اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دود قیمت دستوری در بورس کالا، به چشم ۵۰ میلیون سهامدار عدالت می‌رود/برنامه های آینده بورس کالا

رییس سازمان بورس گفت: زمانی که یک کالا با قیمت ارزان‌تر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته می‌شود، علاوه بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه می‌شود، سهامداران این شرکت‌ها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان می‌بینند.

به گزارش سایت طلا ، حسن قالیباف اصل روز گذشته در مراسم افتتاحیه صندوق‌های کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرمای مضافتی گفت: اکنون بورس کالا جایگاه خوبی در اقتصاد کشور دارد و به یک نهاد مهم در کشف قیمت کالاها در کشور تبدیل شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برای افزایش انصاف در اقتصاد کشور، تخصیص بهینه کالا در کشور و رعایت انصاف در توزیع، مسیری وجود ندارد جز اینکه بورس هایی کالایی توسعه پیدا کنند.

قالیباف با بیان اینکه اکنون در کشور دو بورس کالا و بورس انرژی داریم، افزود: اگر می خواهیم شفافیت در اقتصاد کشور افزایش یابد، باید بورس ها توسعه پیدا کند و نقش بورس کالا در توسعه شفافیت اقتصاد کشور غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم شفافیت در بورس اوراق بهادار افزایش پیدا کند باید نسبت به پذیرش بیشتر کالای شرکت ها در بورس کالا نیز تلاش کنیم تا سرمایه گذار در شفافیت کامل بتواند سرمایه گذاری کند.

قالیباف گفت: آمارها بیانگر عملکرد مطلوب بورس کالاست به طوریکه ارزش معاملات امسال این بورس از 200 هزار میلیارد تومان فراتر رفته در حالیکه در کل سال گذشته ارزش معاملات حدود 170 هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حدود 300 کالا در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد و جای خوشحالی دارد که چنین تنوع کالایی در این بورس مشاهده می شود.

در بورس کالا قیمت کالاها ارزان تر از بازار است

قالیباف در ادامه سخنان خود به دخالت های قیمتی نهادهای بالادستی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اینکه عنوان بشود بورس کالا ابزاری برای گرانی کالاها از جمله فولاد است را به جد رد می کنم. برخی مواقع شنیده می شود که برخی از گرانی ها را به ویژه در حوزه فولاد به گردن بورس کالا می اندارند در شرایطی که بورس یک بستر معامله است.

وی به قیمت فولاد در بورس کالا اشاره کرد و افزود: گزارشی را با قیمت های جهانی برای شمش فولاد تهیه کرده ایم، در این گزارش قیمت جهانی شمش حداقل 20 درصد بالاتر از قیمت داخلی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد، بنابراین اینکه بیان می شود بورس کالا ابزاری برای گرانی است را به طور جد رد می کنم.

قالیباف با بیان اینکه بورس کالا بازاری شفاف و رقابتی بوده و در این بورس همه چیز بر روی تابلو نشان داده می‌شود، گفت: بارها قیمت ورق فولاد را بررسی کردیم و شاهد فاصله دو برابری قیمت ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد هستیم؛ این به این معناست که محصول ارزان در بورس، ارزان به مردم نمی رسد به همین دلیل باید راه حلی را برای این تفاوت قیمت پیدا کرد.

زیان تولیدکننده و سهامدار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه زمانی که کالا با قیمت ارزان تر از نرخ واقعی در بورس فروخته می‌شود، شرکت تولید کننده با ضرر مواجه می‌شود، گفت: سهامداران این شرکت، مشمولان سهام عدالت هستند که به بازار سرمایه اعتماد کرده اند و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 60 میلیون نفر جمعیت عظیم سهامداران این شرکت ها است، اظهار داشت: هر تصمیمی در خصوص متغیرهای اقتصادی و قیمت ها در سودآوری و بنیاد شرکت ها اثر گذار است و از این رو باید در این حوزه نهایت دقت انجام شود.

جذابیت ابزارهای مالی بورس کالا

قالیباف وظیفه بورس ها را کمک به بخش واقعی اقتصاد دانست و گفت: در بورس کالا فقط کالا معامله نمی‌شود و با تلاش های مدیران این بورس طی سال های گذشته ابزارهای مالی جدیدی در این بورس شکل گرفته تا مردم هم بتوانند با پول‌های ناچیز خود در اوراق کالایی سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی، این بورس می تواند علاوه بر افزایش تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، کمک کننده در تامین مالی باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: وجود ابزارهایی مانند صندوق های کالایی در بورس کالا ضمن کمک تامین مالی کالای کشاورزی، زمینه مدیریت نوسان‌های قیمتی را فراهم می‌کند و مانع از افزایش یا کاهش بی رویه قیمت‌ها می شود.

برنامه های آینده بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تصویب دستورالعمل اجرایی خرید دین در بورس کالا در حال بررسی است که این موضوع در جلسه گذشته کمیته تخصصی مطرح شد تا این موضوع هر چه زودتر در بورس کالا عملیاتی شود.

وی به ورود بورس کالا در حوزه املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند اتفاق خوبی باشد که مسوولان بورس کالا به دنبال راه اندازی اوراق سلف مسکن هستند، این اقدام بورس کالا هم به طور حتم مورد حمایت سازمان بورس قرار خواهد گرفت.

قالیباف با بیان اینکه بحث قراردادهای آتی بر پایه صندوق های کالایی نیز جزو برنامه‌های آتی بورس کالا است، افزود: مشکلی که در گواهی سپرده کالایی وجود دارد بحث مالیاتی است که در شورای عالی بورس مطرح و با سازمان مالیاتی در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستیم که این موضوع به توسعه گواهی سپرده کالایی کمک خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد