اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نرخ سود بانکی کاهش می یابد؟

ادعاهایی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی در فضای مجازی مطرح شده است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد چنین موضوعی، مطرح نبوده و در دستور کار نیز قرار ندارد.

به گزارش سایت طلا به نقل از ایرنا ،در روزهای اخیر در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری، ادعا شده است که با توجه به کاهش انتظارات تورمی، سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

پیگیری‌ها از نهادهای ذیربط نشان می‌دهد که این ادعا صحت نداشته و نه تنها در نهادهای ذیربط مطرح نیست، بلکه در دستور کار هم‌ قرار ندارد.


تغییرات نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر
براساس این گزارش، ریشه تغییرات نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر به تیر ماه ۹۵ برمی‌گردد که تصمیم گرفته شد نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یابد، اما هیچ گاه اجرایی نشد و بانک ها تمکین نکردند. به این صورت که موسسات مالی غیر مجاز برای جذب هر چه بیشتر سپرده‌های مردم، نرخ سود خود را بالاتر از ۱۵ درصد در نظر گرفتند و همین عامل، باعث شد تا بانک‌ها نیز برای فرار از شکست، مجبور شوند نرخ سود پرداختی خود را افزایش دهند بنابراین پروژه کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد عملا با شکست مواجه شد.
پس از اینکه به معضل موسسات مالی غیرمجاز رسیدگی شده و پرونده آنها بسته شد، شورای پول اعتبار بار دیگر در اوایل شهریور ماه ۱۳۹۶ تصویب کرد که تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری، نرخ سود علی الحساب یک ساله را ۱۵ درصد و سود سپرده‌های کوتاه مدت را ۱۰ درصد در نظر بگیرند. اما پس از التهابات ارزی سال ۹۷ نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

در نهایت، در بهار امسال (۳۱ فروردین ماه) مدیران عامل بانک‌ها دوباره تصمیم گرفتند نرخ سود بانکی را به مصوبه سال ۱۳۹۶ بازگردانند، بنابراین نرخ سود بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت کمتر از ۶ ماه نیز هشت درصد اعلام شد. پس از آن تاریخ، چندین بار شایعه افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده که تاکنون همه این ادعاها و شایعات تکذیب شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد