اونس طلا2325.99
مظنه15,351,000
18 گرم3,543,700
ارزش سکه34,585,803
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,300,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

آخرین روند شاخص های مهم اقتصادی جهان / رکود اقتصادی در آمریکا رو به پایان است

پس از دو روز ریزش متوالی، شاخص جهانی دلار امروز صعودی شد.عقب‌نشینی آمریکا از تحریم هوآوی نیز بر بورس‌های جهانی مواجه شد.از طرفی با افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، قیمت نفت امروز ۳۱ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۴۰.۶۵ دلار فروخته شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، بانک مرکزی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد از طریق بازارهای ثانویه به بازار اوراق قرضه شرکتی ورود خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که فدرال رزرو در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت.

طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی امسال این کشور احتمالا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و انتظار می رود نرخ های بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطوح فعلی حفظ شود.

برخی منابع خبری از احتمال دیدار مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با مقامات چینی در هاوایی بر سر کاهش تنش ها خبر داده اند. از سوی دیگر نیز آمریکا اعلام کرد فعلا از تصمیمش برای تحریم ارایه تجهیزات به شرکت هواوی در توسعه نسل پنجم اینترنت عقب نشسته است. این دو اتفاق باعث کاهش نگرانی معامله گران از شروع یک جنگ تجاری دیگر بین دو اقتصاد نخست جهان آن هم در شرایطی که رشد اقتصادی در بدترین وضعیت نیم قرن اخیر خود قرار دارد، شده است.

از طرفی چند روز پس از اینکه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد جهانی با رکود شدید ۳ درصدی روبرو خواهد شد، گیتا گوپیتا، اقتصاددانان ارشد این صندوق هشدار داد که این سقوط می‌تواند حتی بدتر از اینها باشد.

گوپیتا گفت: در چشم‌انداز ماه ژوئن که به زودی منتشر خواهد شد، احتمالاً نرخ رشد اقتصادی منفی، حتی بدتر از آن‌چه قبلاً انتظار می‌رفت را شاهد خواهیم بود.

گوپیتا همچنین اعلام کرد: بحران کنونی که به آن نام «قرنطینه بزرگ» داده شده است از همه بحران‌های قبلی جهان بدتر است.

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج گیری شیوع کرونا بوده ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است.

تاکنون بیش از هشت میلیون و ۲۶۵ هزار و ۹۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۴۶ هزار و ۱۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۹ هزار و ۱۳۲ نفر، برزیل با ۴۵ هزار و ۴۵۶ نفر، انگلیس با ۴۱هزار و ۹۶۹ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۴۰۵ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۵۴۷ نفر بوده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۳ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

چشم انداز اقتصادی منطقه یورو کماکان در سطح ناامید کننده باقی مانده است به طوری که بانک جهانی در گزارش خود پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو این منطقه در سال جاری به منفی ۹ درصد برسد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد ثبت شده در این منطقه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۰ میلادی خواهد بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۶ درصد پایین رفت و با بازگشت به کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۶ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

عملکرد اقتصادهای بزرگ آسیا نیز کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۷.۳۴۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۹ یوان چین اعلام شد.

دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل نیز در گزارشی با اشاره به شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده در زمینه سرمایه گذاری خارجی در سطح جهان پیش بینی کرده است برای نخستین بار از سال ۲۰۰۵ میزان سرمایه گذاری خارجی در جهان به زیر یک تریلیون دلار کاهش پیدا کند. این رقم در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۵۴ تریلیون دلار اندازه گیری شده است.

صعود وال استریت در پی افزایش بیش از ۱۷ درصدی خرده فروشی در ماه مه

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۲۸۹.۹۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۹ درصد صعود تا سطح ۳۱۲۴.۷۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۷۵ درصد افزایش در سطح ۹۸۹۵.۸۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

همچنین یک رکورد در خرده فروشی آمریکا که دیروز گزارش شد، این دیدگاه را تقویت کرد که شاید رکود اقتصادی در آمریکا رو به پایان باشد. در عین حال، نتایج آزمایشی جدید درمان کووید 19 کمک کرد تا ارزش بازار بورس اروپا، بیشترین افزایش در یک ماه گذشته را تجربه کند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۶۴.۷۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۲۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۱ هزار و ۹۱۱.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۴۹ درصدی در سطح ۴۸۱۵.۷۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۶ درصد پایین رفت و به ۷۲۵۹.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی دچار نوسان شدند

عملکرد اقتصادهای آسیایی هنوز تا زمان قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد.

روز چهارشنبه، پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد بی‌سابقه بودن شدت بحران اقتصادی کنونی، سهام آسیا اقیانوسیه دچار نوسان شد و شاخص‌ها از میزان رشد خود کاستند.

به دنبال گزارش سقوط صادرات ژاپن در ماه می، نیکی ژاپن ۰.۵۶ درصد از ارزش خود را از دست داد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی جزئی همراه بود.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۱ درصد افت کرد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ در ساعات انتهایی ۰.۳۸ درصد بالا آمد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸۳ درصد رشد کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی تنها ۰.۱۲ درصد به ارزش خود افزود.

سهام آسیا اقیانوسیه در حالی از رشد بازایستاده و دچار نوسان شدند که اقتصاددانان ارشد صندوق بین‌المللی پول هشدار دادند بحران اقتصادی کنونی از همه بحران‌های قبلی که جهان شاهد آن بوده بدتر است.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین ۰.۰۵ درصد تقویت شد و به ۷.۰۸۸۸ واحد رسید. اما نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۰۵ درصد تضعیف شد و به ۱۰۷.۲۷ واحد بازگشت.

قیمت نفت باز هم کاهش یافت

پس از اینکه آماری از افزایش ذخایر نفت خام و سوخت در آمریکا خبر داد و چشم انداز فزونی عرضه در بازار با شروع موج دوم کرونا تقویت شد، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت.

به نوشته رویترز، هر بشکه نفت برنت با ۳۱ سنت کاهش ۴۰.۶۵ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴۷ سنت کاهش ۳۷.۹۱ دلار معامله شد.

پس از اینکه آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش داد و خرده فروشی در آمریکا در ماه می رکورد زد، هر دو شاخص نفتی در معاملات روز سه شنبه بیش از ۳ درصد افزایش ارزش داشتند.

با این حال، افزایش ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا، نگرانی در مورد مازاد عرضه را شدت بخشید و بر قیمت نفت فشار کاهشی آورد.

کیم وانگ رائه، تحلیلگر کالاهای اساسی در سئول گفت: «آمار آمریکن پترولیوم یک افزایش در ذخایر نفت خام نشان داد و افزایش موارد جدید ابتلا به ویورسو کرونا در آمریکا و چین، انتظار برای بهبود تقاضا برای سوخت در این دو کشور بزرگ مصرف کننده سوخت در جهان را کاهش داد.»

برای اساس آمار گروه صنعتی آمریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ ژوئن ۳.۹ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۵۴۳.۲ میلیون بشکه رسید. در حالی که انتظار می رفت ۱۵۲ هزار بشکه کاهش یابد.

ذخایر بنزین ۴.۳ میلیون بشکه و فرآورده های سوختی که شامل گازوئیل و نفت کوره است ۹۱۹ هزار بشکه افزایش یافت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد