اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

خیز دوباره کرونا در جهان بر شاخصهای اقتصادی اثر گذاشت

دلار معاملات ابتدای هفته را ریزشی شروع کرد.از طرفی بیشتر شاخص‌های بورسی در اروپا و آسیا در نوسان بودند.طبق گزارش جدید شرکت بیمه فدرال سپرده‌گزاری‌ها، اف‌دی‌آی‌سی، از زمان آغاز بحران کرونا در ماه ژانویه سطح سپرده‌گذاری‌ها در حساب‌های بانکی با افزایش بی‌سابقه ۲ تریلیون دلاری مواجه شده است.امروز از آنجاییکه افزایش شمار مبتلایان به کرونا با کاهش تولید تولیدکنندگان بزرگ نفت مقابله می‌کند، قیمت نفت در معاملات امروز در اطراف 42 دلار در هر بشکه در نوسان است.

به گزارش سایت طلا ،طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در شبانه‌روز گذشته بیش از ۱۸۳ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا ثبت شد که بالاترین رقم بوده و به این معنی است که در هر ثانیه بیش از دو نفر مبتلا می‌شوند.
تعداد موارد ابتلا نه تنها در آمریکا بلکه در برزیل، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر به خصوص آمریکای لاتین به سرعت در حال افزایش است.

بانک مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از طریق بازارهای ثانویه به بازار اوراق قرضه شرکتی ورود خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که فدرال رزرو در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت.

به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا از سایر مقامات این کشور نسبت به بهتر شدن اوضاع امیدوارتر است. ترامپ در توئیتی نوشته است: همان طور که خیلی از شما نیز می دانید اقتصاد کشورمان خیلی خیلی نیرومند در حال بازگشت است. ما دو هفته پیش شاهد شکسته شدن رکورد اشتغال زایی بودیم که قبلا چیزی مشابه آن را نداشتیم. هیچ کسی حتی به این رکورد نزدیک هم نشده بود!

نگرانی از افزایش ابتلا به کرونا در موج دوم و خوش‌بینی به اثرات بسته‌های پولی در پس‌زمینه تنش‌های ژئوپلیتیک بین چین و آمریکا، چین با هند و دو کره همچنان از نظر تحلیلگران باعث نوسان شاخصهای اقتصادی است. پس از گفت‌وگوهای کمابیش موفقیت‌آمیز مقامات ارشد آمریکا و چین در چهارشنبه گذشته، ترامپ دوباره چین را تهدید به قطع روابط کرد.

تعطیلی برخی شعبه‌های شرکت اپل هم بر شدت نگرانی‌ها افزود. از طرفی، فعالان بازارها منتظر دلار ضعیف‌تر هستند. اگرچه طبق اعلام فدرال‌رزرو کاهش نرخ بهره دیگری در کار نیست اما تزریق ادامه‌دار دلار از محل خرید اوراق(QE) نهایتا در جهت تقویت طلا عمل می‌کند.

تحلیل گران بانک " بارکلی" در یاددداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیت های اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا گیر کنند و احتمالا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۴۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل۱.۰۵۱ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۱ به ۱.۱۱۹ دلار رسید.

ادوارد مویا - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا - گفت: کماکان دارایی‌های امن در موقعیت بهتری قرار دارند اگر چه شرایط مثل ماه قبل نیست. اکنون بیشتر از آنکه معامله گران رفتار دلار را زیر ذره بین قرار داده باشند منتظرند ببینند بانک های مرکزی سوئیس و ژاپن چه خواهند کرد و با نرخ بهره خود که همین حالا هم در سطح منفی قرار دارد چه خواهند کرد.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۶.۸۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۷ یوان چین اعلام شد.

بانک‌های آمریکا در پول شنا می‌کنند؛ افزایش ۲ تریلیون دلاری سپرده

طبق گزارش جدید شرکت بیمه فدرال سپرده‌گزاری‌ها، اف‌دی‌آی‌سی، از زمان آغاز بحران کرونا در ماه ژانویه سطح سپرده‌گذاری‌ها در حساب‌های بانکی با افزایش بی‌سابقه ۲ تریلیون دلاری مواجه شده است.

موج پول نقدی که به سوی بانک‌ها سرازیر شده است در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. تنها در ماه آوریل سطح سپرده بانک‌ها ۸۶۵ میلیارد دلار بالا رفته که این از بالاترین رکورد قبلی افزایش سپرده‌ها در یک سال کامل هم بیشتر است.

داده‌های این شرکت نشان می‌دهد که افزایش سپرده‌گذاری‌ها در بانک‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر تمرکز یافته است: سپرده‌های جی‌پی مورگان، بانک آمریکا و سیتی‌گروپ بسیار سریع‌تر از بانک‌های کوچک‌تر رشد کرده‌اند.

یکی از عواقب این افزایش سریع سپرده‌گذاری می‌تواند این باشد که بانک‌ها نرخ بهره خود را از این هم پایین‌تر بیاورند.

داده‌ها نشان می‌دهد که درآمد اشخاص در ماه گذشته در واقع ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است که این به لطف بسته‌های تشویقی ۱۲۰۰ دلاری و حقوق‌های بیکاری، که در برخی موارد از درآمد قبلی افراد بیشتر بود، اتفاق افتاده است.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۸۷۱.۴۶واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۶ درصد ریزش تا سطح ۳۰۹۷.۷۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۳ درصد افزایش در سطح ۹۹۴۶.۱۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۲۹۲.۶۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود۰.۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۳۳۰.۷۶واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش۰.۴۲ درصدی در سطح ۴۹۷۹.۴۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۲ درصد بالا رفت و به ۷۴۱۴.۲۰ واحد رسید.

نوسان بورس‌های آسیایی

روز دوشنبه، با افزایش مجدد موارد ابتلاء به ویروس کرونا در جهان و به‌ویژه آمریکا، سهام آسیا اقیانوسیه معاملات این هفته خود را با نوسان شروع کردند.

پس از اینکه در گزارش جمعه شب دانشگاه جان هاپکینز اعلام شد که تعداد مبتلایان جدید روزانه آمریکا به ۳۰ هزار نفر رسیده (که این بالاترین سطح از ۱ می تا کنون است) سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات بازارها را دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر بانک مرکزی چین هم روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ بهره خود را ثابت نگاه می‌دارد.

نیکمی ژاپن ۰.۳۱ درصد رشد کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن درصد آمد.

در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۸ درصد افزایش داشت، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۲ درصد پایین آمد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۴ درصد رشد کرد اما کوسپی کره‌جنوبی با افت ۰.۱۱ درصدی روبرو شد.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین به ۷.۰۷۶۵ واحد رسید و در برابر ین ژاپن در ۱۰۶.۹۲ واحد باقی ماند.

نوسان قیمت نفت در اطراف 42 دلار

قیمت نفت در معاملات امروز تقریبا ثابت ماند. تقویت قیمت نفت تا سطح ناشی از کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ بوده است اما نگرانی در مورد افزایش شیوع کرونا در جهان که می‌تواند بهبود تقاضا برای سوخت را متوقف کند، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

هر بشکه نفت برنت با 18 سنت کاهش 42.01 دلار فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با 25 سنت کاهش 39.50 دلار معامله شد.

کره جنوبی امروز برای نخستین بار اعلام کرد این کشور در میانه موج دوم شیوع کرونا قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی یک افزایش بی سابقه ابتلا به کرونا در روز یک‌شنبه گزارش کرد که بیشترین افزایش در شمال و جنوب آمریکا بود.

به گفته تحلیلگر رایستاد انرژی، «انتشار عفونت در بازارهای اصلی جهان در حال افزایش است و نگرانی های درستی وجود دارد که جهان با دوره طولانی مواجهه با پیامدهای آن دست در گریبان است.»

پس از اینکه فعالیت‌های اقتصادی با کاهش محدودیت‌ها از سر گرفته شد، قیمت نفت با بهبود تقاضا برای سوخت در جهان تقویت شد.

هر دو شاخص نفتی برنت و WTI هفته گذشته، 9 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. به گفته تحلیلگران و تاجران، اما پس از هفته‌ها افزایش قیمت، قیمت نفت به علت حاشیه سود پایین پالایش و افزایش ذخایر شروع به کاهش کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد