اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کاهش ارزش جهانی دلار/ واکنش بورسهای جهان بعد از سخنرانی ترامپ!

در معاملات امروز بازار جهانی بیشتر شاخص های بورسی مهم جهان قرمز شدند.عملکرد شوکه کننده اقتصاد آمریکا نیز، دلار را بار دیگر عقب راند.

به گزارش سایت طلا ، رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی جنجالی خواهان به تعویق افتادن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل آن چه وی آن را غیر قابل اطمینان بودن نتایج آرای صندوق های پستی خوانده، شده است. از طرف دیگر اما نانسی پلوسی- رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفته است اختیار تصمیم گیری در خصوص تاریخ انتخابات بر عهده کنگره است و انتخابات در تاریخ مقرر خود برگزار خواهد شد.

جو بایدن- معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما و نامزد دموکرات ها در بیشتر نظرسنجی ها از ترامپ پیش است و با توجه به رویکردهای کاملا متفاوت وی در مسایل بودجه ای و سیاست خارجی، پیروزی وی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد شاخصهای مالی بگذارد.

از طرفی دور تازه تنش های بین دو اقتصاد نخست جهان بار دیگر باعث نگرانی معامله گران شده است. آمریکا از طرف چینی خواسته است که کنسولگری خود در شهر هوستون را تعطیل کند و دونالد ترامپ از احتمال تعطیل شدن تعداد بیشتری از کنسولگری های چین خبر داده است. از طرف دیگر چین در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد و دیپلمات های آمریکایی این مرکز را ترک کردند.

کوین گدیس- استراتژیست ارشد درآمدی در موسسه ریموند جیمز گفت: اگر تنها یک مساله باشد که فکر و ذهن معامله گران را مشغول کند، آن مساله همین خواهد بود که قرار است دو اقتصاد نخست جهان تا کجا به این کش مکش ادامه دهند. از زمانی که این بحران ها شدت گرفته است معامله گران نگران آینده رشد اقتصادی جهان شده اند به ویژه حالا که ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده است.

همان طور که انتظار می رفت سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

از سوی دیگر احتمال تحریم برخی از بانک های چینی توسط آمریکا، باعث نگرانی معامله گران شده است. پیشتر کنگره و سنای آمریکا با تصویب لایحه ای دولت را مکلف به تحریم بانک های چینی کرده بودند که با مقامات چینی در خصوص لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ همکاری داشته اند.

روند نرخ تورم و بیکاری در بیشتر کشورهای اروپایی رو به صعود است. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، در ماه ژوین نرخ بیکاری به قله پنج ماه اخیر خود رسیده و وضعیت به خصوص برای جوانان وخیم شده است.

در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد.

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

بورس آمریکا

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که به حضور پررنگ خود در بازارهای مالی ادامه خواهد داد و برنامه خرید اوراق قرضه شرکت های مختلف و بخش دولتی نیز کماکان اجرا خواهد شد. انتظار می رود این برنامه در سطوح مختلف دست کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد هر چند که با توجه به نگرانی ها از خروج تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده، این بانک احتمالا نرخ بهره را در محدوده کنونی حفظ خواهد کرد.

نرخ بهره اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نظیر ژاپن و سوییس و هم چنین در سطح منطقه یورو در محدوده منفی قرار دارد و شماری از مقامات آمریکایی خواستار اتخاذ رویکرد مشابهی توسط فدرال رزرو هستند. با این حال بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند چنین اقدامی فشار بسیار سنگینی در بازار اوراق خواهد داشت به ویژه حالا که بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری نسبت به زمان قبل از بحران حدودا سه برابر شده است و انتظار می رود این روند صعودی ادامه دار باشد.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۳۱۱.۷۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۹ درصد کاهش تا سطح ۳۲۴۵.۸۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۵ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۵۹۰.۴۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۳۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۲۹.۲۶ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۳.۴۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۸۳۵.۲۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۲.۱۳ درصدی در سطح ۴۹۲۸.۹۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۹۱ درصد پایین رفت و به ۷۲۴۶.۴۰ واحد رسید.

نوسان سهام آسیا اقیانوسیه بعد از سقوط تاریخی GDP آمریکا

پس از اینکه اعلام شد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم با بدترین سقوط تاریخ خود روبرو شده است، امروز جمعه، سهام آسیا اقیانوسیه دچار نوسان شد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱۲ درصد افت کرد در حالی که نیکی ژاپن با سقوط سنگین ۲.۸۲ درصدی روبرو شد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای به رشد اندک ۰.۰۳ درصدی دست یافت و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۱ درصد افت کرد.

ای‌اس‌اکس استرالیا با سقوط سنگین ۲.۴۷ درصد به کار خود پایان داد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی هم ۰.۷۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در بازار ارز، دلار به افت خود در برابر رقیبان آسیایی ادامه داد. در مقابل یوآن چین دلار ۰.۲۴ درصد تضعیف شد و به نرخ برابری ۶.۹۹۰۷ درصد رسید.

در مقابل ین ژاپن، دلار ۰.۳۶ درصد تضعیف شد و به نرخ برابری ۱۰۴.۳۴ واحد رسید.

داده‌های منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال ۳۲.۹ درصد آب رفته است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۲.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۴ درصد بالا رفت و با عبور کردن از کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۵۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۸ یوان چین اعلام شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد