اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آغاز سال تحصیلی از 15شهریور/بررسی طرح الزام استفاده از ماسک/مردم برای درگیری طولانی با کرونا آماده باشند

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از بررسی طرح الزام استفاده از ماسک در برخی نقاط در جلسه امروز خبر داد و گفت:‌این طرح در یک تا دو هفته آینده در این ستاد به تصویب خواهد رسید.

به گزارش سایت طلا ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (شنبه 31 خرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: امروز می‌توانیم بگوییم که 123 روز از شروع ابتلای کرونا در کشورمان که اولین بار از سوی وزارت بهداشت و درمان مورد تأیید قرار گرفته گذشته است که اولین ابتلا در آخرین روز بهمن سال گذشته بود.

وی تصریح کرد: در این ایام مردم ایران و کادر بهداشت و درمان مقابله خوب و جانانه‌ای در برابر این ویروس داشته‌اند.

**امروز پایان مقابله و مواجهه با کرونا نیست

وی گفت: همه ما باید بدانیم که امروز پایان مقابله و مواجهه با کرونا نیست و نه سازمان بهداشت جهانی و نه کشورهای مختلف دنیا و نه وزارت بهداشت ایران نمی‌توانند زمان خاصی را برای پایان این بیماری پیش‌بینی کنند زیرا هنوز واکسن ویروس ساخته نشده و درمان قطعی هم ندارد ضمن اینکه رفتار این ویروس هم در حال تغییر است.

روحانی گفت: این ویروس خود به خود از بین نخواهد رفت و نمی‌توانیم بگوییم دو ماه دیگر این ویروس از بین می‌رود لذا باید خود را برای مقابله بلند مدت با آن آماده کنیم همچنین نمی‌توانیم کاری کنیم ملت ایران از ابتلای به این ویروس به صورت 100درصدی واکسینه هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کمک بزرگ به این ویروس ممکن است خود ما باشیم لذا این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود و ممکن است بیمارانی که خود را در قرنطینه قرار نمی‌دهند و معاشرت کرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند این ویروس را منتقل کنند لذا مردم در توسعه و انتقال این بیماری نقش دارند.

روحانی گفت: نباید به ویروس کمک کرد بلکه باید به مردم خودمان از جمله افراد مسن که دارای بیماری‌های زمینه‌‌ای هستند کمک کنیم.

**فعالیت آری اما تجمع و ترددهای غیرضروری نه

وی افزود: مسأله فاصله‌گذاری که وزارت بهداشت و درمان عنوان می‌کند در جامعه‌مان بسیار مهم است لذا نباید در تجمعات حضور پیدا کنیم و بهتر است دست خود را شسته و بهداشت فردی را رعایت کنیم.

وی گفت: استفاده از ماسک می‌تواند برای بهداشت و مقابله با این ویروس مؤثر باشد و از ابتلای به کرونا پیشگیری کند.

روحانی گفت: یکی از تصمیمات جلسه امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا آن بود که برای یک تا دو هفته آینده طرح الزام استفاده از ماسک در برخی نقاط آماده شده و به این ستاد آورده و تصویب خواهد شد.

روحانی گفت:‌آنچه تجربه امروز ما در ماه پنجم مقابله با کرونا نشان داده آن است که فعالیت اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی می‌تواند آزاد باشد ولی باید دستورالعمل‌های وزارت بهداشت که به آن تأکید زیادی دارد هم رعایت شود.

**تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد؛ پروتکل‌ها باید رعایت شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد بلکه باید پروتکل‌ها رعایت شود ضمن اینکه فعالیت باید در کشور وجود داشته باشد ولی بر پایه تجمع و اجتماع در برخی جاها که ضرورت ندارد نباید باشد و اگر بتوانیم این موضوع را رعایت کنیم شرایط خود را بهبود داده‌ایم.

وی گفت:‌ما درگیر موج اول بیماری هستیم که در برخی استان‌ها به پیک رسیده و از آن عبور کردیم البته در برخی از استان‌ها ممکن است با پیک دوم کرونا مواجه شویم که باید خود را برای آن آماده کنیم.

رئیس‌جمهور درباره فشار روحی و روانی ویروس کرونا در جامعه افزود: این فشار مردم ما را نگران و افسرده می‌کند؛ خیلی‌ها ممکن است در اثر ادامه این وضعیت دچار بیماری روحی و روانی شوند لذا از افرادی که تخصص روانشناختی، علوم دینی، تبلیغات، هنر و شعر دارند و همچنین از دستگاه‌های تبلیغاتی می‌خواهم که مردم را برای این قضیه آماده کنند.

وی در همین راستا گفت:‌ اولین آمادگی آن است که مردم را آماده کنیم که درگیری با ویروس کوتاه‌مدت نیست و اگر آنها بدانند که درگیری طولانی‌مدت است خود را آماده خواهند کرد.

**مردم نباید از کرونا نگران و مضطرب شوند

روحانی با بیان اینکه تاکنون خوب عمل کرده‌ و همه دستگاه‌ها و مردم همکاری خوب داشته‌اند افزود: این همکاری به استقامت و استمرار نیاز دارد. در غیر این صورت ممکن است این دستاورد از بین برود. به عنوان رییس جمهور ایران از مردم درخواست می‌کنم به خاطر پاسداری از این دستاوردها و ایران عزیزمان، شکیبایی خود را ادامه دهند. مردم نباید نگران و مضطرب شوند و راه مقابله با کرونا را باید ادامه دهیم.

وی در ادامه به مصوبات جلسه امروز اشاره و اعلام کرد: بر اساس تصمیم گیری ها، فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط سختی برای مردم در دوران کرونا ایجاد شده است، گفت: یک عده با مرگ عزیزانشان مواجه هستند، عده ای با رنج جانکاه رو به رو هستند، مشاغل برخی رسته‌ها تعطیل بوده و هنوز بعضی تعطیل هستند، ضربه سختی به گردشگری وارد شده است، ضربه سختی به صادرات، آموزش و فرهنگ و حتی به بخش‌هایی از پزشکی وارد شده است. هنوز دندانپزشکی ما دچار مشکل است.

وی ادامه داد: ما به یمن فداکاری جبهه سلامت، پزشکان و پرستاران و به یمن همکاری همه نیروهای مسلح و مردم تا امروز در مقابله با این ویروس سرافراز بودیم. اگر با کشورهای دیگر هم خود را مقایسه کنیم می بینیم کارنامه ما کارنامه قابل قبولی است. همکاری و هماهنگی و انسجام و با هم بودن علت اول است؛ اما ما زیربنای محکمی هم داشتیم.

**پنج هزار شرکت دانش بنیان فعال هستند

روحانی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت ما زیرساخت سال ۹۱ بود که نمی‌توانستیم پیش برویم. کاری که در این ۷ سال در زیرساخت‌ها برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، آی سی یوها، تعداد پزشکان و پرستاران شد کار عظیمی بود. زیرساخت ارتباطات دومین نکته مهم است. اگر ارتباطات، پهنای باند، فضای مجازی، موبایل هوشمند در اختیار مردم نبود خیلی شرایط سخت بود. این زیرساخت قوی در عبور از شرایط ویژه فعلی کمک بسیاری کرد.

وی افزود: زیرساخت سوم شرکت‌های دانش بنیان بود. الان به جای پنجاه تا، پنج هزار شرکت دانش بنیان فعال است. در بخش کشاورزی اگر تلاش های این چند وقته نبود می خواستیم ۶ میلیون تن گندم بخریم. کاری که در کشاورزی، انرژی و خودکفایی در بخش های مختلف مثل آب و برق انجام دادیم بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور گفت: می خواهم از بخش اقتصاد کشور علی‌رغم آگاهی از مشکلات فعلی مردم در این حوزه تشکر کنم. تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور بسیار کار بزرگی است که ما در شرایط تحریم و شرایط ویژه آن را انجام دادیم. ارز را برای کالاهای اولیه و اساسی تامین کرده و می کنیم. ریالی که پرداخت کردیم هم مهم است. کار ساده ای نیست که حقوق و بسته های معیشتی و یارانه مردم سر وقت پرداخت شده است. ما بسته ویژه کرونا به ۳ میلیون خانواری که در شرایط معیشت مناسب نبودند را هم عرضه کردیم. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

**محدودیت‌های کرونایی ممکن است برای همه استان‌ها نباشد

وی یادآور شد: بازگشایی فعالیت اقتصادی ما به رفتار عمومی ما منوط است. اگر رفتار لازم را اجرا و به دستورالعمل ها توجه کردیم با کمترین تعداد فوتی‌ها و تلفات از این شرایط عبور می کنیم.

روحانی تصریح کرد: آن افرادی که تست کرونایشان مثبت می شود باید به همه اطرافیان خود اطلاع دهند. اگر فرد مثبت شده وارد جامعه شد و خود را قرنطینه نکرد بزرگ ترین خطر است. دستگاه تشخیص دهنده باید به خانواده و محل کارش اطلاع دهد. یک نفر مثبت بوده به عروسی، عزا و یا بازار ماهی فروش‌ها رفته و همه را مبتلا کرده است. برخی از مراقبت ها ممکن است خیلی سخت نباشد زمانش ۱۴ روز باشد، اما آثار مهمی بر سلامت مردم و کادر درمان دارد.

رئیس جمهور گفت: خدمت مردم عزیز عرض می کنم تصمیمات خوبی در جلسه امروز گرفتیم. مبنای اینکه می گوییم فلان مکان قرمز است دیگر کل استان نیست. مبنای ما شهرستان است. این موضوع به علت دقت در عمل است. مسئله بعدی این است که هر استانی که شهرستانش دچار مشکل شده است بلافاصله ستاد استانی اش پیش بینی‌های لازم را بکند. برای ستاد اجتماعی و امنیتی ما بفرستد و پس از بررسی وزارت کشور با تایید رئیس جمهور اجرایی و عملی شود. محدودیت‌ها ممکن است برای همه استان ها نباشد برای بخش هایی اجرایی شود.

**تعطیلی پنج شنبه مدارس حذف می‌شود تا کلاسها خلوت‌تر باشد

رئیس‌جمهور ادامه داد: طرح الزام استفاده از ماسک در اماکن سرپوشیده که تجمع در آن است در حال آماده سازی است اما قبل از الزامی کردن این طرح باید ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد. همچنین دستورالعمل خوبی توسط وزارت بهداشت برای زندان ها آماده و ابلاغ شده است که این دستورالعمل مبنا می‌شود و وزارت بهداشت هم برای اجرای آن نظارت می‌کند و اگر هم لازم باشد باز هم به زندانیان مرخصی داده می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه امروز تصمیم گرفته شده که دانشگاه‌ها از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز کنند که بخشی از فعالیت‌ها در فضای حقیقی و بخشی هم در فضای مجازی خواهد بود. برای ما کلاس و خوابگاه خلوت اصل است و باید اجازه داده شود دانشجویان در دانشگاه شهر خود ترم پیش رو را بتوانند بگذرانند تا از تراکم جمعیت در خوابگاه ها کم شود.

روحانی اضافه کرد: همچنین آموزش و پرورش از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند، البته این اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کند. تعطیلی پنج شنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاسها خلوت‌تر باشد.

وی در پایان گفت: کمیته تبلیغاتی هم فعالیت خود را آغاز می‌کند تا به مردم در مورد کرونا و پساکرونا اطلاع‌رسانی کند. برخی مطرح می‌کنند که در فضای پسا کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد که معمولا پیش بینی آن نادرست است و مردم را مضطرب می‌کند. روز و ماه پایان کرونا معلوم نیست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد