اونس طلا2212.79
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آیا ترامپ می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را لغو کند؟

محذورات قانونی و سیاسی، تا حد زیادی شانس ترامپ جهت پیشبرد دستورکارش مبنی بر لغو و یا تعویق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را تضعیف کرده اند.


"گریس پانِتا" تحلیلگر مسائل سیاسی و نویسنده ارشد "پایگاه خبری بیزینس اینسایدر" در مقاله ای برای این پایگاه خبری، به بررسی شانس ترامپ و تیم وی جهت لغو و یا تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است. وی در این رابطه می‌نویسد:
«دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تازگی در پیامی توئیتری اعلام کرد که آمریکا باید برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را که قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود، لغو کرده و تاریخ دیگری را برای برگزاری انتخابات تعیین کند. ترامپ دلیل اصلی این اظهارنظر خود را نگرانی از برگزاری احتمالی انتخابات آمریکا با استفاده از رای‌گیری پستی و امکان تقلب در صورت استفاده از این شیوه، اعلام کرده است. با این حال، وی از قدرت کافی برای پیشبرد این دستورکار برخوردار نیست».
ماه هاست که ترامپ و دادستان کل وی یعنی "بیل بار"، ادعا‌های غلط و اغراق آمیز زیادی را مبنی بر اینکه انتخابات پستی می‌تواند موجب ایجاد تقلب و فساد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود را ترویج و تبلیغ کرده اند. این دو نفر در جریان ادعا‌های خود به طرح این مساله پرداخته اند که رای دهی پستی می‌تواند دخالت کشور‌های خارجی در روند برگزاری انتخابات آمریکا را تسهیل کند. با این همه، هیچ دلیل و سندی دال بر اینکه یک کشور خارجی بخواهد یکچنین اقدامی انجام دهد وجود ندارد و نرخ تقلب در رای دهی پستی نیز بر اساس نظر کارشناسان، تا حد زیادی پایین ارزیابی می‌شود.
اخیرا و در جریان برگزاری یک جلسه استماع در کمیته قضایی کنگره آمریکا، یک نماینده جمهوریخواه از ویلیام بار دادستان کل آمریکا پرسید که به صراحت جواب دهد آیا یک رئیس جمهور مستقر در آمریکا، قادر است از منطر قانونی و به صورت یکجانبه، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را تغییر دهد یا خیر؟ ویلیام بار در پایخ به این سوال موضع روشنی را اتخاذ نکرد و صرفا به گفتن این نکته که این پرسش را از منظر قانونی اساسی آمریکا مورد بررسی و مطالعه قرار نداده است، اکتفا کرد.
پیش از این نیز، جو بایدن نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در موضع گیری پیش بینی کرده بود که دونالد ترامپ از تمامی ظرفیت‌های خود بهره خواهد برد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا، به تعویق بیندازد. بایدن در این رابطه گفته است: "این خط و این نشان، ترامپ سعی خواهد کرد تا به هر نحو ممکن، برگزاری انتخابات آمریکا را به تعویق بیندازد. وی در این رابطه، منطق و استدلالات عجیب و غریبی را نیز ارائه خواهد کرد تا به کار خود، مشروعیت بخشی کند".
با این همه، ترامپ نمی‌تواند به طور یکجانبه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با یک فرمان اجرایی و همچنین با تمسک به "وضعیت فوق العاده ملی" و یا "اعلام فاجعه در کشور" (به دلیل شیوع کرونا)، لغو کرده و یا به تعویق بیندازد. وی حتی حق ندارد که در شرایط جاری، اقدام به اعلام وضعیت حکومت نظامی در آمریکا کند.
برخی کارشناسان و متخصصان نظیر "مارک الیاس" (وکیل حقوقی) و "جاش داگلاس" (استاد حقوق (قانون) رای دهی و انتخابات در کالج حقوق دانشگاه کنتاکی) بر این باورند که فقط یک اقدام از جانب کنگره آمریکا می‌تواند موجب تغییر اساسنامه فدرال جهت تغییر تاریخی شود که ایالت ها، نمایندگان الکترال خود را در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منصوب می‌کنند. امری که متعاقبا منجر به تغییر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد (در آمریکا، پس از رای دهی مردم، نمایندگان الکترال در هر ایالت نیز وارد میدان شده و رای می‌دهند و در نهایت، این رای الکترال است که رئیس جمهور آمریکا را تعیین می‌کند).
گذشته از همه این ها، این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که آمریکایی ها از یک حق قانونی برای انتخاب مستقیم رئیس-جمهور در آمریکا برخوردار نیستند. زمانی که یک آمریکایی رای خود را به نفع یک نامزد انتخاباتی به صندوق می‌اندازد، این مساله در واقع مرحله دومی هم دارد و آن شیوه رای دهی مجمع برگزینندگان (مجمع الکترال) در هر ایالت است. در تاریخ آمریکا روسای جمهور زیادی از جمله خودِ ترامپ بوده اند که نه با رای مردمی، بلکه با رای الکترال، کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کرده اند.
فرآیندی که ایالت‌ها با تمسک به آن نمایندگان الکترال را منصوب می‌کنند، در ماده دوم قانون اساسی آمریکا تعریف شده است. این ماده قانونی از ایالت‌ها می‌خواهد تا نمایندگان الکترال خود را که تعداد آن‌ها بایستی برابر با تعداد نمایندگان هر ایالت در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا باشد، در تاریخی مشخص که آن هم توسط قانون اساسی آمریکا مشخص شده، منصوب کنند.
جهت تغییر تاریخ برگزاری انتخابات در آمریکا، کنگره بایستی رای به تغییر تاریخ انتصاب نمایندگان الکترال دهد که بایستی هر چهار سال یکبار به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در هر ایالت، در اولین سه شنبه پس از نخستین دوشنبه ماه نوامبر، منصوب شوند. ادامه روند انتخاباتی نیز بر طبق قانون کاملا مشخص است و نهاد‌های قانونی در آمریکا موظف به اطاعت از آن هستند. در این راستا، کنگره آمریکا پیشتر به صراحت، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین تاریخ انتصاب اعضای الکترال در هر ایالت را به دقت مشخص کرده و این مساله به خودی خود، شانس ترامپ جهت تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از بین برده است.
در شرایط کنونی، ترامپ و تیم وی از شانس بسیار کمی برای لغو و یا تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخوردار هستند. نباید فراموش کرد که حتی تلاش ترامپ جهت لغو و یا تعویق انتخابات، کمکی به وی نخواهد کرد و منافعی را برای او به دنبال نخواهد داشت. حتی در بدبینانه ترین سناریو اگر نمایندگان الکترال رای خود را در ماه دسامبر اعلام نکردند (رایی که در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار موثر است)، این مساله به تمدید خودکار ریاست جمهوری ترامپ و معاون وی مایک پنس منتهی نخواهد شد. قوانین فدرال تصریح می‌کنند که اگر مجمع الکترال (برگزینندگان)، رای خود را در تاریخ مشخص اعلام نکنند (در ماه دسامبر)، دوره حضور رئیس جمهور و معاون وی در قدرت، ظهر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، به پایان خواهد رسید و آن‌ها دیگر عملا قدرتی ندارند. در این راستا، در صورت وقوع این سناریو، کنترل ریاست جمهوری آمریکا ابتدا به رئیس مجلس نمایندگان و در مرحله بعد (در صورت نبود رئیس مجلس نمایندگان)، به طور موقت به رئیس سنای این کشور واگذار خواهد شد.
با این همه، بایستی اذعان کرد که در شرایط کنونی، دونالد ترامپ و تیم وی، کمترین شانسی برای لغو یا تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارند و اساسا این گزینه، چندان هم به نفع آن‌ها نیست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد