اونس طلا2394.45
مظنه16,006,000
18 گرم3,694,900
ارزش سکه36,061,518
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

تحلیل سخنگوی کمیسیون اقتصادی از نوسان شدید نرخ ارز/ ‌تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی ‌اوج بی‌تدبیری‌ها بود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نوسان شدید نرخ ارز گفت: از سال ۹۶ سیاست‌های غلط پی‌در‌پی در مسئله مدیریت ارز آغاز شد که اوج آن در بهار ۹۷ و تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و اوج بی‌تدبیری‌ها بود.

به گزارش سایت طلا ،نرخ ارز به عنوان یکی از فاکتورهای سنجاق شده به قیمت تولیدات و متغیر کلیدی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است که رشد تولید ناخالص کشور برای جبران عقب‌افتادگی‌ها و یک اهرم قدرت نیز به آن وابسته است. از این رو به لحاظ تاثیرگذاری آن بر بخش مالی و حقیقی باید هوشمندانه مدیریت شود و این در حالی است که نرخ ارز در کشورمان قصه پرغصه‌ای دارد. به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی «دولت در سه سال اول مدیریت خود فشاری را متحمل نبود و فرصتی داشت که مقاوم‌سازی را انجام دهد؛ اما از سال 96 سیاست‌های غلط پی‌در‌پی در مسئله مدیریت ارز آغاز شد که اوج آن در بهار 97 و تعیین نرخ ارز 4200 تومانی و اوج بی‌تدبیری‌ها بود.»

مهدی طغیانی ادامه می‌دهد: سال 96، 80 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که در سال 99 پیش بینی این است که با مشکلات صادرات نفتی، به 30 الی 35 برسد. وی از ابتدای شکل‌گیری سیاست و گفتمان غلط دولت یازدهم و تاثیر آن بر قیمت ارز، تورم و گرانی‌ می‌گوید: از ابتدای دولت یازدهم شعاری مطرح شد که راه ساماندهی معیشت مردم، تعامل با دنیا است که در واقع آن را مذاکره کردن در مسئله هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا و دیدن کدخدا معنا کردند. در طول 7 سال گذشته این گفتمان اعتبار و جایگاه خود را از آنجایی از دست داد که نه تنها نتوانست مشکلات کشور را حل کند بلکه مسئله را پیچیده‌تر کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شروع مجلس یازدهم را با شعار حل معیشت مردم با اقتصاد مقاومتی در مقابل گفتمان مذاکره مطرح کرد؛ با اینکه در سال 92 این گفتمان اقتصاد مقاومتی مطرح شده بود اما دولت عزمی برای آن حتی به بهانه داشتن یک اهرم قدرت در تعامل با دنیا را نداشت. در این هفت سال وقت کشور در اقتصاد مقاومتی هدر رفت و با اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ و نقشه را مشخص شده بود اما در واقع هیچ کاری در این حوزه انجام نگرفته است و ثمرات تلخ آن وضعیت فعلی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درخت برجام، مذاکره و تعامل به جای اینکه به گلابی و سیب برسد به میوه تلخی رسیده است به نام رانت، تورم، گرانی، افزایش قیمت‌ها، وضعیت فعلی بورس و بیکاری و ... چگونگی آن را تشریح می‌کند: برای نمونه در محصولات کشاورزی که عملا امنیت غذایی ما با آنها گره خورده است، یک وابستگی با نهاده‌های دامی پیدا کرده‌ایم که به مراتب از سال 92 بیشتر شده است.

وابستگی به نهاده‌های دامی و ارز بیشتر شده است

به عبارتی مردم می‌گویند چرا با اینکه مرغ یک محصول داخلی است اما گران است و نسبت آن با دلار چیست؟ زمانی که 0.9 ذرت وارداتی مرغداری‌ها و خوراک دام‌ها و 3.4 سویا و نصف گندم وارداتی است، البته که قیمت مرغ هم و سایر محصولات هم به ارز گره می‌خورد. از طرفی هم در این هفت سال قدم جدی برای کاهش وابستگی کشور به محصولات نهاده‌های دامی نشده است.

طغیانی از وضعیت نقدینگی که بیش از 5 برابر شده می‌گوید: از سال 92 تا به امروز و در این هفت سال هیچ تدبیری برای نقدینگی نشده است و آیا در طول این هفت سال تولید کشور هم 5 برابر شده است؟ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید این نقدینگی به سمت تولید برود که نیازمند زیرساخت اقتصادی است. چرا کسی در کانادا، ژاپن، استرالیا، آلمان و ... سکه نمی‌خرد و در خانه خود نگه دارند. ملک نمی‌خرند. اینها همه به دلیل این است که زیرساخت‌های لازم فراهم نشده که ابزارهای مختلفی هم دارد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد