اونس طلا2333.69
مظنه15,311,000
18 گرم3,534,500
ارزش سکه34,495,683
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

شروط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو

در حالی که وزارت صنعت به دنبال آزاد سازی قیمت برخی محصولات خودروسازان است اما مجلس شورای اسلامی در این رابطه شروطی را مطرح می کند و می گوید تا این شرایط محقق نشود با آزادسازی مخالف است.

به گزارش سایت طلا به نقل از فرارو، در حالی که وزارت صنعت به دنبال آزاد سازی قیمت برخی محصولات خودروسازان است اما مجلس شورای اسلامی در این رابطه شروطی را مطرح می کند و می گوید تا این شرایط محقق نشود با آزادسازی مخالف است.

وزارت صنعت،معدن و تجارت بسته پیشنهادی خود مبنی بر اصلاح صنعت خودرو را به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارائه داده و در انتظار تصویب آن است. طرحی که محوریت آن، آزادسازی قیمت بخشی از محصولات خودروسازان است. وزارت صمت قصد دارد با این طرح، پایه‌های عبور از نرخ‌گذاری دستوری در صنعت خودرو را بنا بگذارد. نرخ‌گذاری که به عقیده بسیاری ضربه زیادی به صنعت و بازار خودرو زده است.

وزارت صمت در بسته خود پیشنهاد داده که قیمت‌گذاری محصولات پر تیراژ خودروسازان همچنان در اختیار شورای رقابت باشد و قیمت کم‌تیراژها را خود آنها تعیین کنند. این بسته البته بندهای دیگری مانند پرداخت تسهیلات به خودروسازی و تامین ارز مورد نیاز این صنعت را هم در خود جای داده و قرار است در ازای آنها، تولید خودرو در کشور طی سال‌جاری و در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد رشد کند.

شرط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو

اما حالا مجلس می گوید اگر برخی شرایط فراهم نشود موافق آزادسازی قیمت خودرو نیست.

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع در این باره گفت: "اگر بتوانیم نیازهای واقعی متقاضیان واقعی را در بازار خودرو پاسخ بدهیم و به اندازه‌ای خودرو در بازار عرضه شود که کمبودی وجود نداشته باشد، آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند مناسب باشد."

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: «اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد قطعا با آزادسازی خودرو موافق نخواهیم بود زیرا فقط موجب ضرر به مردم خواهد شد و به همین جهت بر قیمت مدیریت شده و رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی تاکید داریم.»

هرچند که دولت قصد دارد که از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا آزادسازی خودرو را به تصویب برساند اما مجلس نیز طرح دیگری برای بازار خودرو در دست بررسی دارد که می‌گوید طرح بهتری است.

فیروزی در این باره گفت: «بر اساس این طرح، خودرو به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و قیمت آن نیز منطقی و معقولی باید باشد و در کنار آن برای آنکه کیفیت خودروها نیز بالا برود و خودروسازان انگیزه داشته باشند، مشوق‌هایی پیش بینی شده است تا از آنها استفاده کنند»

فیروزی با بیان اینکه فاصله قیمت کارخانه با بازار بسیار زیاد است، افزود: "متاسفانه نه پول‌هایی که از فروش خودرو در بازار به دست می‌آید به تولید باز می‌گردد و نه جیب مردم معمولی جامعه می‌رود. عده معدودی هستند خودروها را می‌خرند، آنها را برای مدتی نگه می‌دارند و با افزایش قیمت‌ها می‌فروشند»

او با اشاره به تعهد خودروسازان برای عرضه بین 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو، بیان کرد: «از سوی دیگر نزدیک به 100 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها داریم که چون قطعه نداشته‌اند وارد بازار نشده‌اند. اگر همه این خودروها وارد بازار شوند فضا بهتر خواهد شد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد