمریکا در نهادها و سازمان‌هایی که روزگاری خود موسس آنها بود، نرسید. هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینه‌های سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمی‌خیزد، نداشت.

ایران به تعهد خود به برجام پایبند بوده است

وی با بیان اینکه امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، تصریح کرد: برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است. ما در طول این سال‌ها به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت آمریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی‌ترین تحریم‌هایی که جهان به خاطر می‌آورد، اثبات کند.

هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلافات نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما هم مانند بسیاری از ملت‌های دیگر باور داریم که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف جاری نیست، تاکید کرد: اما دیپلماسی نمی‌تواند بدون حسن نیت و نشان دادن صداقت آغاز شود. دولت آمریکا تا امروز از برداشتن کوتاه‌ترین گامی که نشانگر تلاش برای اعتمادسازی باشد خودداری کرده است.

ربیعی تصریح کرد: دولت و مذاکره‌کنندگان ما به عنوان وکلای مردم در احقاق حق ضایع‌شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه سازوکارهای چندجانبه و چه از راه مجامع بین‌المللی کوتاه نخواهند آمد، اما هرگز تن به بازی بی‌پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم‌هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین‌المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می‌کند.

وی افزود: ما آماده‌ایم که هر پیشنهاد عادلانه و صادقانه‌ای را برای حل این اختلاف بشنویم اما بیش از آن منتظریم که اقداماتی را در عمل ببینیم که می‌توانند به تدریج اعتماد ازدست‌رفته را بازسازی کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: هفته گذشته در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، قانون مصوب مجلس را به نحوی اجرا کردیم که ضمن احترام به قانون، به جامعه بین‌المللی اطمینان بدهیم که برنامه.های هسته‌ای ما همچنان ذیل نظارت‌های مشروع بین‌المللی و در مسیر صلح آمیز باقی خواهد ماند. این توافق حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ما در فرصت دادن به دیپلماسی بود.

اقدام خلاف انتظار ایران پنجره های فرصت را به سرعت می بندد

ربیعی با بیان اینکه امروز انتظار داریم اعضای شرکت‌کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی برای اثبات حسن نیت بردارند، گفت: در اینجا نمی‌توانم از این هشدار صرف نظر کنم که اقدامی خلاف انتظار ما آثاری مخرب بر فرایندهای دیپلماتیک خواهد داشت و می‌تواند پنجره‌های فرصت را به سرعت ببندد.

وی ادامه داد: همینطور انتظار داریم که همه طرف‌ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت‌ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده‌خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.

بیش از هر زمانی نیازمند ارتقاء نیکوکاری هستیم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز هفته نیکوکاری در روزهای آینده، اظهار کرد: روز نیکوکاری، یک اتفاق، رویداد یا مناسبت نیست؛ روزی است که به ما فرصتی می دهد تا بازخوانی کنیم یک فرهنگ را، یک الزام در جامعه امروز و نوعی زیست اخلاقی، انسانی و اسلامی و نوعی نگاه به کنش شخصی خودمان را در قبال وظایفی که در قبال جامعه مان داریم. روز نیکوکاری، روز به یادآوردن افرادی است که به علت نداشتن فرصتهای برابر یا تحت تاثیر مسائل متعدد دیگری، دچار آسیب‌های و کاستی‌هایی در زندگی هستند.

ربیعی با بیان اینکه ایران امروز، در شرایطی که تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و همچنین همه‌گیری کرونا قرار دارد، بیش از هر دوره و زمان دیگری، نیازمند بازخوانی و ارتقاء نیکوکاری به عنوان یک اصل و حرکت اجتماعی است، تاکید کرد: روزهای سخت تحریم و کرونا، ایستادن در کنار هم، پشتوانه یکدیگر بودن و دستگیری از هم نوع را، بیش از هر دوره دیگری ضروری کرده است. دولت همواره به گسترش جریان نیکوکاری،‌ اهتمام ویژه داشته است. البته هرچند نیکوکاری، یک امر جاری در جریان و بستر اجتماعی است اما این وظیفه دولت‌ها در جوامع امروز است که مانند لکوموتیو، کشانه نهادهایی باشند که در زمینه نیکوکاری و کمک به همنوع، فعالیت دارند؛ به این صورت که در تاسیس و حمایت از این نوع نهادها، کوشا باشد.

حمایت از سمن ها همیشه در دستور کار دولت بوده است

وی با تاکید بر اینکه رشد سمن‌ها چه از نظر تعداد و چه از نظر موضوع کار و گسترش گروه‌های هدف و تلاش برای حمایت و امنیت فعالیتشان همواره در دستور کار دولت بوده است، گفت: دولت تدبیر و امید نیز در این راستا، تلاش کرده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد دو نهاد کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، اقدامات اثربخشی را در زمینه نیکوکاری و کاهش نابرابری‌ها داشته‌اند.

اهم اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم، یادآور شد: این وزارتخانه اتخاذ راهبرد افزایش بهره‌وری، اقتصادی و دانش بنیان‌کردن صنعت کشاورزی با هدف ارتقای تولید در جهت تامین امنیت غذایی جامعه، کاهش وابستگی، تقویت اقتصاد ملی و بهبود معیشت بهره.برداران بخش کشاورزی، را در دستور کار خود قرار داده است.

ربیعی ادامه داد: افزایش ۲۵ میلیون تنی تولیدات بخش کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۳ میلیون تن در سال ۹۸، به رغم پایین آمدن میانگین بارندگی‌ها و همچنین کاهش سطح زیرکشت در دولت تدبیر و امید ۳ طرح عظیم ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام، طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور و طرح آبیاری دشت سیستان به عنوان پروژه های زیربنایی کشاورزی در زمینه توسعه شبکه ‏های آبیاری و زهکشی و تجهیز نوسازی اراضی کشور در وسعتی بالغ بر ۸۲۳ هزار هکتار از اراضی کشور در حال اجرا است که فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتار در سطح ۲۹۵ هزار هکتار تکمیل و به کشاورزان تحویل شده است.

وی افزود: همچنین ۳۲ هزار هکتار از «طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان» به بهره برداری رسیده و «۷۷ هزار هکتاراز طرح ۲۲۷ هزارهکتاری شبکه های آبیاری اراضی غرب و شمال غرب کشور نیز به بهره برداران تحویل شده است. علاوه بر این، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری از ۱.۳ میلیون هکتار در سال ۹۲ به ۲.۴ میلیون هکتار افزایش یافته است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه راندمان کل آبیاری کشور از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به بیش از ۴۵ درصد ارتقا پیدا کرده، اظهار کرد: شاخص بهره‌وری آب در محصولات کشاورزی هم از ۹۲۰ گرم در سال ۹۲ به ۱۴۵۰ گرم بر مترمکعب افزایش یافته است.

ربیعی یادآور شد: ایجاد خط اعتباری، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و حدود ۱۴۰ هزار دستگاه تراکتور، حدود ۳۸۰۰ دستگاه کمباین غلات و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز از ۱.۲ در سال ۹۲ به ۱.۸ اسب بخار در هکتار در سال ۹۸ افزایش یافته است.

وی همچنین به افزایش سطح گلخانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: این میزان از ۸۸۰۰ هکتار در سال ۹۲ به حدود ۱۸ هزار هکتار در سال ۹۸ رسیده است. سطح عملیات آبخیزداری از ۱۲ میلیون هکتار تا سال ۹۲ به ۱.۱۷ میلیون هکتار تا سال ۹۸ افزایش یافته است. همچنین، سطح جنگل کاری از ۷۷۰ هزار هکتار تا سال ۹۲ به ۹۵۳ هزار هکتار تا پایان سال ۹۸ افزایش یافته است.

گزارش آخرین مصوبات دولت

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به جلسه هفته گذشته هیئت دولت، اظهار کرد: در جلسه چهارشنبه گذشته دولت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین سرمایه اولیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یافت که این صندوق به منظور جبران بخشی از خساراتهای ناشی از حوادث طبیعی تشکیل می‌شود.

ربیعی یادآور شد: همچنین کلیه واحدهای مسکونی دارای انشعاب برق براساس ضوابط مقرر تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان قرار می‌گیرند.

تسلیت درگذشت یک روزنامه نگار دیگر بر اثر کرونا

وی همچنین با یادآوری تسلیت درگذشت علی اکرمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی بر اثر کرونا، گفت: باز هم هفته گذشته عضوی از جامعه رسانه کشور را از ما ستاند. سهیل گوهری و روح‌الله رجایی و اینک علی اکرمی، را روز یکشنبه صبح از دست دادیم. اکرمی روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی و یک روزنامه‌نگار با نشانی از خنده همیشگی و اخلاق‌ خوب و رفیقی خوب که هیچ مرز سیاسی مانع رفقاتش با هیچ کس نبود.

بدون لغو تحریم ها ادعای دیپلماسی آمریکا ریاکارانه است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت بررسی‌ها برای حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست این گروه و آمریکا به عنوان مهمان ابتکاری، برای حل مسائل بود، اما از نظر ما زمان خوبی برای برگزاری چنین نشستی نیست. بدون لغو تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل قبول به نظر می‌رسد.

ربیعی تصریح کرد: ما پیش از هر مذاکره‌ای باید نسبت به صداقت آمریکا در جدیت آن برای بازگشت به تعهدات مطابق نص توافق برجام اطمینان پیدا کنیم. تنها معیار، گام‌های عملی دولت آمریکاست. ما از هرگونه ابتکاری از جانب اعضای باقیمانده در برجام برای سوق‌دادن آمریکا به ارائه چنین اطمینانی به جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به دپیلماسی به عنوان تنها راه حل خروج از بن‌بستی که آمریکا آفریده پایبندیم، گفت: اما آغاز یک فرآیند دیپلماتیک موثر به حداقلی از حسن نیت نیاز دارد که آمریکا با امتناع از انجام تعهدات اولیه خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد از آن سرباز زده است. ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. دولت بایدن نمی تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوتی داشته باشد. اولین قدم برای آمریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است.

سخنگوی دولت یادآور شد: ایران در برجام است و در بالاترین سطح اعلام کرده که بلافاصله از اجرای تعهدات آمریکا، ایران نیز تمام اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.

واکنش ایران به قطعنامه‌ ضدایرانی توزیع شده میان اعضای شورای حکام

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش جمهوری اسلامی به قطعنامه‌ ضدایرانی که در میان اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی آمریکا توزیع شده، اظهار کرد: توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس اقدامی توازن‌بخش برمبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات خود، متقابلاً تعهداتش را بطور جزئی یا کلی متوقف کند.

وی با تأکید بر اینکه ما همچنان به برجام پایبندیم و در صورت ازسرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت، تصریح کرد: توافق اخیر صورت‌گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان.دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان‌بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه‌ناپذیر ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود، گفت: از نظر ما با توافق صورت گرفته، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد. با این حال، اگر آمریکا واقعا دلیلی برای نگرانی دارد باید با بازگشت به تعهداتش در برجام زمینه برای عمل متقابل ایران فراهم و این نگرانی مصنوعی را برطرف کند. ما برای اعلام موضع و گام‌های جبرانی عجله نداریم اما هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد.

ربیعی تاکید کرد: در پاسخ به زمزمه کشورهای اروپایی، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد؛ از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.

از تهاتر بدهی های هپکو چه خبر

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت تهاتر بدهی‌های هپکو، گفت: در خصوص موضوع شرکت هپکو پس از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در وزارت اقتصاد، پیرو دستور معاون اول رئیس جمهوری، در جلسه‌ای با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، خزانه‌دار کل کشور، ریاست سازمان تامین اجتماعی، مدیران عامل بانک‌های مرتبط و سایر مسئولان ذی‌ربط موضوع تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانک‌ها با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و سازوکارهای لازم برای تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانک‌های تجارت ملی و مسکن با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و دیگر پیشنهادات لازم برای طی مراحل قانونی و تصویب در هیئت وزیران ارائه شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه موضوع با استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسیده است و نگرانی وجود ندارد، گفت: با این تصمیم هم امنیت شغلی کارگران تامین می‌شود و هم هپکو یک مدیریت مستمر و بازاری برای تولیدات خود خواهد داشت.

گشایش های خوبی در آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی ایجاد شده است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی، اظهار کرد: بحث آزادسازی منابع که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی نظیر کره جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده است، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. این پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و گشایش‌های خوبی به وجود آمده است. بانک مرکزی با کره جنوبی و عراق توافقاتی در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل بشوند انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از ۱۰ میلیارد ارز تامین نماید، گفت: به طور طبیعی اولویت دولت و بانک مرکزی در استفاده از این منابع، در درجه اول برای تامین کالاهای اساسی و تامین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است. بر اساس مذاکرات صورت گرفته استفاده از منابع به صورت تدریجی انجام خواهد گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد:در مورد کره جنوبی براساس تفاهم صورت گرفته دستور پرداخت ۱ میلیارد دلار به بانک کره داده شده است که در حال عملیاتی شدن است.

جهش ایرانی ویروس کرونا صحت ندارد

ربیعی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره برخی اظهارات در زمینه وجود کرونای جهش‌یافته ایرانی، تصریح کرد: واژه موتاسیون ایرانی یا جهش ایرانی ویروس کرونا که به نقل از نائب رییس مجلس منتشر شده، درست نیست و صحت ندارد. تا امروز از میان گونه‌هایی که با مبدا انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا وجود دارند، صرفا واریانت انگلیسی در ایران مشاهده شده است.

وی افزود: متاسفانه انتقال ناقص مطالب مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا آن هم از جانب افراد غیر از سخنگوی رسمی این ستاد و یا پوشش خبری ناقص آن در مواردی موجب سوء تفاهم و سوء برداشت شده است و امیدواریم دیگر شاهد تکرار این نوع موارد نباشیم.

بدون تکمیل فاز اول فاز بعدی تزریق واکسن کرونا آغاز نمی شود

سخنگوی دولت در پاسخ به بخش دوم پرسش ایسنا درباره نظم حاکم بر روند تزریق واکسن تاکید کرد: طبق سند ملی واکسیناسیون کرونا مصوب شورای عالی اخلاق پزشکی، فاز یک واکسیناسیون، دربردارنده واکسیناسیون کادر درمان، کارکنان سلامت و جانبازان و معلولان، غسال‌ها و سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها است و واکسیناسیون هم برای همه این گروه‌ها در فاز یک آغاز شده و قبل از اتمام این فاز، به هیچ‌وجه مراحل بعدی آغاز نخواهد شد.

ربیعی ادامه داد: رویکرد وزیر بهداشت هم پیشگیرانه و هشدارگونه است و این کار مهم، قطعا طبق سند واکسیناسیون کرونا انجام خواهد شد.

آخرین ها از سرنوشت FATF در مجمع

وی در پاسخ به پرسشی درباره کار کمیته مشترک دولت و مجمع تشخیص برای FATF و ابراز رضایت هردو طرف از آن و در عین حال ارائه پیشنهادات مجلس در این زمینه و احتمال کندشدن روند رسیدگی به این موضوع، اظهار کرد: تاکنون ۴ جلسه بین نمایندگان دولت در بالاترین سطح برگزار شده است و ۳ وزیر اقتصاد، امور خارجه و نفت بعلاوه معاون حقوقی رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی در جلسات مجمع شرکت کرده و ابعاد زیان بار عدم تصویب این لایحه را مورد بحث قرار داده‌اند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: قرار شد نقطه‌نظرهای جمع‌بندی‌شده نیز براساس ابهامات مجمع، توسط وزیر اقتصاد و دارایی تدوین و ارائه شده و در اختیار مجمع قرار گیرد، اما در مورد اظهارات جدید دبیر مجمع مبنی بر برگزاری دور جدیدی از مباحث در مجلس، ما از آن اطلاعی نداریم. اما به نظر میرسد با توجه به اینکه موضوع از طریق رهبری به مجمع ارجاع شده و ایشان با تمدید زمان بررسی هم موافقت کرده‌اند ارجاع به مجلس و هرگونه بحث جدید موضوعیتی ندارد.

ربیعی گفت: از اینکه شرایطی ایجاد شد تا همکاران ما در دولت بتوانند نقطه نظرات خود را بیان نمایند، از مجمع تشخیص مصلحت سپاسگزاریم. همه ما امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم را تضمین کند.

تحریم ها در حال رفع شدن است...

وی در پاسخ به این پرسشی درباره اینکه سخنگوی دولت بر چه اساس می‌گوید تحریم‌ها در حال رفع است و اینکه آیا وی ضمانت می‌دهد که با تصویب FATF مشکلات کشور حل شود، تصریح کرد: سوال شما حاوی سه نکته است؛ نکته اول؛ بله همانگونه که نوشتم معتقدم FATF چه در دوران تحریم و چه در عقب رانده شدن تحریم هزینه زیادی بر کشور تحمیل خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: نکته دوم؛ از من پرسیده‌اید چگونه تحریم‌ها دارد برداشته می.شود در حالی که نشانهای از رفع تحریم دیده نمیشود و آن را وعده پوچ دولت می‌خوانید. شرایط سال ۹۲ را هیچکس فراموش نکرده، دورانی که با چندین قطعنامه شورای امنیت و تهدید جنگ، مواجه بود و کشور توسط منتخب مردم تحویل گرفته شد، اما ما تحریم‌ها را با حمایت رهبری به عقب راندیم. شاید عده‌ای نخواهند قبول کنند ولی هم مردم ایران و هم دولت‌ها و ملت‌های جهان می‌دانند سال ۹۷ ایران با پدیده مالیخولیایی ترامپ روبرو شد. او هم چاره ای جز عقب نشینی از تحریم نداشت و اظهارات اخیر او هم این را نشان می‌دهد.

ربیعی با بیان اینکه سه مقام امریکایی هم گفته‌اند فشار حداکثری تاثیر نداشته است، تاکید کرد: بله هنوز هم من معتقدم تحریم‌ها راهی جز عقب‌نشینی و شکسته‌شدن ندارد اما نکته سوم؛ آمریکا چاره‌ای جز لغو تحریمها که لازمه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است، ندارد. هرچند دولت جدید امریکا به سبک دولت پیشین، بازی بیهوده و باخت- باختی را آغاز کرده که نتیجه‌ای بهتر از آنچه ترامپ بدست آورد نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: اما بزودی خواهد فهمید که لغو تحریم‌ها بهترین و سریع‌ترین راه مطمئن، برای بازگشت همه طرف.ها به تعهدات و ازسرگیری دیپلماسی نتیجه‌بخش است.

سخنگوی دولت با اشاره به بخش دیگر این پرسش در زمینه FATA، گفت: نوع سوال شما نادرست است، کدام موضوع در عرصه سیاست هست که همه مشکلات را به تنهایی حل کند؟! این انتظاری بیجا از پذیرش یک سلسله مقررات مالی بین‌المللی است. ربیعی تصریح کرد: اما در عوض ضمانت می‌دهم رفتن در آن لیست، آثار زیانباری خواهد داشت و هزینه مبادله در کشور را افزایش خواهد داد، صادرات و آوردن ارز به چرخه اقتصاد با مشکل روبرو خواهد شد، دوستان و همسایگان هم تمایل کار با ایران را از دست خواهند داد. کسب منفعت از اقتصاد جهانی تقریبا با مشکل مواجه خواهد شد. و این را هم تضمین می دهم که با تصویب این لوایح، مشکلات اقتصادی کشور را با خودتحریمی بیشتر همراه نخواهیم کرد.

تکلیف سفرهای نوروزی مشخص می شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمات کرونایی دولت با توجه به تعطیلات نوروز، گفت: تعیین تکلیف کلی سفرهای نوروزی در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص می‌شود. براساس طرح هوشمند حتما شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد. در این جلسه در خصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه‌ها و نقاط تاریخی و زیارتی، هم تصمیم گیری خواهد شد.

سفری به چین در موضوع سند ۲۰ ساله همکاری مطرح نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا علی لاریجانی قرار است به چین سفری داشته باشد و آیا برنامه‌های وی در این سفر در راستای سند ایران و چین، از طرف دولت است، اظهار کرد: در مورد پیگیری سند همکاری ایران و چین توسط آقای لاریجانی، این یک سنت پسندیده‌ای است که نظام از همه ظرفیت‌های انسانی خویش برای ارتباطات خارجی بتواند استفاده کند.در این مورد نیز همینطور است که آقای واعظی گفت؛ ایشان پیگیری سند ۲۵ ساله راهبردی همکاری‌های ایران و چین را انجام می‌دهد. ضمنا فعلا هیچ برنامه سفری به کشور چین برای این موضوع مطرح نیست.

انتقاد از مصوبه افزایش قیمت اینترنت

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره مصوبات اخیر مجلس در زمینه اینترنت و نگرانی‌های ایجادشده در خصوص گرانی آن گفت: اطمینان دادن به سرمایه‌گذار و ضمانت سرمایه‌گذاری در ایران موضوع بسیار مهمی است. اگر سرمایه‌گذار احساس امنیت نکند، توسعه در کشور متوقف خواهد شد. اپرتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرار دارند و براساس این قرارداد؛ سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز و به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: چگونه و در یک تصمیم بدون مطالعه عمیق مصوب کنیم که این ۲۸ درصد به ۳۸ درصد اضافه شود؟ چه حرمتی برای سرمایه‌گذاری قائل می‌شویم؟ آیا این خلاف سیاستهای کلی نظام است یا نه؟ این تصمیم هزینه‌های قابل‌توجهی به مردم وارد خواهد کرد. این هزینه‌ها هم در افزایش قیمت اینترنت به مردم وارد می‌شود و هم در توقف توسعه و عقب‌ماندگی کشور در پیشرفت در حوزه ارتباطات.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت هیچوقت دنبال افزایش قیمت اینترنت نبوده است و در همین چند ماه پیش در حمایت از وزارت ارتباطات برای برخورد با تخلف افزایش غیرقانونی قیمت اینترنت مصوبات قاطعی داد. سیاست دولت تسهیل دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه عدالت ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات در روستاها و مناطق محروم بوده و هست.

ربیعی ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش آموز، ۱ میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و طلبه و حدود ۲۰۰ هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاستها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم در هزینه‌های اینترنت بوده است. کشورهای در حال توسعه که مطالعات آینده نگرانه دارند به سمت کم کردن از هزینه استفاده از اینترنت حرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حضور در تجارت و اقتصاد جهانی، اینترنت‌محور خواهد بود، تاکید کرد: حتی تاثیرگذاری فرهنگی و تولیدات فرهنگی با حضور قوی همگان در فضای مجازی موثر خواهد بود. شکل‌گیری مشاغل جدید و تغییر شیفت مشاغل در این فضا خواهد بود. سیاستگذاری پیرامون اینترنت از جمله قیمت آن برای مصرف‌کننده نیازمند یک جامعه‌نگری و آینده‌نگری است.

رد اتهام حمله به کشتی اسرائیلی از سوی ایران

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اتهام وزیر دفاع اسرائیل به ایران برای حمله علیه کشتی اسرائیلی در خلیج عمان گفت: استراتژی ما در منطقه ایجاد آرامش و ثبات است و امنیت آب‌راه‌های تجاری، اولویت همیشگی ما بوده است. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و ما در تامین امنیت منطقه، خلیج فارس و دریای عمان پیشگام بوده‌ایم و طرح صلح هرمز بر مبنای همین استراتژی بوده است. نه تنها ایران، بلکه همه دنیا بر فرافکنی رژیم اسرائیل واقفند. نتانیاهو معلوم نیست چه هدفی در سیاست داخلی و خارجی با این ادعاها دارد.

ربیعی با بیان اینکه دم خروس از اظهارات نتانیاهو پیدا شد، ادامه داد: نگرانی او از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام است. او وحشت‌زده از برداشته‌شدن فشار ترامپ از کشورهای منطقه و ایجاد وفقه در روند عادی‌سازی این رژیم در منطقه است. تحرکات مشکوک اسرائیل در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم.

مذاکره مجدد در مورد برجام نوعی بدعت گذاری است

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد بورل درباره برجام، اظهار کرد: به لحاظ اصولی اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد نیازی به مذاکره ندارد؛ همانطور که اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام نیازمند مذاکره مجدد نیست. مذاکره درباره قانون و مقررات بین‌المللی نوعی بدعت‌گذاری است که پایه‌های ثبات بر اساس قانون را سست میکند. هرچند پیشنهاد آقای بورل را مبتنی بر حسن نیت ایشان می‌دانیم اما هنوز به دلایل مجاب‌کننده و اطمینان‌بخشی که از مضار چنین نشستی جلوگیری کند، نرسیده‌ایم.

سخنگوی دولت در پایان گفت: تاسف.برانگیز است که دولت جدید آمریکا انتخاب کرده که بر روال دولت پیشین در نقض قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت و تحریم مردم ایران که نتایج ضدانسانی بر زندگی روزمره مردم داشته ادامه بدهد. از نظر ما شعار «بازگشت آمریکا» که دولت آقای بایدن آن را تکرار می‌کند چیزی جز حرف‌های توخالی نیست. آمریکا همچنان از جامعه بین‌المللی منزوی است و میراث رژیم ترامپ را باارزش می‌داند. ما منتظر گام‌های عملی دولت آمریکا برای اثبات حسن نیت در پایبندی به قوانین و توافقات پیشین هستیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد