اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان در 24 ساعت گذشته/ طلا تمام قد در مقابل دلار ایستاد

در معاملات امروز بازار جهانی تمام شاخص های مهم بورسی اروپا و آمریکا سبزپوش شدند.شاخص دلار نیز کاملا از کانال ۹۳ واحدی عقب نشست.آمریکا در ژوئن یک محموله نفت به عربستان سعودی فرستاد که نخستین محموله صادراتی به عربستان سعودی از زمان لغو ممنوعیت صادرات در سال ۲۰۱۵ بود.

طلا تمام قد در مقابل دلار ایستاد

به گزارش سایت طلا، تقاضا برای خرید ارزهای دیگر در مقایسه با دلار در سطح بالاتری قرار دارد و بی رغبتی معامله گران به خرید دلار باعث شده تا اسکناس سبز در یکی از ضعیف ترین موقعیت های دو سال اخیر خود قرار گیرد. آمریکا هنوز اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان باقی مانده و بر خلاف تلاش های دولت ترامپ، بسیاری از کشورها هنوز مجوز از سرگیری پروازها با آمریکا را صادر نکرده اند و ورود گردشگران آمریکایی به بسیاری از کشورهای اروپایی کماکان ممنوع است. همین مساله به نوبه خود تقاضای خرید دلار به ویژه در اروپا را به میزان محسوسی کاهش داده است.

اقتصادانان بر این باورند که افزایش شدید قیمت طلا که از 2 هزار دلار از هر اونس عبور کرده تهدید جدی برای دلار است که آن را با تعبیر افتادن سنگ از پرتگاه تعبیر کردند.

پتر شف تحلیل گر اقتصادی، گفت: قیمت طلا به نقطه عطف تاریخی خود رسیده و برای نخستین بار از 2 هزار دلار در هر اونس عبور کرده است. اکثر مردم واقعا نمی‌دانند که این رشد عجیب چه بلایی سر دلار آمریکا خواهد آورد.

این تحلیل‌گر اقتصادی گفته است در واقع طلا تنها سرمایه‌ای است که به دلیل نرخ بهره منفی حباب ندارد. اما تنها چیزی که باعث تعجب این تحلیلگر در باره افزایش قیمت فلز زرد به بیش از 2 هزار دلار شده این است که چرا این اتفاق زودتر نیفتاده است.

بر اساس اعلام اقتصادانان افزایش قیمت طلا نشان می‌دهد که دلار آمریکا تحت فشار است. دلار اکنون روی آتش است، اما این مسئله دلار به بازارهای مالی و کل اقتصاد تسری می‌یابد و متأسفانه بسیاری از مردم از این موضوع مطلع نیستند.

شف خاطرنشان می‌کند که بحران دلار جدی است و قیمت طلا مانند افتادن سنگی در دره رو به کاهش خواهد بود. زمانی که قیمت طلا همچنان رو به بالاست.

به گفته این اقتصاددان هر چه قیمت طلا صعودی می شود سرمایه گذاری ها به این سمت می رود و دلار بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت بنابراین از آنجایی که آینده طلا درخشان است دلار بیشتر به سمت سقوط خواهد رفت.

قائم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا با اشاره به رشد مثبت اقتصاد آمریکا در ماه ژوییه نسبت به بازگشت سطوح فعالیت های اقتصادی در این کشور به میزان قبل از بحران تا پایان سال آینده ابراز امیدواری کرده است. ریچارد کلاریدا، با تاکید مجدد بر حمایت همه جانبه بانک مرکزی این کشور از بازارهای مالی گفته است که روند احیای کامل اقتصادی طول خواهد کشید و باید صبور بود.

در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا در مقیاس وسیع به برنامه های حمایتی خود ادامه می دهد و برخی از تحلیل گران انتظار دارند در صورت بروز موج دوم همه گیری کرونا در آمریکا، شاهد نرخ بهره منفی هم باشیم. نرخ بهره در بزرگ ترین اقتصاد آمریکا در حال حاضر در محدوده صفر درصدی قرار دارد اما همین نرخ بهره نیز تاثیرات زیادی روی نرخ برابری دلار مقابل سایر ارزها و نرخ بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری این کشور داشته است.

از طرف دیگر برخی از اخبار غیررسمی حاکی از آن است که آمریکا در صدد محدود کردن حضور خبرنگاران چینی در این کشور است. وانگ ون بین- یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین از آمریکا خواسته است تا سرکوب سیاسی رسانه های چینی و خبرنگاران آن ها را متوقف کند در غیر این صورت چین اقدامات متقابل را انجام خواهد داد. به گفته این مقام چینی، آمریکا در صدد است تا مدت صدور روادید برای اقامت مجاز فعالان رسانه ای چین را به ۹۰ روز کاهش دهد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۲.۷۶۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۳ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۸۵ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۹ درصد کاهش به ۱۰۵.۶۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۶ یوان چین اعلام شد.

بورس آمریکا

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که به حضور پررنگ خود در بازارهای مالی ادامه خواهد داد و برنامه خرید اوراق قرضه شرکت های مختلف و بخش دولتی نیز کماکان اجرا خواهد شد. انتظار می رود این برنامه در سطوح مختلف دست کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد هر چند که با توجه به نگرانی ها از خروج تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده، این بانک احتمالا نرخ بهره را در محدوده کنونی حفظ خواهد کرد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۱۹ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۱۴۶.۸۶ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۶ درصد افزایش تا سطح ۳۳۲۴.۷۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۶ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۹۸۷.۲۹ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۰۴.۷۲ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۶۶۰.۲۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۰.۹ درصدی در سطح ۴۹۳۳.۳۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۲۶ درصد بالا رفت و به ۷۰۳۹.۷۰ واحد رسید.

نوسان سهام آسیا اقیانوسیه

سهام آسیا اقیانوسیه امروز، پنج شنبه، در حالی که سرمایه‌گذاران همچنان نظاره‌گر افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا هستند دچار نوسان شد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی جدید خواهان حذف اپلیکیشن‌های «نامطمئن» چینی مانند تیک توک و واتس اپ از بازارهای آمریکا شد.

نیکی ژاپن ۰.۵۷ درصد افت کرد اما گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۷۲ درصد بالا آمد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳۸ درصد پایین آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۶۳ درصد سقوط کرد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۵ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۱.۱۰ جهش کرد.

در بازار ارز، دلار همچنان در برابر ارزهای آسیایی با چالش روبرو است. در مقابل ین ژاپن دلار به نرخ برابری ۱۰۵.۵۱ واحد افت کرد و در برابر یوآن چین، دلار با اندکی تغییر در نرخ ۶.۹۴۰۸ واحد تثبیت شد.

آمریکا به عربستان نفت صادر کرد!

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هیچ موردی از صادرات نفت آمریکا به عربستان سعودی را ثبت نکرده است اما اطلاعات اداره آمار آمریکا نشان داد این کشور در ژوئن حدود ۵۵۰ هزار بشکه معادل ۱۸ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز نفت به عربستان سعودی صادر کرده است.

طبق اطلاعات اداره آمار آمریکا، این کشور یک محموله ۱۰۰ هزار بشکه ای نفت در سال ۲۰۰۲ به عربستان سعودی صادر کرده بود و این صادرات در مدت ممنوعیت صادرات چهار دهه ای آمریکا انجام گرفته بود.

میزان محموله صادراتی آمریکا در ژوئن از محموله ای که در کوچکترین نفتکش ها معروف به کشتی های افرامکس حمل می شود هم کمتر بود. معامله گران می گویند احتمالا این محموله بخشی از محموله دیگر به مقصد کشور متفاوتی بوده است. هیچ اطلاعاتی از صادرات نفت به عربستان از سوی آمریکا در آمار رهگیری کشتی رفینیتیو آیکان دیده نمی شود.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به آمریکا است و در ماه مه حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت به این کشور صادر کرد که بیشترین میزان در سه سال گذشته و نتیجه جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه بود که همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و سقوط تقاضای جهانی برای نفت روی داد.

بر اساس گزارش رویترز، این امر باعث اشباع شدید عرضه نفت در بازار شد و اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز از ماه مه موافقت کردند. تولید نفت اوپک در ژوییه به دلیل خاتمه کاهش داوطلبانه تولید عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس که علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس انجام گرفت، افزایش پیدا کرد.

صادرات نفت آمریکا از زمانی که واشنگتن ممنوعیت آن را در سال ۲۰۱۵ لغو کرد، افزایش یافته و در ژوئن به ۲.۷۵ میلیون بشکه در روز رسید.

نفت

در بازار طلای سیاه امروز روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۳۶ درصد افزایش به ۴۲.۲۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۱.۱۴ درصدی به ازای ۴۵.۲۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

تقاضای جهانی نفت امسال 8 درصد کاهش می‌یابد

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد بحران ویروس کرونا باعث افت 8 درصدی تقاضا برای نفت نسبت به سطح سال گذشته خواهد شد.

بر اساس گزارش صندوق در سال جاری قیمت نفت حدود 41 درصد نسبت به 2019 پایین تر خواهد شد. تاثیر مستقیم قیمت پایین نفت در تجارت و همچنین اقتصادهای مختلف متفاوت خواهد بود و این بستگی به میزان وابستگی کشورها به صادرات و یا واردات نفت کشورها دارد.

پیش بینی این صندوق در مورد کاهش تقاضای جهانی نفت همسو با دیگر پیش بینی‌های نهادهای بین‌المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی و اوپک است. ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش بازار نفت اعلام کرد که میزان تقاضای جهانی نفت در سال جاری 7.9 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد که به نظر می‌رسید این رقم نسبت به پیش بینی‌ ماه قبل که 8.1 میلیون بشکه در روز بود بسیار خوش‌بینانه‌تر است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد