اونس طلا2389.5
مظنه16,297,000
18 گرم3,762,100
ارزش سکه36,717,141
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,300,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

تعلیق 2500 کارت بازرگانی که هیچ ارزی به کشور برنگرداندند/آخرین وضعیت مرزهای کشور پس از کرونا

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به اعلام قبلی در هفتم تیرماه کارت بازرگانی ۲۵۰۰ صادرکننده ای که رفع تعهد ارزی آنها صفر بوده است تعلیق شد.

حمید زادبوم در نشست خبری با اشاره به تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نداشته اند گفت: با توجه به اعلام قبلی در هفتم تیرماه کارت بازرگانی ۲۵۰۰ صادرکننده ای که رفع تعهد ارزی آنها صفر بوده است تعلیق شد.

وی گفت: تا پایان تیر ماه نیز کارت بازرگانی تولیدکنندگانی که صادرات داشته‌اند و رفع تعهد ارزی آنها صفر بوده تعلیق خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه این ۲۵۰۰ صادرکننده چه مقدار از ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات که به کشور بازنگشته است را به خود اختصاص می دهند گفت: فعلا این موضوع را سازمان توسعه تجارت احصا نکرده اما قطعا اطلاعات مربوط به این موضوع در اختیار بانک مرکزی هست.

وی همچنین در پاسخ مبنی بر اینکه چه تعداد از این ۲۵۰۰ کارت بازرگانی مربوط به صادرکنندگان شناخته شده و چه تعداد مربوط به افرادی است که یکبار از این کارت ها استفاده میکنند اظهار داشت: با توجه به اینکه اقدامات در مور احصا این کارت ها به صورت الکترونیکی انجام شده اینکه چه تعداد از این افراد صادرکنندگان شناخته شده هستند را تجزیه و تحلیل نکرده ایم اما این اطلاعات نیز به مرور احصا خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا بیان داشت: سازمان جهانی تجارت کاهش 12 تا 30 درصدی تجارت دنیا را بر اثر شیوع این ویروس در دنیا پیش‌بینی کرد ضمن اینکه رشد اقتصادی جهان و به تبع آن کاهش سطح اشتغال نیز در دنیا پیش‌بینی شد.

زادبوم اظهار داشت: اما تاثیر تجارت و اقتصاد ایران از کرونا به مقداری پیش‌بینی‌ها نبود و دلیل این بود که اقتصاد ایران ذاتا تاثیرپذیری کمتری از بحران‌ها و بحران‌هایی مانند کرونا دارد.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تجارت با ناملایمات بسیار زیادی روبرو است، گفت: هر کدام از کشورهای دنیا درگیر محدودیت‌ها و ناملایمات تجاری ایران شوند قطعا شرایط به مراتب بدتر از ما را خواهند داشت، به فرض مثال اگر سوئیفت برای یکی از کشورهای اروپایی بسته شود قطعا اقتصاد آن کشور قفل خواهد شد.

* تجارت 85 میلیارد دلاری کشور در سال 98

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه به هر حال ما به تناسب اقتصاد و تجارت متاثر از کرونا شدیم و به عبارتی اقتصاد تقریبا قفل شده ای داریم که تاثیرپذیری آن به نسبت سایر کشورها کمتر بوده پس نباید در این زمینه خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، گفت: اقتصادی که همچنان در حال حرکت است و در شرایط سخت سال 98 به میزان 85 میلیارد دلار تجارت خارجی داشته نشان می‌دهد که اقتصاد قفل شده‌ای نیست.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان به عنوان رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، بیان داشت: مبادلات تجاری ایران در سال گذشته با وجود شرایط سخت تحریم‌ها 85 میلیارد دلار بود و این رقم بیانگر آن است که بن‌بستی در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

زادبوم فروش با اشاره به اینکه صادرکنندگان از سال 97 به بعد براساس روش‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی باید ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند، گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات یا واگذاری امتیاز واردات به دیگری و فروش ارز برپایه نرخ سنا را روش‌هایی عنوان کرد که بانک مرکزی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته است.

* آخرین فرصت رفع تعهد ارزی 31 تیرماه 99

وی اظهار داشت: با بسته شدن درب چاه‌های نفت، ارز مورد نیاز برای مواد اولیه کارخانجات، مواد اولیه تولید از ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود بنابراین انتظار داریم که صادرکنندگان در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات به اقتصاد کشور کمک کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: 31 تیرماه سال 99 آخرین فرصت برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی (تولید‌کنندگان صادرات محور) است که ارز خود رابه کشور بازنگردانده‌اند.

وی گفت: صادرکنندگان از مالیات معاف هستند، اما بعد از وضع قانون رفع تعهد ارزی صادرکننده کسی است که ایفای تعهدات ارزی انجام دهد بنابراین اگر رفع تعهد ارزی انجام ندهد از معافیت مالیاتی نیز برخوردار نخواهد بود لذا برای رفع تعهد ارزی سال 98 اگر صادرکنندگان تا پایان تیرماه رفع تعهد ارزی انجام ندهند، سازمان امور مالیاتی آنها را به عنوان صادرکننده نخواهد شناخت و طبیعتا عملیات تجاری آنها مشمول مالیات خواهد بود.

زادبوم در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه که با توجه به اهمیت توسعه صادرات چه برنامه‌هایی برای توسعه صادرات وجود دارد و چرا علیرغم اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر جهشی در صادرات صورت نگرفته است، اظهار داشت: صادرات وابسته به تولید صادرات محور است لذا برای توسعه صادرات، ساختار تولید کشور باید متناسب با بازارهای جهانی باشد.

وی با اشاره به شرایط سخت فعلی و محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم‌ها گفت: حفظ میزان صادرات در این شرایط نیز، رشد محسوب می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظها داشت: افزایش صادرات غیرنفتی مستلزم تغییر ساختار تولید است و این موضوع نیازمند کار زیربنایی است.

* پتانسیل صادرات 100 میلیارد دلاری به کشورهای همسایه

وی اظهار داشت: ایران دارای پتانسیل صادرات 100 میلیارد دلاری به کشورهای همسایه است و امکان تولید این میزان کالای صادراتی را نیز دارد.

زادبوم اظهار داشت: در حال حاصل پتانسیل صادراتی 15 کشور همسایه بعلاوه هند و چین احصا شده است و کالاهای مورد نیاز صادراتی آنها کاملا شناسایی شده اما برای رسیدن به صادرات باید تولید‌کنندگان و صادرکنندگان هم جهت شوند.

وی در خصوص توسعه تجارت به روش تهاتر گفت: در سازمان تجارت دفتر از یک ماه گذشته تحت عنوان مبادله پایاپای تشکیل شده که در این اتاق همکاران ما به صادرکنندگان و واردکنندگان برای چگونگی مبادله پایاپای مشورت می‌دهند و اینکه چگونه ارز فردی را دریافت و به واردات دیگری تخصیص دهند. لذا صادرکنندگانی که امکان تخصیص ارز به واردات را دارند برای واردات کالاهای مورد نیاز مواد اولیه، کالاهای اساسی و ماشین آلات، سازمان توسعه تجارت به آنها کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره رفع تعهد ارزی قبل از انجام فعل صادرات بیان داشت: چنین چیزی وجود ندارد و رفع تعهد ارزی قطعا پس از صادرات کالا خواهد بود.

* سقف 500 هزار دلاری برای صادرکنندگان که اولین بار اقدام به صادرات می‌کنند

وی گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی سقف صادراتی 500 هزار دلاری تعیین شده بطوری که صادرکنندگانی که برای اولین بار اقدام به صادرات می‌کنند در دفعه اول تنها امکان صادرات 500 هزار دلار را خواهند داشت.

زادبوم اظهار داشت: مقدمات این کار در حال انجام است و به محض تکمیل فرآیند کسانی که دارای کارت بازرگانی هستند اما تاکنون صادراتی نداشته‌اند، برای صادرات در نوبت اول فقط مجاز به صادرات 500 هزار دلار کالا خواهند بود.

* جزئیات بسته حمایت از صادرات

وی در ادامه درباره مشوق‌های صادراتی بیان داشت: براساس تصمیماتی که در سال گذشته در مجلس اتخاذ شد مبلغی برای تشویق صادرات در بودجه تعیین شده که البته مستلزم تعیین بودجه است از طرف دیگر صندوق توسعه ملی مقرر شد برای تسهیلات ریال کمک کند و اینها در کارگروه بسته حمایت از صادرات مطرح شد و نهایتا پیشنهادی آماده و به معاون رئیس جمهور تقدیم شد و هفته گذشته معاون رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد که شامل دو بخش تهسیلات ریالی صندوق توسعه ملی است که مبلغ آن مانند سال 98 دو هزار میلیارد تومان است که 50 درصد تسهیلاتی است و بانک‌ها نیز 50 درصد آن را تامین می‌کنند و در واقع مبلغ آن به 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: بانک توسعه صادرات دادن تسهیلات ریالی از این محل را آغاز کرده و 4 بانک عامل دیگر کشاورزی، پارسیان، توسعه تعاون، صادرات اقدامات خود را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: نرخ تسهیلات آن نیز 14.5 درصد است و بازگشت آن 2 ساله است.

زادبوم در خصوص مشوق‌های مصوب مجلس که به سازمان توسعه تجارت تعلق خواهد گرفت اشاره کرد و گفت: مبلغ آن حدود 600 میلیارد تومان است که امیدواریم مبلغ آن محقق شود که البته سازمان برنامه و بودجه در حال تخصیص بخشی از آن به سازمان توسعه تجارت است.

وی اظهار داشت: مرزهای زمینی و زیرساخت های زمینی گلوگاه‌های تجارت است لذا تلاش داریم تا در صورت تحقق منابع مشوق صادراتی هزینه‌ها صرف توسعه پایانه‌های صادراتی و سردخانه‌های موجود در مرزها شود.

زادبوم در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور پس از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: تردد در مرزهای ریلی و زمین با ترکیه برقرار است، تردد در مرزهای عراق برقرار است بجز چند مرز خاص، مرزهای آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و پاکستان باز است و مرزهای ریلی ترکمنستان نیز باز است و امیدواریم تردد ریلی نیز آغاز شد.

وی اظهار داشت: به علت شرایط کرونا امارات تمایل دارد که تردد کالا از طریق کانینتر و بصورت دریایی انجام شود لذا تردد تجارت با قطر و کویت نیز به همین صورت است و از طریق دریایی ارتباط با روسیه و قزاقستان نیز برقرار است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد