اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آخرین نوسان شاخصهای اقتصادی جهان در 24 ساعت گذشته

شاخص دلار در معاملات امروز نیز صعودی بود.بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان نیز سبزپوش شدند.از طرفی دبیرکل اوپک و وزیر انرژی امارات متحده عربی در اظهاراتی هشدار دادند با وجود اجرای توافق کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس، روزهای دشواری همچنان پیش روی بازارهای نفت قرار دارد.آمارهای رسمی نشان می‌دهند اقتصاد انگلیس در ماه‌های نخست سال 2020 بدترین سقوط را از سال 1979 تجربه کرده است.

به گزارش سایت طلا ،در تازه ترین دور تنش ها بین چین و آمریکا، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند وضعیت ویژه برای هنگ کنگ را که امتیازات تجاری مخصوصی را برای این منطقه در نظر می گرفت لغو خواهند کرد. این اقدام به دنبال آن صورت می گیرد که لایحه امنیتی هنگ کنگ که طبق ادعای آمریکا، خودمختاری هنگ کنگ را نقض می کند در چین به تصویب رسید.

مجلس سنای آمریکا نیز به اتفاق آرا لایحه تحریم بانک‌های چینی که در لایحه امنیتی هنگ کنگ نقش دارند را به تصویب رساند. از طرف دیگر آمریکا اعلام کرده است غول فناوری هوآوی را وابسته به ارتش چین ارزیابی کرده و این مساله ممکن است در آینده به اعمال محدودیت هایی بر روی فعالیت های این شرکت منجر شود.

ادامه روند بازگشایی کسب و کارها در شهرهای بزرگ آمریکای شمالی کماکان ادامه دارد و فاز دوم بازگشایی اقتصادی در نیویورک - قطب مالی و بانکی آمریکا - باعث دلگرمی معامله‌گران شده است. از سوی دیگر در کانادا نیز این روند ادامه دارد و بخش بزرگی از کسب و کارها در تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا اجازه یافتند تا پس از سه ماه تعطیلی بازگشایی شوند. با این حال سرعت بالای شیوع ویروس در برخی مناطق از جمله در تگزاس باعث بازگشت برخی از محدودیت‌ها شده است.

یوکیو ایشیزوکی - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " دایوا سکیوریتیز" - گفت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه گیری در جهان مواجه شویم اما آن طور که موضع‌گیری سیاست‌گذاران نشان می دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال کند.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز با اشاره به تداوم بحران اقتصادی ایجاد شده ناشی از کرونا، پیش‌بینی خود از متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای جهان را به منفی ۴.۹ درصد کاهش داده است. این نهاد در گزارش قبلی خود متوسط رشد اقتصادی منفی سه درصد را پیش‌بینی کرده بود.

تحلیل‌گران بانک "بارکلی" در یادداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیت‌های اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا گیر کنند و احتمالا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۴۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۱ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۵ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۴ دلار رسید.

مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۳ درصد افزایش به ۱۰۷.۷۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۷ یوان چین اعلام شد.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۳۷ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۵۹۵.۸۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۴۷ درصد افزایش تا سطح ۳۰۵۳.۲۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۲ درصد صعود در سطح ۹۸۷۴.۱۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در شرایطی که تولیدات صنعتی آلمان در بدترین وضعیت خود از زمان ثبت آمارهای مربوطه قرار دارد و میزان صادرات نیز به پایین ترین سطح دو دهه اخیر رسیده است، انتظار می رود رشد اقتصادی امسال آلمان به منفی ۶.۵ درصد برسد که ۱.۵ درصد کمتر از برآورد قبلی و بدترین عملکرد بزرگ ترین اقتصاد اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵ میلادی) خواهد بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۲۲۵.۷۷ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۲۳۲.۱۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۷۳ درصدی در سطح ۴۹۴۵.۴۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۳۹ درصد بالا رفت و به ۷۲۷۸.۱۰ واحد رسید.

سهام آسیا اقیانوسیه رشدکردند/فعالیت های تولیدی چین فراتراز انتظار

روز سه‌شنبه پس از آنکه داده‌های رسمی دولتی چین نشان داد فعالیت‌های تولیدی این کشور فراتر از انتظار بوده است، سهام آسیا اقیانوسیه جهش کردند.

نیکی ژاپن ۱.۸۴ درصد جهش کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۹۳ درصد بالا آمد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳۱ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۶ درصد بالا آمد.

کوسپی کره‌جنوبی ۱.۴۵ درصد جهش کرد و ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۳۳ درصدی روبرو شد.

در بازار ارز، دلار ۰.۱۶ درصد در برابر یوآن چین تضعیف شد و به نرخ ۷.۰۶۷۹ واحد رسید.

اما دلار توانست نرخ خود را ۰.۷۴ درصد در برابر ین ژاپن تقویت کرده و به ۱۰۷.۶۷ واحد برساند.

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که شاخص مدیران خرید شرکت‌های تولیدی (پی‌ام‌آی) این کشور در ماه ژوئن به ۵۰.۹ واحد رسیده است. رقم بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده رشد این بخش است.

این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند این شاخص به ۵۰.۴ واحد برسد. نرخ این شاخص در ماه می هم برابر با ۵۰.۶ واحد اعلام شده بود.

بازار نفت هنوز در وضعیت قرمز است

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در وبیناری که از سوی شورای کسب و کار کانادا-امارات متحده عربی سازماندهی شده بود، اظهار کرد: اگرچه هنوز از شرایط بحرانی خارج نشده‌ایم اما با شرکای غیراوپکمان ثابت کردیم که چندجانبه گرایی در دنیای متنوع انرژی که گاهی تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی قرار می‌گیرد، غیرقابل جایگزینی است.

گروه اوپک پلاس که متشکل از ۲۳ کشور است، از ابتدای ماه مه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را آغاز کرده و بدون در نظر گرفتن ۱۰۰ هزار بشکه در روز سهم مکزیک در کاهش تولید، تا پایان ژوییه به آن ادامه می‌دهد. کاهش تولید این گروه از ژوییه تا آوریل سال ۲۰۲۲ به تدریج کمتر خواهد شد. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که اکنون هر ماه نشست خواهد داشت قرار است روز ۱۵ ژوییه دیدار کند و نشست فنی که در سطح نمایندگان اوپک پلاس است، یک روز قبل آن برگزار می‌شود.

اوضاع دشوار تمامی ندارد

امارات متحده عربی که سومین تولیدکننده نفت بزرگ اوپک است، با تبعیت از اقدام عربستان سعودی، کویت و عمان، در ژوئن ۱۰۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولید خود اضافه کرد تا به روند بازیابی توازن بازار نفت سرعت ببخشد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در این وبینار گفت: اوضاع دشوار برای صنعت نفت به قوت خود باقی مانده اما بازارهای نفت رو به بهبود هستند.

بر اساس گزارش پلاتس، وی در ادامه افزود: هیچ کس پیش بینی نمی‌کرد حتی پس از اعلام کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز بازارهای نفت به سرعت بهبود پیدا کنند و به سطحی که اکنون مشاهده می‌کنیم برسند.

در این بین، رویترز گزارش داد که صادرات نفت عراق در ژوئن تقریبا ۹ درصد معادل ۳۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و این کشور به سه پنجم تعهد خود برای کاهش تولید تحت توافق اوپک پلاس عمل کرده است.

طبق آمار رفینیتیو آیکان و شرکت پترو لجستیک، صادرات عراق از جنوب این کشور در ۲۸ روز نخست ژوئن به ۲.۹۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آمار رسمی صادرات در ماه مه کاهش داشت.

نرخ پایبندی عراق به توافق اوپک پلاس در ماه مه ۳۸ درصد بود و بر مبنای محاسبات اخیر در ژوئن به ۶۰ درصد رسیده است.

غول حفاری نفت شیل آمریکا اعلام ورشکستگی کرد

شرکت چساپیک انرژی، غول صنعت حفاری نفت شیل آمریکا، به علت انباشت بدهی ناشی از سقوط قیمت‌های نفت اعلام ورشکستگی کرد.

این شرکت که دفتر مرکزی آن در اوکلاهاما است اعلام کرد مجبور شده خود را تحت حمایت فصل ۱۱ قانون آمریکا قرار دهد چراکه توان مدیریت بدهی ۹ میلیارد دلاری خود را نداشته است.

این شرکت حالا برای کاهش ۷ میلیارد دلار از این بدهی با بانک‌ها وارد یک برنامه شده است و اعلام کرده که به فعالیت نرمال خود در طول پروسه ورشکستگی ادامه خواهد داد.

داگ لالر، مدیرعامل و رئیس شرکت چساپیک انرژی، می‌گوید: ما ساختار مالی شرکت را به طور اساسی اصلاح خواهیم کرد تا ضعف‌های مالی خود را پوشش داده و از نقاط قوت خود در اجرا بهتر بهرمند شویم.

چساپیک انرژی که در سال ۱۹۸۹ با سرمایه‌ای ۵۰٫۰۰۰ دلاری تأسیس شده بود توانست با استفاده از تکنیک‌های نامتعارف در استخراج نفت و گاز، ارزش خود را به ۳۷ میلیارد دلار افزایش دهد.

با سقوط قیمت‌های نفت در ۳ ماهه امسال این شرکت به ضرر خالص ۸.۳ میلیارد دلاری رسید و اعلام کرد که بدهی‌های بلندمدت آن ۹.۵ میلیارد دلار شده است در حالی که تنها ۸۲ میلیون دلار نقدینگی دارد.

اقتصاد انگلیس بدترین سقوط در 40 سال گذشته را تجربه کرد

آمارهای رسمی نشان می‌دهد اقتصاد انگلیس درابتدای سال 2020 تا کنون بدترین سقوط را در 40 سال گذشته تجربه کرده است. دلیل رشد کاهش اقتصادی انگلیس کاهش خرید از سوی خانوارهای این کشور بوده است که علت آن هم محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل کرونا بوده است.

اطلاعات دفتر آمار ملی انگلیس نشان می‌دهد بین ماه‌های ژانویه تا مارس تولید ناخالص داخلی این کشور 2.2 درصد پایین آمده است.

پیشتر نظرسنجی رویترز از کارشناسان نشان می‌داد که اقتصاد انگلیس به طور متوسط دو درصد افت خواهد داشت اما رقم رسمی بیشتر از این میزان را نشان می‌دهد.

قرار است بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، امروز برنامه خود برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور را ارائه دهد.

بانک مرکزی انگلیس اوایل ماه جاری گفته بود که ممکن است اقتصاد این کشور در نیمه نخست سال جاری 20 درصد سقوط کند. چرا که بخش قابل توجهی از عواقب شیوع کرونا بین ماه‌های آوریل تا ژوئن رخ خواهد داد.

به گفته بانک مرکزی انگلیس،ممکن است سقوط اقتصادی این کشور برای سال 2020 به حدی برسد که در 300 سال گذشته بی‌سابقه باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد