اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

نیکی هیلی: صندوق بین‌المللی پول را ما ایجاد کردیم؛ نباید به ایران وام بدهد

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی گفته واشنگتن باید جلوی اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران را بگیرد.

به گزارش سایت طلا ، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در یادداشتی دوشنبه گفته واشنگتن باید جلوی اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران را بگیرد.

«نیکی هیلی» در این یادداشت که در رسانه دست راستی «واشنگتن‌اگزماینر» منتشر شده مدعی شده صندوق بین‌المللی پول قصد دارد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند.

او نوشته است: «هنگامی که من سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بودم این را روشن کردم که انتظار مردم آمریکا این است که این نهاد، ایده‌آل‌هایی که بر اساس آن بنیانگذاری شده را حفظ کرده و رژیم‌های غیرمسئول را بابت اقداماتشان پاسخگو کند.»

نیکی هیلی با اشاره به کمک آمریکا به ایجاد چنین دستگاه‌هایی بعد از جنگ جهانی دوم خواستار رعایت اصل‌ فوق‌الذکر در تمامی دیگر نهادهای بین‌المللی شده است.

او می‌نویسد: «این مسئله درباره سایر دستگاه‌های نظام چندجانبه [بین‌المللی] هم صادق است. کشور ما به استقرار این نظم بعد از جنگ جهانی دوم کمک کرد و امروزه ما با فاصله بزرگترین تأمین‌کننده مالی آن هستیم. لازم است به دقت بررسی کنیم که آیا ما در قبال سرمایه‌گذاری، مابه‌ازای متناسبی به دست می‌آوریم یا خیر.»

وی اضافه کرده است: «بیماری همه‌گیر کرونا این را فاش کرده که بسیاری از نهادهای بین‌المللی هنوز تمایل دارند باب میل برخی از خطرناک‌ترین کشورهای دنیا از جمله ایران رفتار کنند. این غیرقابل‌قبول است و نیازمند پاسخی سریع و قوی ازسوی ایالات متحده است.»

هیلی با بیان این ادعا که سازمان بین‌المللی پول در تلاش است نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند ادعا کرده تهران در صورت برخوردار شدن از این وام از آن برای تهدید منافع آمریکا و متحدانش در منطقه استفاده خواهد کرد.

او نوشته است: «دولت ترامپ باید جلوی وام صندوق بین‌المللی پول را بگیرد، تمام!»

رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد طی نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

آمریکا پس از آن تلاش‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از اعطای این وام به ایران آغاز کرد. فروردین‌ماه سال جاری گزارش شد آمریکا جلوی استفاده صندوق بین‌المللی پول از مکانیسمی به نام «حق برداشت ویژه» (SDR) جهت اعطای وام به ایران را گرفته است.

«حق برداشت ویژه» نوعی پول بین‌المللی است که صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص به کشورهای عضو ایجاد کرده است.خبرگزاری رویترز، این نوع پول را معادل «چاپ» پول جدید توسط بانک مرکزی دانسته است.

SDR می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی مورد نیاز در مواقع اضطراری را برای ۱۸۹ کشور عضو صندوق بین‌المللی پول تأمین کند. وزیران دارایی کشورها قرار است در نشست مجازی صندوق بین‌المللی پول و نشست‌های فصلی بانک جهانی درباره این موضوع گفت‌وگو کنند.

منابع خبری به رویترز گفته‌اند آمریکا به عنوان سهام‌دار اصلی صندوق بین‌المللی پول به شدت با ایجاد این مکانیسم جدید مخالف است. دو منبع گفته‌اند دولت «دونالد ترامپ» نمی‌خواهد ایران و چین بدون هیچ شرطی به میلیاردها دلار منابع جدید دسترسی پیدا کنند.

صندوق بین‌المللی پول در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹ امکان تخصیص ۲۵۰ میلیارد دلار در قالب SDR را فراهم کرد و از این طریق به افزایش نقدینگی کشورهای نیازمند کمک کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد