اونس طلا2326.82
مظنه15,307,000
18 گرم3,533,600
ارزش سکه34,486,671
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده است/ تورم خرداد ۱۴۰۰ به ۲۲ درصد می‌رسد/ صدور چک حامل از ۲۲ آذر حذف می شود

همتی گفت:بر مبنای نرخ ارز نیمایی ۱۷ هزار تومانی پیش‌بینی کرده‌ایم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد۱۴۰۰ را به ۲۲درصد برسانیم.

به گزارش سایت طلا،همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه شرایط خاصی بر اقتصاد کشور حاکم است گفت: این فشار عمدتاً بر روی طبقات متوسط به پایین جامعه است ، امیدواریم هرچه زودتر این روزهای سخت به پایان برسد ،ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا نتایج خوبی را از عملکردمان بگیریم.

او با اشاره به اینکه تورم در ماه‌های آخر تشدید پیدا کرده است اظهار کرد: تورم از دو جنبه در کشور شکل می‌گیرد که عمده آن در بخش عرضه است، ما رشد ساختاری سالانه نقدینگی ۲۷ الی ۲۸ درصدی را در طول سال های گذشته داشته ایم‌.

همتی با اشاره به اینکه تحریم و ابعاد دیگر آن یعنی به موقع نرسیدن کالاها و مواد اولیه تولید همه می تواند باعث این موضوع شود افزود: ما بر اساس یکسری از متغیرها هدفگذاری می‌کنیم، موقعی که هدف گذاری کردیم نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد دلاری ۱۷ هزار تومان بود ،هنوز معتقدیم که می‌توانیم به این رقم برسیم.

او تاکید کرد: میانگین نرخ نیمایی امروز ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان بود و این روزها بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار عرضه می شود. دو سالی است تحت شدیدترین تحریم ها بانک مرکزی اجازه نداده تا دارو و اقلام اساسی مردم بدون ارز دولتی وارد شود.

او افزود: تورم در ماه های اخیر تشدید شده و این به دلیل شوک ارزی است. ما بر مبنای نرخ نیمایی ۱۷ هزار تومان ارز پیش بینی کرده ایم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ درصد برسانیم.

رئیس بانک مرکزی گفت: بررسی هایمان در سه دولت نشان می دهد، نقدینگی در کشور یک ساختار بدی را دنبال کرده و رشد یکنواختی داشته است.

بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است

همتی گفت: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می کند.از ابتدای سال تاکنون ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

او افزود:وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.

همتی گفت: تعهد بانک مرکزی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، هشت میلیارد دلار است و بانک مرکزی به تعهد خود پایبند بوده و تا کنون ۷ میلیارد دلار تامین شده است.

برخی تصور می کردند نرخ ارز به ۵۰ هزار تومان می رسد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یک عده کالاهای خود را نگه داشته اند به این امید که ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شود و سپس ترخیص کنند اظهار کرد: متاسفانه اطلاعات ناقص می دهند و می گویند بانک مرکزی ارز نمی دهد.

او ادامه داد: اعلام کرده ایم کسانی که کالا به صورت اعتباری وارد کرده اند، بیایند تعهد بدهند تا کالا سریع ترخیص شود ، تا تضمین چندماهه بدهیم که ارزشان را تامین می کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: اجازه نخواهیم داد ارز بابت کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود، لذا بعد از دستور رییس جمهور، اجازه انتقال ارز، بر خلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی دهیم .

صدور چک حامل از ۲۲ آذر حذف می شود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه صدور چک حامل از ۲۲ آذر حذف می شود گفت: از ۲۲ آذر هیچکس نمی تواند چک حامل صادر کنند، قانون جدید چک در یک سال و نیم گذشته تصویب شد و ۷۰ درصد کارهای آن عملیاتی شده است لذا باید افراد در سامانه، اطلاعات چک صادر شده را وارد کنند و از آن طرف هم افراد گیرنده چک می توانند چک را بررسی کنند، همچنین از طریق نرم افزارهای موبایلی هم می توانند چک را استعلام کنند ولی برای مراعات حال مردم این روند تدریجی اجرا می شود.

او با اشاره به اینکه رشد نقدینگی از مرداد ۹۲ تا مهر ۹۹ معادل ۸۳ درصد بوده است افزود: از ابتدای سال تا امروز رشد پایه پولی ۱.۵ درصد است. بانک مرکزی از ابتدای سال اجازه پولی شدن کسری بودجه را نداده و مقاومت کرده است لذا بخشی از رشد پایه پولی به دلیل حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه بوده است.

شرایط اقتصادی سال آینده بهتر است

همتی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال آینده شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت. در شرایط خاص، براساس قانون برنامه بودجه اجازه داده شده تا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی GDP اوراق به فروش برسد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته است که رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه در ستاد ملی کرونا به رئیس جمهور پیشنهاد دهد که به دلیل شرایط کرونا و همچنین لزوم آموزش تغییرات ناشی از قانون چک و موارد مرتبط با آن، اجرایی شدن قانون جدید به صورت تدریجی اجرایی شود.

بانک مرکزی از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد

همتی با اشاره به اینکه من به سال آینده خیلی خوشبینم و اصلا بابت بودجه نگران نیستم و انشالله منابعش تامین می شود ادامه داد: فعالین بازار بورس اطمینان داشته باشند، بانک مرکزی از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد.

همتی با اشاره به اینکه ما ارز در دسترس نداریم و مجبوریم این پول را تبدیل کنیم و چون مسئول حفظ ارزش پول ملی هستیم باید آن را کنترل کنیم خاطرنشان کرد: وزارت بهداشتی ها حق دارند ولی ما هم باید مقاومت کنیم چون پایه پولی کشور افزایش پیدا می کند، در نتیجه به ما فحش ندهند که چرا سریع پرداخت انجام نمی شود.

اگر نرخ سود را افزایش دهیم ناترازی بانک‌ها افزایش می‌یابد

او با اشاره به اینکه در حال حاضر با ناترازی بانک‌ها روبه‌رو هستیم و اگر نرخ سود را افزایش دهیم ناترازی بانک‌ها افزایش می‌یابد گفت: نرخ کوتاه مدت در حال حاضر در دامنه ۱۰ تا ۲۲ درصد و نرخ سود بین بانکی ۲۰.۵ درصد است لذا بانک مرکزی نرخ سود را مدیریت و با رکود مبارزه می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد : بانک مرکزی به دنبال راه های دیگری برای انتقال پول و پرداخت بابت واکسن کرونا است، ما از نظر ارزی مشکلی نداریم؛ مشکل ما انتقال ارز است چراکه همه باید مجوز اوفک را دریافت کنند.

همتی افزود : ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری بود و کار با کمک نیروهای مسلح پیش رفت و بالاخره توانستیم این پروژه عظیم بانکی را انجام دهیم که در تاریخ بی سابقه است‌، لذا پروژه ادغام بانک‌های نظامی تا پایان آذر نهایی می شود و تابلو همه بانک های ادغامی به سپه تغییر می‌کند.

او ادامه داد: بازار متشکل ارزی آغاز به کار کرده و روزانه ۳ تا ۵ میلیون دلار در آن معامله می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه صادرات کشور از ابتدای سال ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است اظهار کرد: میزان ارزی که بانک مرکزی روزانه عرضه می کند ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار است.

همتی تصریح کرد: رشد نقدینگی با توجه به شدید ترین تحریم ها ۲۲ درصد به صورت نقطه به نقطه از مهر سال۹۸ تا مهرسال۹۹ بوده است.

او با اشاره به اینکه بانک مرکزی توانایی پرداخت ۸ میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی و دارو را دارد گفت: مشکلات اجرایی باعث گرانی بعضی از کالاهای اساسی شده است و بانک مرکزی عامل اصلی گرانی نیست.

جلوی ابرتورم را گرفتیم

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه جلوی ابر تورم را گرفتیم افزود: خیلی ها منتظر ابرتورم بودند اما ما جلویش را گرفتیم، الان هم خیلی خوب کنترل کردیم و اتفاقی نیافتاده است.

او با اشاره به اینکه من مرتاض نیستم که نرخ ارز را پیش بینی کنم اما وضعیت خوب است خاطرنشان کرد: انتظارات تورمی کاهنده است و بازار ها به آرامش بیشتری خواهد رسید، هر وقت شرایط بهتر شد بیشتر توضیح می دهم ، کمی صبر داشته باشید.

همتی ادامه داد: صندوق بین المللی پول می گوید ما مستقلیم ولی کاملا زیر نظر آمریکا اداره می شود. آنهاحاضر نشدند به ما وام بدهند.

او با اشاره به اینکه نرخ بازار متشکل خیلی خوب و مناسب است گفت: بازار متشکل ارزی خیلی روان کار می کند و نرخش هم خیلی خوب و مناسب است و مورد تایید ماست، تعداد قابل توجهی صرافی در آن کار می کنند و هیچ مشکلی ندارند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد