اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴/ گزارش فنی سقوط هواپیمای اوکراینی به زودی منتشر می‌شود/اروپا از پشت نفاق بیرون بیاید

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ امروز به صورت آنلاین برگزار می‌شود

به گزارش سایت طلا ،سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

خطیب زاده بیان کرد: معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان چهارشنبه به تهران سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.

خطیب زاده درباره گفت‌وگوی موشکی ایران با اروپا گفت: حواشی مختلفی درباره اظهاراتی که برخی مقامات می‌گویند همواره وجود داشته است. آنچه وزارت خارجه به صورت تداوم دار و گسست پیامی اعلام کرده این است که برجام موضوعی است که روند خود را داشته و مذاکره و امضا و جمع بندی و نهایی شده و چیزی که به این مرحله رسیده نه ما و نه کسی دیگری می‌تواند آن را باز کند. برجام چیزی نیست که ایران مذاکره کند.

وی خاطرنشان کرد: ما نظرمان قطعی و روشن است که برجام مذاکره دوباره نخواهد شد و طرف‌های برجامی به انجام تعهداتشان برگردند و موضوعات فرعی دیگر که شنیده می‌شود؛ ایران در مقاومت حداکثری به دنیا نشان داد درباره امنیت ملی و مصالح ملی با کسی مذاکره نمی‌کند و خودش مذاکره می‌کند و گمانه زنی‌ها منطبق با واقعیات نیست. ایران اولویت‌های دفاعی خود را دارد و بر همان اساس عمل خواهد کرد.

وی درباره سفر زنگنه وزیر نفت به روسیه و صادرات چهار و نیم میلیون بشکه نفت به سوریه نیز گفت: این مطلب را نشنیده‌ایم؛ البته رفت و آمد‌های این چنینی مرسوم است و وزارت نفت جزییات این سفر را اعلام خواهد کرد. سهم ایران از بازار نفت مشخص است و ایران این سهم را در تلاش است تضمین کند و آن‌هایی که از دست رفته پس بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه روابط ایران و آژانس فنی است و باید در همین چارچوب این روابط حفظ می‌شود، توصیه ما به آژانس همواره این بوده که خودشان را از فشار‌های سیاسی دور نگهدارند.

خطیب زاده در پاسخ سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا که گفته باور نمی‌کنیم خطای انسانی باعث سقوط هواپیمای اوکراینی شده و اگر از روند تحقیقات و مجازات عاملان سقوط این هواپیما راضی نباشیم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم، گفت: همه اشخاص و شخصیت‌های ایران و از بالاترین مقامات ارشد نظام تا کسانی که عادی پیگیری می‌کنند داغدار این اتفاق هستند و ما داغدار فرزندان ملت هستیم و شب و روزی نیست که از غم و اندوه این ماجرا ناراحت نباشیم، ما شریک این غم خانواده‌های داغدار هستیم آن‌ها فرزندان رشید این ملت بودند.

وی گفت: وزارت خارجه در بالاترین سطح خود از لحظات اول به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده و ابعاد فنی آن به سازمان هواپیمایی برمی‌گردد و سازمان نیرو‌های مسلح در این زمینه پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه گزارش فنی آماده شده است، خاطرنشان کرد: نهاد‌های جمهوری اسلامی با دستورات موکد این قضیه را پیگیری کردند و تمامی تلاش خود را براساس قوانین و معاهدات بین‌المللی انجام دادیم، امروز و فردا گزارش فنی قبل از یک ساله شدن این فاجعه منتشر می‌شود و به صورت بر خط برای طرف اوکراینی و دیگرانی که مرتبط هستند ارسال خواهد شد، تمام تلاش خود را می‌کنیم که با شفافیت پیش برود، موضوع ساده‌ای نیست.

خطیب زاده بیان کرد: اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول از روز اول توسط مقامات کانادایی بود، تا امروز بیشترین سنگ اندازی و مداخلات بی‌جا را بیان کرده و متاسفم از غم این خانواده‌ها برخی سیاسیون کانادایی برای خود کلاه تهیه و از غم تجارت تهیه کنند.

وی گفت:‌ به دولت و وزیر خارجه کانادا هشدار می‌دهم که در چارچوب دولت مشخص پاسخگوی اقدامات خود باشند و دولتی که تمام تلاش خود را کرده برای مسدود کردن ارسال دارو به ایران و این دولت هیچ جایگاهی ندارد در تریبونی قرار و از حقوق بشر صحبت کند. وزیر خارجه کانادا را به ادب دیپلماتیک و حد و شان جایگاه خود دعوت می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا علیه ایران بیان کرد: صادر کردن خطابه‌های یک طرفه و تکراری و نخ نما شده نه قابل قبول است و ارزشی ندارد، پارلمان اروپا جا داشت نشان می‌داد که نسبت به حقوق بشر حساس است.

خطیب زاده افزود: به یاد ندارم وقتی بیماران پروانه‌ای و سرطانی کمپانی‌های اروپایی از ارسال دارو امتناع کردند،دعوت می‌کنم از پشت نفاق بیرون بیایند و ببینند به کدام مسئولیت خود عمل کردند، قطعنامه‌های گزینشی نه تنها قابل قبول نیست بلکه کاملا غیرقابل قبول است.

وی درباره بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: موضع ما از ابتدا روشن بوده است و گفته‌ایم هر چه زودتر مشکل را حل کنیم به نفع سیستم مالی ماست، امیدواریم مجمع تشخیص با توجه به مصالح نظام تصمیم خود را اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اصابت راکت به منطقه سبز عراق گفت: حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی قابل قبول نیست، ولی نوع این حمله و زمان آن و بیانیه‌ای که وزیر خارجه آمریکا صادر کرده نشان می‌دهد زمان آن خیلی مشکوک است و بیانیه‌ای را از قبل آماده کرده بودند که منتشر کنند.

وی درباره اینستکس بیان کرد: طرف‌های اروپایی روزی که آمریکا از برجام خارج شد خانم موگرینی و اعضای باقیمانده در برجام چه به صورت مکتوب و چه در ملاقات‌ها اعلام کردند ابعاد رفع تحریمی برجام را تضمین می‌کنند که ایران از برجام خارج نشود. ما یک سال صبر کردیم و برای بازگرداندن توازن در برجام در چارچوب برجام برخی گام‌های کاهش تعهدات را برداشتیم. یکی از مواردی که اروپا گفت در چارچوب آن تعهداتش را انجام دهد انتقال مالی بود که اول گفتند SPV بعد شد اینستکس و ما گفتیم اگر می‌توانید در این چارچوب اقدامات خود را انجام دهید ما کمک می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: سیاست ما کاملا روشن است، آمریکا ناقض فاحش تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و باید به تعهداتش در برجام برگردد، ما باید آن را ببینیم و روی کاغذ نیست. اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند ما همه مسیر را که رفتیم در مسیر برجام بوده است و مسیر کاهش تعهدات را برخواهیم گرداند.

خطیب زاده اظهار کرد: سفرای آلمان و فرانسه به دلیل اقدامات مداخله جویانه احضار شدند و به صراحت گفتیم اظهارات آن‌ها را نمی‌پذیرم، اظهارات دوپهلو و استاندارد دوگانه مواردی هستند که بار‌ها به آن‌ها تذکر داده شده است.

وی درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت: ما مباحث جدی مرزی داریم و توافقاتی درباره همکاری‌های دوجانبه درباره زیرساخت‌ها و مسائل آبی و سد داشتیم که این سفر از این لحاظ حائز اهمیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در خصوص مسائلی که مربوط به مصالح ملی و امنیت ملی و دفاعی کشور برمی‌گردد نه با کسی صحبت می‌کنیم و نه اجازه می‌دهیم کسی در این زمینه با ما شوخی کند. بهتر از هر کسی می‌دانند ریشه‌های ناآرامی در منطقه چیست، امروز سیل صادرات اسلحه و اسلحه‌های خاص و پیشرفته توسط کشور‌های اروپایی به کشور‌های عربی خلیج فارس صورت می‌گیرد و منطقه را به زرادخانه سلاح‌های کشنده خود تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: مردم یمن در حال حاضر در محاصره هستند و ۲۰ میلیون یمنی در گرسنگی بدی قرار دارند در همین حال متجاوزان را به کشنده‌ترین سلاح‌ها تجهیز می‌کنند و این کشور‌ها در جایگاهی نیستند که این اظهارات را بیان کنند. محاصره مردم یمن باید هر چه زودتر پایان یابد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی گفت: ما روابط بسیار نزدیکی با کشور‌های همسایه داریم و با آسیای مرکزی و قفقاز کار می‌کنیم. سفر‌ها با کشور‌های منطقه در پیش است. یکی دو کشور سعی می‌کنند به نیابت از بقیه صحبت کنند و ما خیلی ارزش برای آن قائل نیستیم. آنچه مربوط به برجام است در توافق نوشته شده و چیزی برای آینده نمانده که در آینده گفت‌وگو شود. کشور‌هایی که سعی کردند امنیت خود را از بیرون بخرند به ضرر منطقه و منبع تجاوز شدند و سیاست‌های تهاجمی پیش گرفته‌اند و روزی که به این بلوغ برسند که در داخل منطقه مسائل منطقه را حل کنند آن روزی است که می‌توانیم در ترتیبات منطقه‌ای گفتگو کنیم. همواره آغوش ما برای گفت‌وگو درباره منطقه باز بوده است و همه کشور‌ها باید به واقعیات روی زمین توجه و به اندازه شأن و جایگاه خود صحبت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های جدیدی در سایت غنی سازی فردو انجام می‌شود، بیان کرد: چیز جدیدی نیست و تمام اقدامات و همه ساخت و ساز‌های ما زیر نظر آژانس است.

خطیب زاده درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قالیباف به روسیه و چین هم درباره مصوبه مجلس اظهار کرد: چنین چیزی نشنیدم و چنین چیزی مرسوم نیست، رئیس مجلس در ظرفیت خود سفر‌هایی داشته است و من این ارتباط را نه متوجه شدم و نه شنیدم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد