اونس طلا2210.56
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

چرا تهران تعطیل نمی‌شود؟

به نظر می‌رسد دولت به دلیل وضعیت اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینه تعطیلی تهران با این پیشنهاد مخالف باشد. چنانچه پیش از این در ششم آبان ماه، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفته بود: این‌که بخواهیم در این شرایط همه مشاغل را تعطیل کنیم، با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است عملیاتی نباشد و فشار زیادی به مردم وارد شود.

به گزارش سایت طلا به نقل از فرارو، به نظر می‌رسد دولت به دلیل وضعیت اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینه تعطیلی تهران با این پیشنهاد مخالف باشد. چنانچه پیش از این در ششم آبان ماه، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفته بود: این‌که بخواهیم در این شرایط همه مشاغل را تعطیل کنیم، با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است عملیاتی نباشد و فشار زیادی به مردم وارد شود. اما موافقان تعطیلی تهران این طرح را فرصتی برای تاب آوری بیشتر کادر درمان و نه فرصتی برای مهار کرونا می‌دانند. چنانچه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید: تعطیلی تهران صرفا برای کنترل اپیدمی نیست؛ بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی و تجدید قوا و توان کادر پزشکی است. با این حال، سیر تعلل‌ها و تردید‌ها در اجرای سیاست‌های مؤثر هنوز ادامه دارد آن هم در شرایطی که همچنان خبر‌های خوبی از مهار کرونا نه در تهران که در سرتاسر کشور به گوش نمی‌رسد؛ فوتی‌های کرونا رکورد می‌زند و خستگی کارد درمان هم روزافزون می‌شود.

در هفته‌های اخیر مرتب و به تکرار شنیده‌ایم وضعیت تهران بحرانی است، تخت خالی نداریم، کادر درمان خسته‌اند و به همان اندازه هم صحبت از تعطیلی تهران شده است. پیشنهادی که هنوز اجرایی نشده است.

تابستان بود که کارشناسان حوزه سلامت کشور نسبت به پاییز وحشتناک کرونایی هشدار دادند. همین هم شد. با آغاز پاییز مبتلایان به کرونا اوج گرفتند و فوتی‌های کرونا به بیش از ۴۰۰ تن رسیدند. این در حالی است که خود مسئولین آمار واقعی فوتی‌ها را دو و نیم برابر رقم‌های اعلامی می‌دانند. آنچه شدت فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد.

در این میان، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید نیمی از آمار فوتی‌های اعلام شده متعلق به پایتخت است. خبری که می‌تواند بحرانی بودن وضعیت تهران را بیشتر به رخ بکشد.

در چنین شرایطی اظهارات ضد ونقیض مسئولین وزارت بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا، مدیریت شهری و دولت درباره تعطیلی تهران نشان می‌دهد فرماندهان مقابله با کرونا در پیچ سخت کرونایی دچار تردید و تشت آرا شدند.

تعطیلی تهران از طرح تا اجرا

یک ماهی هست که صحبت از تعطیلی تهران است و این پیشنهاد همچنان در حد یک ایده باقی مانده است. اما هفته گذشته هفته پر سر و صدایی برای پیگیری این ایده بود.

۱۵ آبان ماه بود که علیرضا زالی فرمانده ستا‌د عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران پیشنهاد تعطیلی دو تا سه هفته‌ای تهران با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا در پایتخت را داد. او تصریح کرد تعطیلی تهران صرفا برای کنترل اپیدمی نیست؛ بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی و تجدید قوا و توان کادر پزشکی است و براین اساس پیشنهاد ما تعطیلی دو تا سه هفته‌ای در تهران است.

جز زالی، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس و اعضای شورای شهر تهران، اعضای مجمع نمایندگان شهر تهران نیز به شدت خواهان تعطیلی تهران شدند.

حتی خبر‌هایی درباره نامه مجمع نمایندگان شهر تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا و نشست اعضای شورای شهر تهران با اعضای نمایندگان استان تهران و استانداری منتشر شد که درصدد پیگیری تعطیلی تهران بودند.

جمعه شب هم ایرج حریرچی در گفتگویی اینستاگرامی البته با خبرگزاری صدا و سیما، وعده داد روز شنبه درباره تعطیلی تهران تصمیم‌گیری می‌شود: «پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران روی میز است. محدودیت‌های جدید تهران فردا تصمیم‌گیری و به زودی ابلاغ می‌شود و برخی تصمیمات با کمی تاخیر اجرایی خواهد شد.»

به گفته حریرچی، زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران و بندپی، استاندار تهران پیشنهاد تعطیلی کامل پایتخت را حداقل به مدت دو هفته داشتند تا کادر درمان نفس بکشند.

روز شنبه نیز زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با خوشحالی از عضویت شورای متبوعش در ستاد مقابله با کرونا خبر از ارسال نامه‌ای مشترک با نمایندگان مجلس برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران داد و اعلام کرد امروز (شنبه) تصمیم‌گیری نهایی در مورد تعطیلی دو هفته‌ای تهران گرفته می‌شود.

اما جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تنها به تعطیلی مشاغل گروه دو تا چهار از ساعت ۶ عصر منجر شد و هیچ خبری از تعطیلی تهران نشد. حتی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت که این موضوع در این جلسه طرح هم نشده است.

همین موجب شد تا صبح یکشنبه محسن هاشمی با انتقاد از تعلل در تعطیلی تهران به تندی بگوید: «متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران نداده است. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران [علیرضا زالی]، نظر مثبت خود را نسبت به این پیشنهاد ابراز کرده، اما ظاهرا، مسئولان تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود، را ندارند.»

هنوز ابهام درباره تعطیلی تهران وجود داشت که انوشیروان بندپی استاندار تهران آب پاکی را روی دست حامیان تعطیلی تهران ریخت که تعطیلی تهران منتفی است. به گفته او، پس از بررسی ابعاد تعطیلی تهران تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.

بندپی تأکید کرد: در حقیقت ۴۳ شهرستان که در ابتدا اسامی آن‌ها اعلام شد و ۴۴ شهرستان دیگر هم بعدا به آن‌ها اضافه شدند، مشمول این تصمیم شدند؛ در استان تهران نیز این کار را اجرا می‌کنیم تا تأثیر آن را بر روی شیوع ویروس کرونا بررسی کنیم.

در پی منتفی شدن تعطیلی تهران مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به عدم موافقت با تعطیلی شهر تهران گفت: عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می‌خواهند وضعیت از این بدتر شود؟

وی با تاکید بر روی این نکته که مردم باید خودشان رعایت کنند و از خانه بیرون نیایند و در تجمعات عزا و عروسی و تجمعات شرکت نکنند تصریح کرد: وقتی کسی برای جان مردم اهمیت قائل نمی‌شود مردم باید خودشان رعایت کنند. تنها راه این است که مردم خودشان رعایت کنند و فقط برای خرید ضروری از خانه خارج شوند.

عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: نمی‌توانم بفهمم که چرا با تعطیلی تهران مخالفت می‌کنند. همیشه کشور‌هایی که در خصوص کرونا گوش به حرف مسئولین بهداشت خود نداده اند دچارعارضه شده اند که نمونه بزرگ آن آمریکا است.وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس جمهور و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است دستور می‌دهند که تعطیل کنند، اما استانداری با تعطیلی موافقت نمی‌کنند خیلی جای سوال دارد و واقعا نمی‌دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می‌کنم.

محرز خاطرنشان کرد: همه ارگان‌ها زیر نظر ریاست جمهوری است و خود رئیس جمهور هم رئیس ستاد مقابله با کرونا است وقتی ستاد کرونا می‌گوید باید بسته باشد دیگر چه کسی می‌تواند مخالفت بکند؟ جوابی برای این مخالف ندارم واقعاً. عدم تعطیلی کار اشتباهی است و باید تعطیل کنند.

محرز در حالی بر نقش استانداری در تعطیل نکردن تهران تاکید کرد که طبق گفته حریرچی استاندار تهران خود از پیشنهاددهندگان تعطیلی دو هفته‌ای تهران بود.

تداوم سریالی پیشنهاد تعطیلی تهران

در حالی که استاندار تهران ۱۸ آبان ماه از منتفی شدن تعطیلی تهران خبر داد، اما یک روز بعد نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در گفتگو با ایسنا، درباره تعطیلی دو هفته‌ای تهران، گفت: برای انجام برنامه‌ریزی‌های بعدی و اینکه بتوانیم در حوزه بهداشت با تمرکز بر قرارگاه وزارت کشور و اقدامات منسجمی که برای افزایش تست‌ها صورت گرفته است، موفق عمل کنیم، باید یک فاز موقت تعطیلی دو هفته‌ای در تهران را داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.

وی در توضیح این برنامه‌ریزی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای این است که افزایش تست‌ها را انجام دهیم و به نظر می‌رسد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌تواند کمک کننده باشد. پیرو تصمیم هفته گذشته مبنی بر بستن خروجی شهر‌ها و کنترل رفت و آمدها، پیشنهادی هم در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد کنترل بیماری در کلانشهر تهران به ستاد ملی داده شده و در اوایل هفته آینده این موضوع مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما نسبت به اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران تا پیش از آذرماه بسیار امیدوار هستیم، زیرا بسیار کمک کننده خواهد بود.

افزون بر این، حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: باید تهران و کلانشهر‌ها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شوند و برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد در غیر این صورت ما هفته آینده طرح دو فوریتی را برای الزام دولت به این کار ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا گفت: لازم است تهران و کلانشهر‌ها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود، این پیشنهادی است که ما به ستاد مبارزه با کرونا داده‌ایم البته که باید در این زمان هم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا شرایط بعد از تعطیلی دو هفته‌ای مدیریت شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع محدودیت‌ها به مدت یک ماه و تعطیلی برخی از مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر افزود: تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهر‌ها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر بود. امیدواریم ستاد دولتی مبارزه با کرونا قدری به خود آید و تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد از جمله آنکه تهران و کلانشهر‌ها به مدت دو هفته تعطیل شوند ما این پیشنهاد را به وزیر بهداشت هم داده‌ایم.

مخالفان تعطیلی تهران چه می‌گویند؟

برخی منابع از مخالفت رئیس جمهور با تعطیلی تهران خبر می‌دهند اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید: «مخالفت رئیس‌جمهور در این خصوص وجود نداشته و تاکنون در ستاد ملی کرونا چنین موضوعی در خصوص تعطیلی سراسری تهران مطرح نشده است.»

ولی به نظر می‌رسد دولت به دلیل وضعیت اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینه تعطیلی تهران با این پیشنهاد مخالف باشد. چنانچه پیش از این در ششم آبان ماه، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفته بود: این‌که بخواهیم در این شرایط همه مشاغل را تعطیل کنیم، با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است عملیاتی نباشد و فشار زیادی به مردم وارد شود.

همزمان محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در حاشیه برگزاری دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در این شرایط و با توجه به وضعیت اقتصادی که شرایط مطلوبی هم ندارد دولت اقتصاد را نسبت به بهداشت و سلامت مردم ترجیح داده است، گفت: چنانچه اقتصاد وضعیت بهتری داشت قاعدتاً دولت به سلامت و بهداشت مردم در این شرایط عنایت ویژه‌تری را داشت. با توجه به این شرایط و عدم توجه دولت به موضوع بهداشت و سلامت نتیجه‌اش شرایط فعلی می‌شود.

اظهارات لاری و هاشمی می‌تواند تا حدی گویای مسئله باشد. چندی پیش هم حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که یکی از طراحان محدودیت‌های جدید کرونایی است در گفتگو با فرارو در مخالفت با تعطیلی تهران، تاب آوری‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی امنیتی را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های مقابله با اپیدمی مهم دانست و گفت: بدون آن‌ها نمی‌توانیم نتایج مؤثر و موفقی به دست بیاوریم.

وی افزود: این برنامه‌ها فقط یک وقتی به ما می‌دهد، فقط یک مسکن کوتاه‌مدت است که باعث می‌شود تا دوباره این قله‌ها و پیک‌های اپیدمی را کمی بالا و پایین بکنیم، اما تاثیر اساسی بر رسیدن به مرز کنترل اپیدمی ندارد.

این در حالی است که موافقان تعطیلی تهران این طرح را فرصتی برای تاب آوری بیشتر کادر درمان و نه فرصتی برای مهار کرونا می‌دانند. چنانچه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید: تعطیلی تهران صرفا برای کنترل اپیدمی نیست؛ بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی و تجدید قوا و توان کادر پزشکی است.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز در این باره اظهار می‌کند: لازم است تهران حداقل دو هفته تعطیل شود تا فضایی برای تنفس مراکز درمانی ایجاد شود.

اما سیر تعلل‌ها و تردید‌ها در اجرای سیاست‌های مؤثر هنوز ادامه دارد آن هم در شرایطی که همچنان خبر‌های خوبی از مهار کرونا نه در تهران که در سرتاسر کشور به گوش نمی‌رسد؛ فوتی‌های کرونا رکورد می‌زند و خستگی کارد درمان هم روزافزون می‌شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد