اونس طلا2214.53
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روش شناسایی خانه‌های خالی اعلام شد

معاون سازمان مالیاتی گفت: اطلاعاتی که از وزارت راه و شهرسازی برای خانه‌های خالی دریافت شده نشان نمی دهد که قطعا خالی از سکنه است.

به گزارش سایت طلا،محمود علیزاده در رابطه با موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون امور مالیاتی و این‌که وزارت راه و شهرسازی معتقد است آمار خانه های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده، اظهار داشت: حدود ۲۵۰۰ فقره اعلامیه‌ای که از طریق سامانه املاک و اسکان ارائه شده که به عنوان خانه خالی قطعی ثبت نشده و تحت «بررسی» عنوان شده است.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق اطلاعات سامانه مذکور این خانه‌ها مشکوک به خالی هستند و قطعی اعلام نشد، بیان داشت: آن چیزی که در قانون مطرح می شود سامانه با قطعیت باید اعلام کند که این واحد مسکونی خالی از سکنه بوده و زمان از آن گذشته باشد.

وی افزود:‌ با توجه به تغییر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم که در دی ماه سال جاری ابلاغ شد که بر اساس قانون مجلس بود، مالکینی که بیش از یک واحد مسکونی در یک شهر داشته باشند و بیش از چهار ماه در هر سال خالی از سکنه مانده باشد مشمول مالیات بر خانه خالی می شود.

معاون سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه براساس قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی که مجلس تهیه کردن، اجرایی شدن آن برای سال ۹۹ نیست، تصریح کرد:‌ از زمانی که این قانون ابلاغ می‌شود باید چهار ماه از خالی بودن خانه گذشته باشد. اجرای قانون از اول سال ۱۴۰۰ خواهد بود و آیین نامه اجرایی آن ظرف سه ماه توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان مالیاتی تهیه و تصویب می‌شود و بر مبنای آن تمامی مالکین و آحاد مردم در سامانه املاک و اسکان، دو ماه فرصت دارند اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه ثبت کنند.

علیزاده ادامه داد: با توجه به محتوای داده‌ها و اطلاعاتی که از سایر ذینفعان و دستگاه‌ها گرفته می‌شود، پروفایل املاک مالکین و املاک موجود در سطح کشور به دست می آید که واحدهای دارای سکنه و خالی از سکنه مشخص می شود. رسیدگی مالیاتی به واحدهای مسکونی خالی از سکنه در مردادماه سال ۱۴۰۰ شروع می شود.

وی در مورد اینکه چرا براساس قانون کنونی مالیات از خانه‌های خالی اخذ نمی شود، گفت:‌ براساس ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، باید یک سال از خالی بودن خانه بگذرد و از سال دوم نیز نصف اجاره آن مالیات اخذ خواهد شد که از لحاظ اجرایی ارزش بازدارندگی ندارد.

معاون سازمان امور مالیاتی در واکنش به این سوال که موضوع اجرای نص صریح قانون است و نه بازدارندگی، یادآور شد: باید سامانه تکمیل شود تا بتوان مالیات اخذ کرد.

* معیار تشخیص خانه خالی، سامانه ملی املاک است

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد اراده‌ای برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود ندارد و پاسکاری میان دستگاه ها مشاهده می شود، بیان کرد: سازمان مالیاتی متولی اجرای قانون پس از شناسایی واحدهای مسکونی خالی است. مطالبه مالیات به صورت مکانیزه انجام می‌شود و منتظر دریافت اطلاعات لازم هستیم و به محض دریافت آن اقدامات لازم را برای مالیات انجام خواهیم داد.

علیزاده تاکید کرد: اگر امروز از سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی خروجی داشته باشیم که خانه‌ای خالی از سکنه است و مشمول مالیات می شود ظرف ده روز برگ تشخیص و مطالبه مالیات آن صادر خواهد شد.

به گفته وی، نکته اساسی این است که سازمان مالیاتی نمی تواند خارج از خروجی سامانه به تشخیص دیگری مبنی بر خالی بودن از سکنه برسد و معیار تشخیص، سامانه ملی املاک اسکان است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد