اونس طلا2155.2
مظنه14,201,000
18 گرم3,278,300
ارزش سکه31,994,853
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

دستور همتی برای بررسی تخلف برخی بانک‌ها در محدودیت‌های تراکنشی/ راه فرار دلالان فردایی ارز بسته می شود؟

برخی از بانک‌ها با باز گذاشتن سقف تراکنش‌های خود باعث شده‌اند تا دلال‌های فردایی برای خرید و فروش ارز از این شکاف استفاده کنند.

به گزارش سایت طلا به نقل از تسنیم،باوجود ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها برای اعمال محدودیت‌ها در تراکنش های بانکی ظاهراً تعدادی از بانک‌ها از دستور بانک مرکزی سرپیچی کرده و با بازگذاشتن سقف تراکنش ها راه را برای معاملات دلال‌های فردایی ارز باز گذاشته اند.

حوزه فن آوری بانک مرکزی در همین ارتباط گزارش هایی را در خصوص تخلفات جدی چند بانک در عدم رعایت مصوبات ابلاغی درخصوص ضوابط و سقف تراکنش‌ها به رئیس کل بانک مرکزی داده است.

با دستور همتی رئیس کل بانک مرکزی این موضوع به صورت ویژه در بانک مرکزی در حال رسیدگی است تا علل و عوامل دخیل در این تخلف مشخص شوند و برخوردهای انتظامی با آنها صورت گیرد.

گفتنی است، همتی روز چهارشنبه در جلسه با بانکی‌ها خطاب به مدیران عامل بانکها تأکیداتی در خصوص مراقبت بانکها برای جلوگیری از سو استفاده از زیر ساخت‌ها و تراکنش‌های بانکی برای اهداف پول شویی و فعالیت مبادلات فردایی ارز داشت که در همین راستا بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی توجه به ساختار ادارات مبارزه با پولشویی و تقویت آنها در بانک‌ها منطبق با مصوبات هیئت‌عامل بانک مرکزی و ضرورت اهتمام جدی مدیران عامل بانک‌ها بر این موضوع، ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استان‌ها و همچنین افزایش اختیارات بیشتر و ایجاد دسترسی‌های کافی به سامانه‌های مربوطه از سوی حوزه‌های مبارزه با پولشویی بانک‌ها را ضروری دانست.

همتی با توجه به نوسانات و تلاطم نرخ ارز ناشی از عملکرد شبکه‌های ارز فردایی که در تلاش برای بر هم زدن تعادل نرخ ارز هستند، بانک‌ها را موظف کرد که تمهیدات لازم به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌های بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها را از طریق تعبیه سیستم‌ها و سازوکارهای مورد نیاز برای این موضوع با جدیت بیشتر پیگیری کنند.

یکی از مهمترین سیاست‌های بانک مرکزی در دوره مدیریت عبدالناصر همتی، محدودیت برای تراکنش های بانکی است، سیاستی که موافقان جدی و مخالفانی هم دارد. همتی در ابتدای ورود به بانک مرکزی محدودیت تراکنش های بانکی برای کد ملی را اعمال و ابلاغ کرد: هر شماره ملی می‌تواند در طول یک روز (24 ساعت) نهایت تا 100 میلیون تومان تراکنش بانکی داشته باشد. هر کارت بانکی نیز نهایت تا 50 میلیون تومان می‌تواند تراکنش بانکی طی 24 ساعت داشته باشد.

یکی از اهداف بانک مرکزی از اعمال بخشنامه محدودیت تراکنش‌های کارتی، محدود کردن فعالیت پوزهای خارج کشور بود که به‌طور غیرمجاز و به‌خاطر تخلف شرکت‌های psp و نظارت ضعیف بانک‌ها در خارج مرزها فعالیت می‌کنند.

به گزارش تسنیم، طبق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی،‌ سقف تراکنش ساتنا برای هر فرد در یک شبانه روز با استفاده از اینترنت بانک حداکثر 100 میلیون تومان است .

ضمن اینکه سقف تراکنش ساتنا در شعب برای مشتریان حقیقی 200 میلیون تومان است و بیشتر از آن نیازمند ارایه اسناد مثبته است. همچنین سقف انتقال وجه درون بانکی با رعایت شروط فوق در بانکهای گوناگون و درگاههای مختلف، متفاوت است!

بد نیست اشاره کنیم دریافت وجه نقد از شعبه هم روزانه حداکثر 15میلیون تومان است و بیش از آن نیاز به تکمیل فرم مخصوص مبارزه با پولشویی است.

همچنین ، موضوع مهم دیگری که از سوی برخی بانک ها اجرا نمی شود، مربوط به محدودیت های تراکنش برای مشتریان زیر 18 سال است؛ بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، سقف تراکنش های غیرحضوری برداشت روزانه از حساب برای این دسته از مشتریان به مبلغ 150 میلیون ریال محدود شده ضمن اینکه محدودیت سقف تراکنش ها در هر ماه نیز به عدد 500 میلیون ریال رسیده است.

بانک مرکزی در اسفندماه سال 98 دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص را ابلاغ کرد که به موجب ماده 9 این دستورالعمل بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف به محدود کردن سقف تراکنش‌های غیرحضوری اشخاص زیر 18 سال شده‌اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد