اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آرامش در بازار ارز، افزایش در بازار سکه

همانطور كه پيش بيني شده بود،برخي خوشبيني ها در اروپا قيمت جهاني طلا را تا 1640 دلار بالابرد.




در این میان افزایش احتمال خریداوراق قرضه بیشتر توسط بانک مرکزی اروپا ،خبرهایی مبنی بر حمایتهای بیشتر از یونان ،نزدیک بودن فستیوال عروسی ها و خرید طلا در هندوستان ، افزایش بهای نفت و افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا مهمترین عوامل افزایش قیمت جهانی طلا عنوان شده اند.

قیمت سکه و طلا ی داخلی دیروز متاثر از این شرایط افزایش قابل توجهی داشت در عین حال افت شدید تقاضا در روزهای بین دو تعطیلی در پایتخت فضای آرام بازار ارز و سکه را رقم زده است. در بازار خبری از جنجال و هیاهوی ارزی نیست و به گفته یکی از صرافان تنها متقاضیان ضروری خرید ارز به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند. قیمت‌ها نوسان زیادی نداشته و بازار به نوعی تحت کنترل افت تقاضا است. در عین حال ورود برخی ارزهای ارزان قیمت نیز به تثبیت قیمت دلار و جلوگیری از افزایش قیمت آن کمک کرده است. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد داخلی بین 2124 تومان تا 2130 تومان به فروش رسید.
در حالی که قیمت در کف بازار دلالان 2124 تومان بود، قیمت‌های درج شده بر تابلو صرافان 2130 تومان هم مشاهده شد. به نظر می‌رسد که نرخ 2130 تومان برای دلار فعلا قابل تحمل است و عملا تلاش ویژه‌ای برای کاستن از میزان این نرخ در بازار صورت نمی‌گیرد.

کنفرانس سران غیر متعهدها در تهران از سه‌شنبه هفته آینده تا روز شنبه 11 شهریور ماه برگزار خواهد شد و تعطیلی روزهای اخیر در پایان ماه مبارک رمضان هم شرایطی را برای خروج برخی سرمایه‌های سرگردان بازار ارز پدید آورد. این شرایط همچنان وجود دارد و تا پایان این تعطیلات دلیل خاصی برای افزایش ناگهانی یا هدفمند قیمت ارز در بازار وجود ندارد.البته در بازار ارز که طی ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره از برخی شایعات و اخبار تایید نشده تاثیر گرفته است، هنوز هم برخی برای به نوسان واداشتن قیمت‌ها به دنبال شایعه سازی در بازار هستند تا از این منظر دلیلی برای فضاسازی و افزایش قیمت پدیدآورند و خود به نوسان گیری از قیمت‌ها بپردازند.

این تلاش‌ها البته بنا به برخی دلایل در بازار ایران به کندی نتیجه می‌دهد، اما در خارج از مرزها و بازارهای جهانی اساسا شایعات و اخبار تایید نشده نقش موثری در فضاسازی برای تلاطم قیمت‌ها بازی می‌کنند. با این حال در شرایط فعلی به نظر می‌رسد قیمت ارز دلیل و مجالی برای افزایش در کوتاه مدت نداشته باشد. در عین حال پس از عید سعید فطر البته تقاضای مسافرت‌های خارجی تا اوایل مهر ماه بالا است و ظاهرا خرید ارز نیز ازاین منظر دستخوش افزایش قیمت و تقاضا است. بخشی از این تقاضا البته پیش از تعطیلات پاسخ داده شده است. در این راستا البته حذف سهمیه دلار مسافری موجب سرازیر شدن تقاضای خرید به بازار آزاد شده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی با وجود کاسته شدن سهمیه در آخرین مراحل استفاده از ارز مسافری، سالانه تا 5 میلیارد دلار ارز دولتی به مسافران خارج از کشور اختصاص داده می‌شد که بانک مرکزی اعلام کرد که ضرورتی برای تامین این ارز وجودندارد. راه افتادن بازار بورس آتی ارز نیز که در این روزها همه انتظار بازگشایی آن را دارند، از نظر برخی کاهش قیمت ارز و از منظر برخی افزایش قیمت ارز را به دنبال خواهد داشت. بازار آتی ارز با اهدافی مانند کاستن از شکاف قیمت ارز دولتی و بازار آزاد که تا کنون از 900 تومان هم فراتر رفته است، و تخصیص بهینه دلارهای ناشی از صادرات غیر نفتی برای واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری در مسیر راه‌اندازی است.

گواهی سپرده ارزی که بر اساس اعلام تازه‌ترین جزئیات، توسط بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز صادر خواهد شد در این بازار قابل معامله و البته رهگیری است، این روندی است که از منظر برخی ضمن افزایش شفافیت به افت قیمت و کنترل تقاضای سفته بازانه کمک خواهد کرد که به مرور به کاهش قیمت بازار و تک نرخی شدن خواهد انجامید و از منظر برخی البته در خلاف این تصور حرکتی است که بیش از آنکه به سوی اهداف تعیین شده در حرکت باشد، ضمن ایجاد نرخ سومی در بازار، منجر به افزایش قیمت دلار بازار آزاد خواهد شد. در این بازار عرضه فیزیکی ارز وجود ندارد و از این رو برخی الزام‌ها به نظر عملی نمی‌آیند.

قیمت‌های داخلی
دیروز قیمت دلار تا محدوده 2130 تومان نوسان داشت که عملا تغییر خاصی در قیمت وجود نداشت. یورو اما با 10 تومان افزایش تا 2640 تومان بالارفت. صد ین ژاپن هم با 20 تومان افزایش به 2680 تومان رسید. در این بازار پوند انگلیس با 17 تومان کاهش تا 3350 تومان افت کرد. ریال عربستان 3 تومان افزایش داشت و570 تومان فروخته شد. درهم امارات هم با 1 تومان افزایش 580 تومان تعیین قیمت شد. دلار 2130 تومانی دقیقا بر اساس درهم 580 تومانی تعیین شد. در بازار دیروز اما دلار استرالیا و دلار کانادا بدون تغییر قیمت به ترتیب 2260 تومان و 2170 تومان فروخته شدند. در بازار اما قیمت سکه‌ها افزایشی بود. سکه طرح جدید با 9000 تومان افزایش تا 795 هزار تومان بالارفت. سکه طرح قدیم نیز با 10000 تومان افزایش 798 هزار تومان به فروش رسید. نیم سکه 6000 تومان گران شد و تا 398 هزار تومان بالارفت. ربع سکه هم با 2000 تومان افزایش به نرخ 200 هزارتومان به فروش رسید. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای 17 عیار 3800 تومان گران شد و به 352 هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم با افزایش 877 تومانی تا 81 هزار و 259 تومان تغییر کرد.طلا در بازارهای جهانی نیز با بیش از 29 دلار افزایش تا 1640 دلار بالارفت. بخشی از افزایش قیمت سکه در بازار داخلی مربوط به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. پیش بینی شده در این هفته قیمت طلا همچنان افزایشی باشد.

پیشگویی دو عامل برای افت قیمت دلار تا مهر ماه
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به حذف ارز مسافرتی برای اغلب سفرهای خارجی و کاهش گروه‌های کالاهایی دریافت‌کننده ارز دولتی گفت: افزایش تقاضا ناشی از این دو پدیده موجب جهش قیمت ارز به بیش از 2100 تومان شد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس با اشاره به محدودیت ارز مسافرتی، اظهار کرد: جهش یک پله‌ای قیمت ارز از 1950 به 2150 تومان یکی از عوامل اصلی آن قطع ارز مسافرتی است.وی افزود: زمانی که ارز مسافرتی قطع می‌شود در طول سال تقاضای زیادی را به بازار اضافه می‌کند و در حال حاضر وقتی ارز به عنوان یک کالا به بورس می‌رود، به نوعی به ارز به عنوان یک کالا توجه می‌شود؛ در بازار بورس هم عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اضافه شدن تقاضا به بازار ارز گفت: عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می‌کند و هم‌اکنون تعداد گروه‌های کالایی دریافت‌کننده ارز دولتی کاهش یافته و تنها ارز دولتی به 5 گروه کالایی پرداخت می‌شود، گروه‌های دیگر برای تامین نیاز خود باید به بازار مراجعه کنند؛ اما میزان ارز در بازار محدود است و جهش قیمت به بیش از 2100 تومان طبیعی است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون میزان مسافرت‌های خارجی در اوج خود قرار دارد و با آغاز ماه مهر و کاهش مسافرت‌ها، میزان تقاضای ارز مسافرتی کاهش یافته و از حجم تقاضاها کاسته خواهد شد که می‌تواند موجب کاهش قیمت ارز شود.به گفته وی، با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد افزایش قیمت ناشی از حذف ارز مسافرتی کاهش یافته و نرخ آن به کمتر از 2 هزار تومان برسد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: راه‌اندازی بورس ارز در شفافیت اطلاعات بسیار موثر خواهد بود و هم می‌تواند داد و‌ستد‌های ارزی را رصد کند.کشتی‌آرای تصریح کرد: بورس ارز هم می‌تواند همانند بورس سکه حالت خودکنترلی بر بازار ارز به وجود بیاورد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد