اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

کاهش انتظارات تورمی کشور با توقف رشد پول در آذر ماه

رییس کل بانک‌ مرکزی گفت: توقف رشد«پول» و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

به گزارش سایت طلا،«عبدالناصر همتی» امروز (شنبه) در یادداشت اینستاگرامی به چند نکته درخصوص متغیرهای پولی اشاره کرد و افزود: امروز، گزارش تحلیلی آذر ماه بانک مرکزی منتشر شد که دو واقعیت آماری در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: نخستین موضوع در این گزارش رشد ۱۵.۵درصدی پایه پولی در ۹ماهه سال جاری و موضوع دیگر توقف رشد «پول» در آذرماه و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذر نسبت به آبان ماه بوده است.

همتی به چند نکته کلیدی در مورد این آمار اشاره کرد و گفت: توقف رشد«پول» و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: کنترل رشد پایه پولی با وجود شرایط بی سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی، اگرچه مطلوب بانک مرکزی نیست اما در ابتدا رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط مورد توجه قرار گیرد و همچنین بانک مرکزی برای بهبودکنترل رشد متغیرهای پولی، محدودیت بر رشد ترازنامه بانک ها را از دی ماه جاری ابلاغ کرده است تا آنچه که مقدور است جهت کنترل تورم بکار گیرد.

وی گفت: امروزه مهمترین دستاورد علم اقتصاد در عرصه سیاست‌گذاری، شناخت ریشه‌های تورم و درمان آن است که این موضوع نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی مانند انجام سیاست مالی بر اساس یک قاعده مشخص، سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مصرح قانونی خود باشد و تعهد بانک مرکزی به هدف کاهش پایدار تورم است.

همتی خاطرنشان کرد: برای تحقق این سه امر درکشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته اند، نهادهای قانونگذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه برسیاست گذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به طور مشخص، بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده است؛ بنابراین استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام آور به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی از ایجاد گشایش در منابع بانک مرکزی خبر داده بود که می تواند زمینه کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی را در کنار افزایش صادرات نفت ایجاد کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد