اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

پیش فروش خودرویی که استاندارد ندارد!

سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده است که سایپا شاهین همچنان استاندارد یورو ۵ را نگرفته است.

به گزارش سایت طلا به نقل از باشگاه خبرنگاران،در تیر ۹۷ سایپا، اقدام به طراحی خودرویی جدید کرد که اسم این خودرو جدید را رهام گذاشت، مرداد ماه امسال هم از این خودروی جدیدی که قرار بود زمستان امسال وارد بازار شود، رونمایی کرد. خودرویی جدید که پلتفرم مشترک با تویوتا بلتا و ولکس سی ۳۰ بهره می‌برد و در آن از موتور تقویت‌شده سایپا تیبا استفاده شده است.

سایپا شاهین ابتدا قرار بود از موتور ۱٫۶۵ لیتری خودرو برلیانس اچ۳۳۰ استفاده کند، اما به دلیل تحریم‌های ۱۳۹۷ و خروج برلیانس از ایران این موضوع منتفی شد. در نهایت تصمیم گرفته شد که از نمونه تقویت شده و دارای توربوشارژر پیشرانه خودروی تیبا در این خودرو استفاده شود.

این گروه خودروسازی اقدام به پیش فروش این خودرو جدید کرد و بر اساس اطلاعیه‌هایی که منتشر شد، قرار بود زمستان امسال به بازار عرضه شود. برای اولین بار، شاهین در خرداد ماه ۹۹، در لیست پیش فروش سایپا دیده شد و حدود ۱۰ هزار نفر در این مرحله از ثبت نام شرکت کردند و برای اولین پیش فروش شاهین، ثبت نام کردند.

پیش پرداخت خودروی شاهین در تیرماه امسال ۸۰ میلیون تومان اعلام شده بود و بعد از گذشت چهار ماه قیمت پیش پرداخت این خودرو ۵۰ میلیون تومان افزایش داشت و به ۱۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. حالا به تازگی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان محیط زیست، اعلام کرد که شاهین مجوز‌های لازم برای شماری گذاری را نگرفته و در گرفتن استاندارد‌های لازم رد شده است.

سایپا شاهین

خودرو‌های جدید در ایران باید استاندارد یورو ۵ را دریافت کنند، اگرچه با وجود موتور‌های قدیمی مشخص نیست چگونه بسیاری از خودرو‌های ایرانی استاندارد یورو ۵ را دریافت می‌کنند!. اکنون، اما سازمان محیط زیست ایران نسبت به فروش خودرو شاهین بدون داشتن استاندارد آلایندگی هشدار داده است.

براساس آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، باید از ابتدای سال ۹۸ خودرو‌های بنزینی با استاندارد یورو ۵ تولید شوند. مسعود زندی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، بیست و هشتم آبان ۹۷ گفته بود که خودروسازان باید به دنبال استانداردسازی یورو ۵ باشند و مجوز الزم را از محیط زیست دریافت کنند.

او تصریح کرده بود که در سال ۹۸ جلوی شماره گذاری خودرو‌های فاقد استاندارد یورو ۵ گرفته می‌شود، اما همانطور که پیش بینی میشد این صراحت مسئولان سازمان محیط زیست کارساز نبود و باز هم خودروسازان کوشش کردند با رایزنی وقت بیشتری بخرند و خودرو‌های یورو ۵ تولید نشد.

بعد از آن، خودرو‌هایی که از قبل هم تولید شده بودند، اما پلاک نشدند، اجازه پلاک شدن داده نشد، خودرو‌های ساندرو، نیسان نمونه‌ای از آن‌ها بودند که متقاضیان زیادی در این خصوص شکایت داشتند و بعد از گذشت مدت زمان زیادی و رایزنی‌های انجام شده، خودروسازان توانستند با پلاک مدل ۹۸ این خودرو‌ها را تحویل دهند، گویا تنها مشکل آن‌ها پلاک سال بوده نه مدل خودرو!

حالا با وجود اینکه سه سال از زمان طراحی خودرو شاهین می‌گذرد، این خودرو هنوز وارد بازار نشده و حالا سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده است که این خودرو همچنان استاندارد یورو ۵ را نگرفته است.

شاهین دیر اقدام به دریافت مجوز کرده است!

بهزاد اشجعی کارشناس صنعت خودرو گفت: مراحل گرفتن مجوز جدید به این صورت است که خودروساز باید فرآیند تست‌های استاندارد آلایندگی را در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان محیط زیست زیر نظر بازرس سازمان طی کند.

او بیان کرد: پس از طی کردن مراحل استاندارد، گزارش‌های این آزمایش برای سازمان محیط زیست باید ارسال شود تا این بتوانیم مجوز استاندارد آلایندگی را صادر کرد، اما تاکنون سایپا این کار را انجام نداده است. اهمیت ارتقای استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ در این است که باعث کاهش انتشار اکسید‌های نیتروژن، افزایش میزان دوام آلایندگی خودرو‌ها از ۱۰۰ هزار کیلومتر به ۱۶۰ هزار کیلومتر پیمایش، ارتقای سیستم‌های پایش و تجهیزات کنترل کننده آلایندگی خودرو‌ها می‌شوند.

سایپا شاهین

عدم تائید استاندارد توسط سازمان محیط زیست تکذیب می‌شود!

حال برای پیگیری این موضوع، به سراغ خودروسازی سایپا رفتیم، اما آن‌ها هیچ جواب قانع کننده‌ای ندادند.

یک منبع آگاه در شرکت خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عدم تائید استاندارد توسط سازمان محیط زیست تکذیب می‌شود. یک کارشناس در توئیتی نوشته است که هنوز مجوز صادر نشده! این به معنای عدم تائید نیست.

او بیان کرد: تست‌های مختلف برای اخذ مجوز‌های مورد نیاز برای شماره گذاری شاهین انجام شده یا در حال انجام است و صدور مجوز توسط سازمان محیط زیست هم در دستور کار است و مراحل معمول و مرسوم خود را طی می‌کند.

وزارت صمت نباید اجازه پیش فروش می داد

محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با دیگر رسانه ها، نیز درباره شماره گذاری خودروی شاهین و روندی که این خودرو در پلاک گذاری خواهد داشت، تصریح کرد: اساساً اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط ‌زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روند اخذ مجوز زیست محیطی هر مدل خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی این گونه است که بر اساس دستورالعمل‌ها، تست‌ها و آزمون‌های زیست محیطی را انجام می‌دهند و مدارک مورد نیاز را به شرکت‌های بازرسی که مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست هستند، ارسال می‌کنند.

او افزود: بعد از بررسی‌های فنی و تطابق با استاندارد‌های زیست محیطی توسط شرکت‌های بازرسی، گزارش‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود و در صورت تایید رویه ها، طی نامه‌ای به پلیس راهور، پلاک گذاری بلامانع اعلام می‌شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تمام گزارش‌های فنی و مدارک مربوط به مسایل زیست‌محیطی خودروی شاهین قرار است هفته آتی به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

او گفت: با توجه به اینکه در نتایج برخی از آزمون اولیه زیست محیطی خودروی شاهین که به صورت غیر رسمی دریافت شده، مشکل خاصی مشاهده نشده، به نظر می‌رسد، مجوز‌های نهایی نیز برای پلاک گذاری صادر شود؛ قطعا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، پیگیری شده و حل می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارائه مجوز یک فرآیند اداری است و شایسته نیست در فضای عمومی و رسانه‌ای درباره ممنوعیت شماره گذاری یک خودرو صحبت شود، چرا که با این گونه خبر‌ها تنها برای مردم نگرانی خاطر ایجاد می‌کنیم.

او تصریح کرد: از طرفی وقتی هنوز مدارک به صورت کامل به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است، چرا باید پیش داوری و اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست با شماره‌گذاری شاهین مخالف است.

میرزایی قمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی با شماره گذاری شاهین یا هر خودرو دیگری ندارد، تاکید کرد: خودروی شاهین یک پروژه ملی است و در این پروژه از نیروی انسانی، مهندسان ایرانی و دانش فنی داخلی استفاده شده، از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌ها در کنار پروژه‌های ملی است و قطعا حمایت از پروژه شاهین مستثنی از این رویکرد نیست.

با توجه به توضیحات ارائه شده موضوع پیش فروش و ارائه مجوز شماره‌گذاری فراتر از خودروسازان و مجموعه سایپا است؛ چرا که مجوز پیش فروش خودرو را کمیته خودرو وزارت صمت می‌دهد. شرکت‌های خودروسازی مجوز پیش فروش را از وزارت صمت دریافت می‌کنند و متاسفانه در این بین هیچ گونه استعلامی از سازمان محیط زیست در خصوص دارا بودن مجوز‌های زیست محیطی مربوطه صورت نمی‌پذیرد.

در این میان طی دو نوبت مکاتبه رسمی؛ یکی در سال گذشته و یکی هم اخیراً از وزارت صمت خواسته شده که قبل از ارائه مجوز پیش فروش محصولات خودرویی، حتما استعلام زیست محیطی خودرو را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کنند و سپس نسبت به پیش فروش خودرو اقدام کنند.

از سوی وزارت صمت تاکنون در مورد پیش فروش هیچ خودرویی از سازمان محیط زیست استعلام زیست محیطی گرفته نشده است. حالا چند سوال در ذهن ایجاد می‌شود، اینکه با وجود نداشتن استاندارد‌های لازم، چرا کمیته خودرو و در اصل وزارت صمت اجازه پیش فروش این خودرو را دادند؟

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد