اونس طلا2208.16
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی/پیش‌بینی معاملات بورس در هفته جاری

بازار سرمایه که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته روندی نزولی داشت، نخستین روز معاملاتی هفته جاری را با چراغ سبز آغاز کرد و شاهد افزایش بیش از ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس بودیم.

به گزارش سایت طلا ،بورس اوراق بهادار تهران که این روزها به واسطه سرازیر شدن نقدینگی سرگردان به این بازار داغ شده است، امروز هم در پایان معاملات اولین روز هفته 57 هزارو 325 واحد به رقم یک میلیون و 961 هزار و 649 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هموزن 10 هزار و 943 واحد رشد کرده و به رقم 518 هزار و 134 واحد رسید.

ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 341 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 10.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 2.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 17 هزار و 629 میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز همچنین در فرابورس ایران ارزش معاملات به بیش از 6 هزار و 197 میلیارد تومان رسید که در مجموع معامله‌گران در بورس تهران و فرابورس ایران بیش از 23 هزار و 700 میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته به گفته مقامات بورس همه این پول‌ها جدید نیست و تنها 10 درصد آن یعنی 2 هزار و 730 میلیارد تومان پول جدید به شمار می‌رود.

برخی استادان اقتصاد دانشگاه مانند راغفر معتقدند، افزایش شاخص بورس هیچ کمکی به رونق تولید نمی‌کند، چون بسیاری از شرکت‌ها در بورس وجود دارند که زیان ده هستند، اما سهام آنها به خاطر تقاضای بیش از حد و پول فراوان بازار هر روز افزایش می‌یابد.

کارشناسان می‌گویند، برای جذب نقدینگی حاضر در بورس به سمت تولید باید شرکت‌های بورسی با انتشار اوراق، همچنین انتشار سهام جدید و نیز گذشتن از حق تقدم و صرف سهام اقدام به جمع‌آوری نقدینگی کنند.

در این زمینه فولاد مبارکه قصد دارد 10 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره سهام در بورس منتشر کند و این مقدار از پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سرمایه در گردش و اجرای پروژه‌های خود به کار گیرد.

امروز با نگاهی به شاخص‌های مهم بورس در می‌یابیم عمده شاخص‌ها سبزپوش بوده به گونه‌ای که شاخص کل بورس 3 درصد رشد کرد، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 3 درصد رشد کرد.

شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 2.1 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 2.7 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 2.5 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 3.6 درصد رشد کرد.

امروز عمده نمادهای مهم بورس در تقویت شاخص کل مؤثر بودند که می‌توان به نمادهای شرکت شستا، فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین اشاره کرد.

نمادهای پربیننده در بورس امروز شامل سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، ملی مس ایران، بانک تجارت و بانک صادرات بودند.

شاخص کل فرابورس نیز ۵۳۵ واحد رشد و رقم ۱۲۵۸ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۰۵ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۸۷۱ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ‌آهن گوهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌ گذاری صبا تامین، بانک دی و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای این بازار از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، س‌. توسعه و عمران استان کرمان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان تشکیل شده است.

پیش‌بینی معاملات بورس در هفته جاری

«امیرعلی امیرباقری»، کارشناس بازار سرمایه امروز گفت: روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت براساس پیش‌بینی‌ها پیش رفت و بر شدت عرضه‌ها در بازار افزوده شد.

امیر باقری پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس در هفته جاری اینگونه بیان کرد: در هفته جاری با نوسانات چشمگیر قیمتی مواجه خواهیم بود و یک سری از سهام از صف خرید به صف فروش و از صف فروش به صف خرید حرکت می‌کنند و تاکنون علائمی که دال بر ریزش شاخص بورس باشد در بازار مشاهده نشده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در برخی از روزهای معاملاتی، روند مثبت بازار است اما به طور کلی با بازار پرعرضه‌ای همراه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه در هفته جاری شاهد شتاب در رفتارهای هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران هستیم، گفت: هیجان همیشه آفت سرمایه‌گذاری‌ها بوده که توصیه ما به سهامداران پرهیز از هیجان و نگاه به کلیت بازار است.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده است در مورد سهام موجود در صندوق دارا دوم و دارا سوم است که چه اتفاقی برای مسیر صعودی آنها اتفاق می افتد و سرمایه گذاران باید چه تصمیمی را برای این سهام اتخاذ کنند، گفت: واضح است که رشد سهام این صندوق‌ها با چنین سرعت زیادی، با کلیت اقتصاد داخلی و جهانی همخوانی نداشته و قطعا این سهام با توجه به رشدی که داشتند نیازمند اصلاح هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد