اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

«بایدن» رسماً پیروز انتخابات جنجالی آمریکا شد

نمایندگان کالج انتخاباتی۵۰ ایالت آمریکا که روز دوشنبه برای انتخاب رئیس جمهور این کشور در ایالت‌های خود به پای صندوق‌های رای رفته بودند، رسما جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده برگزیدند.

به گزارش سایت طلا ، مردم آمریکا بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظرشان رای دادند اما نتیجه نهایی و رسمی انتخابات شامگاه دوشنبه به وقت آمریکا توسط ۵۳۸ رای کالج الکترال تعیین شد.

در رای گیری دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب با عبور از حدنصاب ۲۷۰ رای الکترال، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

جو بایدن مطابق پیش‌بینی‌ها، در مجموع ۳۰۶ رای از آرای الکترال را ازآن خود کرد و دونالد ترامپ نیز با کسب ۲۳۲ رای الکترال، باید ۲۰ ژانویه کاخ سفید را ترک کند. به این ترتیب عملا هیچ یک از نمایندگان کالج انتخاباتی بر خلاف آرای مردمی رای ندادند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۳ نوامبر برگزار شد و سه روز بعد رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که جو بایدن حد نصاب ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی را، که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری لازم است، کسب کرده است.

دونالد ترامپ تاکنون از پذیرش شکست خودداری کرده و در چند ایالت روند چالش حقوقی نتایج انتخابات را دنبال کرده است. البته او وعده داده بود در صورت پیروزی بایدن در کالج انتخاباتی، آن را می‌پذیرد.

مجمع گزینندگان یا کالج الکترال دقیقا چیست؟

بنیانگذاران آمریکا در زمان تدوین قانون اساسی به این می‌اندیشیدند که چگونه کشور جدیدشان باید رهبر خود را انتخاب کند و در نهایت سیستم کالج الکترال را مطرح کردند. این ترکیبی میان انتخاب یک رئیس جمهوری با آرای مردمی و ورود کنگره برای انتخاب رئیس جمهوری است.

براساس قانون اساسی، ایالت‌ها تعداد برگزینندگانی برابر با شمار کلی کرسی‌هایشان در کنگره دارند؛ دو سناتور به علاوه تعداد قانونگذاران آنها در مجلس نمایندگان آمریکا. به جز دو مورد استثنا که در مین و نبراسکاست، مابقی ایالت‌ها تمامی آرای کالج الکترال خودشان را به برنده آرای مردمی در ایالت خودشان اختصاص می‌دهند.

کالج الکترال بیش از دو قرن است که هدف انتقاد قرار دارد. ممکن است شخصی برنده آرای مردمی ‌شود، اما در انتخابات ببازد. این اتفاق دو مرتبه در دو دهه گذشته رخ داده است؛ سال ۲۰۰۰ با انتخاب جورج بوش و سال ۲۰۱۶ زمانی که دونالد ترامپ در آرای مردمی با اختلاف حدود سه میلیون رای مقابل هیلاری کلینتون باخت.

پس از اخذ آرای الکترال این آرا به کنگره ارسال می‌شوند، جایی که دو مجلس در ششم ژانویه برای نشستی به ریاست مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا تشکیل جلسه می‌دهند. پاکت ‌نامه‌های هر ایالت و واشنگتن دی.سی در آنجا باز و آراء شمارش خواهند شد. بعد از طی این مراحل تشریفاتی، در تاریخ ۲۰ ژانویه جو بایدن مراسم سوگند و تحلیف را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به جا می‌آورد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد