اونس طلا2195.79
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بورل و کمیسیون اتحادیه اروپا، آمریکا را به حفظ برجام فراخواندند

کمیسیون اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار همکاری با دولت جدید ایالات متحده برای حفظ برجام شدند.

به گزارش سایت طلا،در این بیانیه که یک نسخه آن تحت عنوان «دستورکار جدید اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحول در جهان» در تارنمای شورای اروپا منتشر شد، آمده است: لازم است که آمریکا و اتحادیه اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک، یا توافق هسته‌ای ایران، که در سال ۲۰۱۵ به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسید با یکدیگر همکاری کنند.

این بیانیه می‌افزاید: برجام ستون کلیدی معماری منع اشاعه (تسلیحان کشتار جمعی) در جهان به شمار می‌رود و ما باید بیشتر کردن دستاوردهای آن همکاری کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۲ سال پیش با خروج یکجانبه و غیر قانونی از برجام تمام تحریم‌هایی را که ذیل این توافق تعلیق شده بود بازگرداند.

ایران هم پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشته است. جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

«جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت. او چندی پیش در گفت ‌و گو با نشریه نیویورک تایمز گفت: اگر ایران به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می‌پیوندد و تحریم‌های ضد ایرانی را لغو می‌کند.

در همین حال وزیر امور خارجه آلمان در اظهار نظری همسو با سیاست‌های ضد ایرانی دونالد ترامپ عنوان کرد: به یک توافق هسته‌ای فراتر با ایران نیاز داریم که منافع ما را تامین کند.

هایکو ماس این مطلب را روز جمعه در گفت و گو با نشریه آلمانی اشپیگل مطرح و ادعا کرد: ما انتظارات روشنی را از ایران داریم. تهران نباید به سلاح هسته‌ای و هرگونه برنامه موشکی که منطقه را تهدید کند دسترسی داشته باشد.

وی افزود: ایران همچنین باید نقش دیگری را در منطقه ایفا کند.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی این مطلب را بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که درباره توان موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز با بیان اینکه اروپایی‌ها باید با اجرای تعهداتشان برادری خود را در برجام اثبات کنند، گفت: فرصت جدیدی برای ادامه مسیر درست قبلی فراهم شده است. طرف مقابل به اجرای تعهداتش برگردد و ایران هم همانطور که اعلام کرده به تعهداتش عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را شناخته و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد، یادآور شد: یکی از طرف‌هایی که به تعهدات خود عمل نکرده، طرف‌های اروپایی بوده‌اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بوده و کشورهایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند که در نامه‌های ما آمده است.

به گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان کشورهای عضو برجام قرار است ۲۶ آذرماه در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل جلسه دهند. گفت‌وگو درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌ها از جمله محورهای این جلسه عنوان شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد