اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرا شاخص بورس کاهشی شد؟/بورس فردا چه می شود؟

روند حرکت شاخص بورس امروز بر خلاف روز گذشته نزولی بودو این شاخص بیش از ۲۳ هزار واحد کاهش یافت.

به گزارش سایت طلا ،بورس اوراق بهادار تهران،گرچه روز گذشته با جهش قابل توجه حدود 40 هزار واحدی روبرو شده بود، اما امروز از ابتدای روز سر ناسازگاری گذاشته و در نهایت در پایان معاملات با 23 هزار و 210 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 522 هزار و 943 واحد رسید.

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی ملی با روند منفی بازار سهام امروز همراه شد و به نظر می‌رسد روند منفی بازار که به دلیل فشار عرضه بوده این فشار تخلیه شده و ادامه روند بازار متعادل است.

طبق پیش‌بینی کارشناسان بازار سهام روند بازار طبیعی است و این نوسان در بازار سرمایه تا زمان بازگشت اعتماد کامل و همچنین انتخابات امریکا ادامه‌ دارد.

همچنین ارزش بازاردر بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 703 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌‌گران بیش از 14 میلیارد سهام و یا حق تقدم و اوراق مالی در قالب یک و نیم میلیون معامله و به ارزش 13 هزار و 698 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را که به بیش از 4 هزار و 37 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 17.6 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز گرچه ارزش معاملات نسبت به روز قبل رشد داشته اما متاسفانه شاخص کل بورس ریزشی بوده است.

امروز با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم همه شاخص‌های بورس قرمزپوش و کاهشی بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام نسبت به روز گذشته یک و نیم درصد افت داشته‌اند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام 49 صدم درصد کاهش یافته‌اند.

شاخص آزاد شناور 1.1 درصد کاهش یافته، شاخص بازار اول بورس 1.3 درصد افت کرده و شاخص بازار دوم بورس 1.6 درصد کاهش یافته است.

نمادهای مهم بورسی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز همگی در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند و بیشترین اثر کاهشی بر بازار را نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی تامین، ملی‌مس ایران، گل‌گهر، چادرملو، و پتروشیمی پارس داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس که موورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک ملت، فولاد مبارکه، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، ملی‌مس ایران و بانک صادرات ایران بودند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۱۲۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۸۳۳ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۴۸ هزار برگه سهم به ارزش ۴۰ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد (بپاس)، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)،‌ گروه سرمایه گذاری میراث فرهگی (سمگا)، بیمه کوثر (کوثر)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، نفت ایرانول (شرانل)، توکاریل (توریل) و بهمن دیزل (خدیزل)، بیمه تجارت نو (بنو) و شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد پلیمر آریاساسول (آریا)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)،‌ پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)،‌ بانک دی (دی)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)،‌ پتروشیمی مارون (مارون)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)،‌ ‌صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، فرابورس ایران (فرابورس)، برق و انرژی پیوند گستر (بپیوند)، ویتانا (غویتا) و مدیریت انرژی تابان هور (وهور) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

شاخص بورس فردا چه می شود؟

فضای نوسانی بازار سهام دلایل زیادی دارد که انتخابات آمریکا و وضعیت نرخ سود بانکی دو عامل مهمی هستند که بر آینده بلندمدت بازار سرمایه اثر می‌گذارند. در این میان گویا انتخابات آمریکا نقش مهمی دارد و کارشناسان معتقدند تا انتخابات امریکا نوسان بازار سرمایه ادامه داشته باشد.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل نوسان بازار امروز بیان کرد: سه عامل می‌تواند دلیل نوسان بازار سهام باشد. اولین و دم‌دستی‌ترین عامل این است که طبق 5 سال گذشته، روزهای یکشنبه به نوعی گربه سیاه بازار است و این روز روند روزهای بعدی بازار را تحت تاثیر قرارا می‌دهد.

دومین عامل افت بازار امروز، افت قیمت دلار است، زیرا محرک اصلی بازار سرمایه دلار است و امروز شوک جدی به این محرک وارد شده است و سومین عامل بحث نرخ سود بانکی است که باید تکلیفش مشخص شود و ثابت بماند و کم شود.

الیاس کردی در رابطه با آینده طولانی بازار سهام گفت: بازار سهام در آینده روندی صعودی خواهد داشت و اما دو اتفاق می‌تواند رشد بازار را تضمین کند که اولین عامل انتخابات آمریکا است. انتخابات آمریکا می‌تواند به نوعی خیال بازار سهام را از نرخ دلار مطمئن کند و بازار ارز را به ثبات برساند،

دومین عامل شاید نرخ سود بانکی باشد که خیلی‌ها می‌خواهند افزایش پیدا کند و فشارهای زیادی برای افزایش آن به وجود اورده‌اند که باید کاهش پیدا کند و سرمایه را به سمت بازار سهام سوق دهد.

این کارشناس در رابطه با روند بازار فردا و راهکار بهتر شدن بازار سرمایه گفت: در دقایق پایانی بازار امروز جو مثبتی شکل گرفت که باعث می‌شود به بازار فردا امیدوار بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد که وضعیت بازار فردا از امروز بهتر خواهد بود. اما برای بهتر شدن بازار سهام باید مدتی از تصمیم‌گیری برای بازار خودداری کنیم و ببینیم تصمیماتی که گرفتیم چه تاثیری بر بازار گذاشته است، به جای تصمیم‌های پشت سر هم و به نوعی عجیب و غریب.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد