اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

جریمه ماسک شروع تصمیمات سخت است

سخنگوی دولت گفت: با توجه به اینکه حفظ جان مردم توسط عده‌ای دیگر انجام می‌شد تصمیمات سختگیرانه گرفته شد. وضع جریمه برای عدم استفاده از ماسک،‌ آخرین تصمیم سخت‌‌گیرانه نیست.

به گزارش سایت طلا ،علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران بیان داشت: امروز بیش از هر زمانی در دوران دشواری ها و سختی ها به الگوی اخلاقی بزرگان این که همانا اتکا به خداوند، صبر و حسن سلوک در میان هم است نیازمندیم.

ربیعی تصریح کرد: ملت ایران با عشق به ائمه اطهار زیسته اند و در شرایط مختلف در فرازها و سختی با الگوگیری از مشی و آموزه های آنان از گذار سخت تاریخی گذشته اند.

وی خاطر نشان کرد: در مورد کرونا، در جلسه قبل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده ای به ناچار تصمیمات سخت گیرانه تر اتخاذ شد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به اینکه حفظ جان مردم توسط عده‌ای دیگر انجام می‌شد تصمیمات سختگیرانه گرفته شد. وضع جریمه برای عدم استفاده از ماسک،‌ آخرین تصمیم سخت‌‌گیرانه نیست.

ربیعی اظهار داشت: این سخت گیری ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسانهاست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اساسا جریمه هدف نیست، جریمه یک ابزار است، هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و این نظارت عمومی می طلبد.

وی بیان داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا بدنبال این است که رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعم از رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها آنچنان باید نهادینه شود که تخلف از دستورالعمل به یک ناهنجار تبدیل شود.

ربیعی افزود: در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی، نانوایی ها، و رستوران ها بیشترین اخطار بهداشتی دریافت کرده اند. متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به 42 درصد و در تهران به 32 درصد رسیده است.استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است.

وی بیان داشت: در این مدت 6 هزار و 728 مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است.همچنین در جلسه ستاد ملی مطرح شد که علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر، دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری بوده است و یک بررسی دیگر هم نشان می دهد ابتلای خانوادگی شدت گرفته است و این نشان از عدم رعایت مسائل بهداشتی در سطح خانواده ها می باشد.

ربیعی اظهار داشت: در همین راستا مقرر شد وزارت بهداشت با افزایش سریع کمیت و کیفیت غربال گری با اضافه شدن ۱۰ هزار تست در روز نسبت به روزهای گذشته جهت شناسایی مبتلایان تسریع بخشد.
وی در مورد مصوبات دولت گفت: برای حمایت از کشاورزان موضوع خرید تضمینی محصولات مختلف یکی از سیاستهای دولت است. و بر همین منظور هم ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان مرکزی تعاون روستایی تسهیلات اختصاص یافت تا خرید های تضمینی به موقع صورت گیرد. سازمان مذکور برنامه عملیاتی خرید محصولات کشاورزی را پیش بینی اعلام خواهد کرد. با شروع فصل بارندگی برای تکمیل پروژه های رهکشی و ۳۰۰ میلیارد تومان برای زه کشی دشت گمیشان به‌منظور اجرای پروژه های پیشگیرانه اختصاص یافت.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما در راستای سیاست های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان مجوز امضای موقت موافق نامه تجارت ترجیحی بین دولتهای ایران و افغانستان دادیم. قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرزها و افزایش درآمد فعالیت های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد. ما کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت می باشیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز می باشد. باز هم همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می کنیم.

وی اظهار داشت: دولت به منظور افزایش توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قرارداری (فاکتورینگ) تصویب کرد. این شیوه در تامین مالی زنجیره تامین کمک زیادی به تولید گران و عرصه کنندگان خدمات خواهد داشت.
همچنین در روزهای اخیر بحث کمبود نان در برخی استان ها مطرح شده بود. این موضوع در دولت هم مورد بحث قرار گرفت. بررسی ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران کننده ای برای این مسئله منطقه ای وجود نداشته است. برخی علل منطقه ای اعم از سودجویی برخی واحدهای صنفی و نیز قاچاق آرد این مشکل مقطعی و منطقه ای را به وجود آورده است.

ربیعی افزود: بطور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم. خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار است و تولید ما رو به افزایش است و ذخایر مناسبی هم داریم.

وی گفت: در هفته گذشته خوشبختانه در پرتو تعاملات دیپلماتیک، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به حول یک آتش بس انسانی به توافق رسیدند. البته در این میان، شاهد یک نقض آتش بس دردناک بودیم که در خاک و خون غلطیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی گناه شهر گنجه نقطه ای اوج آن بود. گنجه شهر نظامی گنجوی در فراسوی تعلق آن به جمهوری آذربایجان، ضمناً ستاره ای است در کهکشان ادب و فرنگ جهانی و ادبیات فارسی.

وی ادامه داد: همانطور که بارها گفته ایم ما از هر گونه ابتکاری که بتواند موجب توقف جنگ میان آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن انسانها گردد، حمایت می کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیریها و در جریان گفتگوهای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضعگیریهای سایر مسئولین رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت میانجیگری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

سخنگوی دولت گفت: ایران یکی از کنشگران معدودی است با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بعد، در جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. براین اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم؛ دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما از توقف خصومت ها در منطقه ناگورنو ـ قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می کنیم و از همسایگان خود می خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین الملل و تمامیت ارضی، در گفتگوهای جدی مشارکت کنند و از هرگونه اقدامی که آتش بس و نخستین گام ها به سوی دیپلماسی و صلح را متزلزل کند، بپرهیزند.

ربیعی گفت: لازم است که نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران را از کشته شدن غیرنظامیان اعلام کنم و بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالی که منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کنم.

وی اظهار داشت: روز جهانی دختر هم بهانه ای است تا هر سال دو تبریک به دختران ایران زمین داشته باشم. روز تولد حضرت معصومه (س) و روز جهانی دختر. بی تردید ما نیازمند سیاستگذاری مداوم معطوف به زن در سالهای متمادی هستیم. دختران ما با موانع فرهنگی، اجتماعی و حقوقی روبرو هستند که برای حضور آنها در فرآیند توسعه کشور باید آنها را برطرف کرد. دختران ایران زمین روزتان مبارک!

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در این هفته صدای آشنای دلنشین مردم خاموش شد و شجریان به رحمت حق پیوست. شجریان در جان جهان ایرانی جایگاه والایی داشت. او به تنهایی یک پل فرهنگی بود که تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و همه شهرهای میهن را به "دوشنبه"، " سلیمانیه" و "کابل" و "باکو" پیوست داد. مرغ باغ "ربنا" در مراودات پر برکتی که با چهره های درخشان موسیقی مقامی جمهوری آذربایجانی، تاجیکستان و افغانستان داشت، خویشاوندی آوازی یک تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت.

وی در مورد دورکاری کارمندان تصریح کرد: دورکاری کارکنان دولتی در صورت تامین زیرساخت ها منعی ندارد و مشروط بر این که خدمات رسانی به مردم با مشکل روبه رو نشود.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری با خبرنگاران گفت: جرائم ابزار و برای حفظ جان شهروندان است و هزینه آن به حساب وزارت بهداشت و برای مقابله با کرونا مورد استفاده قرار میگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در سطح ادارات که سه قوه و نهادهای عمومی را شامل می شود موظف کردیم حراست ها کنترل کنند و در صورت تخلف ارجاع به کمیته های تخلف اداری داده می شوند.خدمات دهندگان به مردم در صورت تخلف پلمپ و در صورت ادامه تخلف طولانی مدت پلمپ می شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگر از این نشست اظهار داشت: هر تصمیمی در خصوص قره باغ باشد باید با مشارکت کشورهای درگیر باشد‌. پای تروریسم نباید به منطقه باز شود. دوم اینکه موضوع آشتی و مذاکره است. وقتی به تفاهم نسبی عمومی بین کشورهای مهم منطقه و درگیر رسیدیم جزئیات طرح ایران در قره باغ اعلام می شود.

وی در مورد تولید واکسن کرونا در ایران گفت: می دانیم نهایتاً باید خودمان واکسن تولید کنیم، اقدامات خوبی انجام شده و مراحل مهمی پشت سر گذاشته شده است، به دوستان چینی هم گفته‌ایم که می توانیم با آنها در این زمینه همکاری کنیم. ما ضمن همکاری با سازمان جهانی بهداشت، اقدامات برای تولید داخل را هم شروع کرده ایم.

سخنگوی دولت در خصوص تعطیلی اصناف مانند ابتدای سال و ایام نوروز اظهار داشت: تعطیلی راه حل مناسبی برای مقابله با کرونا نیست. در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری شد که فعلا تعطیلی مشاغل پرخطر هفته به هفته تمدید شود.

وی در مورد تحریم آمریکا و تاثیر آن بر داروهای مورد نیاز در کشور بیان داشت: ۹۷ خوشبختانه درصد داروهای مورد نیاز تولید داخل کشور است و در همین راستا حمایت از تولید داخل با جدیت بیشتری پیگیری میشود، به نحوی که در گذشته ۳.۷ میلیارد دلار برای واردات دارو تجهیزات پزشکی ارز مصرف می شد و در سال ۹۸ به ۳ میلیارد دلار و امسال به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. تاکنون نیز یک میلیارد و پانصد دلار در هشت ماه برای واردات تجهیزات پزشکی و دارو اختصاص یافته است.به رغم اینکه در دو سال گذشته کشور با بلایای طبیعی چون سیل و دیگر فعالیت ها مواجه بود و حدود هشت ماه هم درگیر کرونا هستیم با این وصف کمبود عمده دارو در کشور نداشتیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: علیرغم اینکه آمریکا اعلام می کند که دارو و تجهیزات پزشکی و غذا تحریم نیست ولی از آنجا که انتقال پول برای شرکت های فعال در این حوزه بسته است عملا شرکتها هیچ اقدامی نمی توانند انجام دهند. البته برخی داروها به ویژه مربوط به بیماری های صعب العلاج در کشور تولید نمی شود و ناچار به وارد کردن آن هستیم. برخی از این داروها بخاطر مشکلات ناشی از تحریم کم یاب و یا نایاب شده اند و آن دسته از بیمارانی که با این بیماری ها دست به گریبان هستند، آن را لمس می کنند. این تحریم ها که جان مردم بیگناه ما را به خطر انداخته جنایت علیه بشریت و منزجر کننده است.

وی در مورد تعطیلی تهران برای مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: چشم انداز مشخصی برای پایان کرونا وجود ندارد و بر این اساس تعطیلی راه موثری نیست. باید توجه به رعایت پروتکلها شود. البته در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم تعطیلی مشاغل پرخطر هفته به هفته تمدید شود و به استانداران نیز این اختیار داده شده است. عده ای حتی تمایلی برای به کار بردن جنگ اقتصادی ندارند. با این کار به نوعی ترامپ و جنایت آمریکا را تبرئه می کنیم. همزمان با افزایش مقاومت باید چهره کریه تحریم ها نیز به مردم نشان داده شود.

ربیعی در مورد نامه رئیس‌ مجلس به رییس‌جمهور درباره لایحه بودجه امسال گفت: تا ساعت 11:20 دقیقه امروز چنین نامه ای به دفتر رییس‌جمهور واصل نشده بود. اصلاحات ساختار بودجه در دستور کار دولت بوده و در بودجه سال آینده نیز در دستور کار است. نامه اعلام شده از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور مبنی بر لزوم اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۱ امروز که پیگیری شد به دفتر رئیس جمهور ارسال نشده است.

وی خاطر نشان کرد: اخیرا سنت خبری براساس موضع گیری ها باب شده است که قبل از نوشتن یا ارسال یا دریافت نامه بین سران موضوع در افکار عمومی مطرح می شود. البته حسن نیت هست و با دلسوزی برای همکاری مواجه هستیم و به طور کلی گفتم اما در خصوص اصلاح ساختار سازمان برنامه و بودجه از دو سال قبل، طرح اصلاح ساختار بودجه را در ۱۰ محور تهیه و به مجلس و شورایعالی هماهنگی اقتصادی ارائه کرده است. در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۰ هم، موارد مهمی از قبیل اجرای بودجه علمیاتی، مولدسازی دارائی های دولت، کاهش اتکاء بودجه به درآمد نفت و ... پیش بینی شده است.

ربیعی در مورد وضعیت قیمت خودرو در بازار گفت: قیمت دلار هم واقعی نیست. عرضه از سوی بانک مرکزی انجام می شود و البته تقاضایی برای آن نیست.جهت مدیریت تقاضا در بازار خودرو، همگام با تدارک و تامین نیازمندیهای تولید و عرضه حداکثری خودرو به بازار،‌پیشنهادات زیر در دست نهایی سازی است.

وی تصریح کرد: به این منظور افزایش عرضه فوری خودرو به بازار طی ماههای آتی (مهر و آبان به میزان ۲۵ هزاردستگاه ماهانه با حداکثر مهلت تحویل ۴۵ روز و آذرماه تا اسفند به میزان ۳۰هزار دستگاه ماهانه با مهلت تحویل ۳۰ روزه)، برنامه ریزی برای تولید و عرضه حداقل ۱۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده، برنامه ریزی برای تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین جهت پشتیبانی ار برنامه افزایش عرضه خودرو به بازار، هدفگذاری برای تامین مواد اولیه داخلی مورد نیاز صنعت خودروو زنجیره تامین بصورت LC ریالی(داخلی) و برنامه ریزی برای واقعی سازی قیمت خودرو با هدف خروج تقاضاهای سوداگرانه از بازار و متعادل شدن قیمت خودرو ناشی از تقلیل فشار تقاضای کاذب در دولت انجام شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد ساخت ساختمانی در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی که به گفته برخی نمایندگان مجلس دارای تخطی از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، تخلف در اجرای قانون بودجه سال 99 و تخطی از قوانین و مقررات سازمان برنامه و بودجه بوده که علی رغم مشکلات در نظام بهداشتی و ناتوانی وزارت بهداشت در پرداخت کارانه پرستاران و پزشکان ، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از تخصیص صندوق توسعه ملی به این وزارتخانه برای ساخت ساختمانی با ۴ درصد پیشرفت پرداخت می شود، گفت: متاسفانه گویی این روزها قرار است زمین به زمان به هم دوخته شود و هر اقدامی را با تفسیری خاص به جامعه القا کنند! آن هم به بدترین شکل و به شیوه ای ناامید کننده.

وی ادامه داد: در مورد خاص دانشگاه شهید بهشتی طرح احداث دانشکده فناوری های نوین پس از طی مراحل قانونی و تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی اولین بار در سال ۹۱ پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس به دانشگاه ابلاغ گردید و تاکنون همه ساله در قوانین بودجه سنواتی دارای اعتبار مصوب بوده و آخرین شماره طبقه بندی مربوط به قانون بودجه سال ۹۹کل کشور بوده است.

ربیعی گفت: با توجه به اعتبار اندک طرح مذکور طی سالهای گذشته و عدم امکان احداث فضای جدید، فضای دانشکده فناوری های نوین در بخش های بیمارستانی دانشگاه شهید بهشتی جانمایی شد.

وی خاطر نشان کرد: قبلا مجموعه ای از فعالیت های دانشکده در بیمارستان طالقانی صورت می گرفت. بنابر اظهار دکتر زالی از مدتها تصمیم بر این بوده که این فضا برای نیاز کرونا باید اختصاص یابد و بخش اداری را به بخش درمان تبدیل شود. این فضا هم هفته پیش سقف آن فرو ریخته و چند پرسنل دارای جراحت شده و برخی دستگاهها آسیب دیده است نو ساختن آنجا یک اضطرار است.

سخنگوی دولت گفت: در سال ۹۹ در تاریخ ۹۹/۲/۲۰ آقای زالی رییس دانشگاه با رییس جمهور مکاتبه کرده است و در تیر ماه نیز وزیر بهداشت این درخواست را تکرار کرده است تا نهایتا رییس جمهور دستور پرداخت را داده اند. ضمنا در سال گذشته موارد مختلفی را می توان ذکر کرد که به دانشگاههای کشور این اعتبار تخصیص یافته است. آیا در این دانشگاه ها هم قرار بوده پسر یا دختر کسی برود. اعتبار آن غیر از اعتبار صندوق توسعه ملی بوده است و در این ساختمان مرکز افکارسنجی، کالج بین الملل، مرکز تحقیقات نانو و دانشکده فناوری مستقر شده است.

ربیعی گفت: در مورد دختر رییس جمهور هم قبلا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داده اند. ایشان طرح نیروی انسانی را براساس تعهدات خود می گذراند و اگر بخواهند به هیات علمی تبدیل وضعیت شوند باید مثل همگان در فراخوان شرکت کنند و این فراخوان در منظر دید همگان خواهد بود.

وی تصریح کرد: این لیست نشان می دهد که به این همه دانشگاه‌ها بودجه اختصاص یافته است و دانشگاههایی هم هستند که بیشتر از این رقم گرفته اند. نباید براساس حدس و گمان و از یک منظر سیاسی مطلبی تحلیلی را بیان کرد، راه شفاف سازی از بیان مطالب کدر نمی گذرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد نحوه برخورد با تخلفات کارکنان دولت، تصریح کرد: براساس مصوبه دولت وقت در سال ۸۷، تخلفات مدیران کشور از مدیرکل به بالا در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری بررسی و رسیدگی می شود و سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفات مدیران را به این هیات ارسال می کند. از سال ۸۷ تا سال ۹۲ تعداد ۶۴۲ پرونده از طرف سازمان بازرسی به این هیات ارسال که ۹۹ درصد پرونده ها رای برائت گرفته بود.

ربیعی تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۵۵۳پرونده صحیح نیست بلکه ۲ هزار و ۴۵پرونده به هیات رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است که ۶۹ درصد پرونده ها رای برائت، ۱۹ درصد قابل رسیدگی نبوده و ۱۲ درصد محکومیت از توبیخ درج در پرونده تا انفصال از خدمت داشته اند. آنچه مهم است این پرونده ها تخلفات اداری بوده اند نه فساد. در حالی که به گونه ای خبر را اعلام می کنند که گویی ۵۰۰ مدیر دارای فساد بوده اند.

وی بیان داشت: مایلم به دوستان توصیه کنم در خصوص انعکاس اخبار این چنینی، ضمن اینکه شفافیت و اطلاع رسانی امر مهمی است ولی این روزها شاهد خبرهایی هستیم که جامعه را با ابهامات بیشتری روبرو می کند، لذا ضرورت در انعکاس فعالیتها دقت بهتری شود. در این هیات قاضی منصوب رییس محترم قوه قضاییه هم حضور دارند. همچنین امیدواریم قاضی منصوب محترم عضو هیات بدوی تخلفات نهاد ریاست جمهوری بعد از ۱.۵ سال عدم حضور زودتر از طرف قوه محترم قضاییه معرفی شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد