اونس طلا2212.83
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تصمیم فدرال رزرو بر شاخصهای اقتصادی جهان اثر گذاشت

ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش پیدا کرد.از طرفی امید بازارها به تاثیرگذاری کمک‌های بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی ژاپن باعث شد تا بورس‌های بین‌المللی در معاملات امروز مثبت شوند.قیمت هر بشکه نفت نیز با 60 سنت افزایش 40.32 دلار فروخته شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، بانک مرکزی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد از طریق بازارهای ثانویه به بازار اوراق قرضه شرکتی ورود خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که فدرال رزرو در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت.

طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی امسال این کشور احتمالا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و انتظار می رود نرخ های بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطوح فعلی حفظ شود.

رودریگو کارتیل، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در بانک ملی استرالیا گفت: آخرین خبرها از تحولات اقتصادی نیز نتوانسته اند چیزی از نگرانی ها کم کنند. انتظار داریم با شروع بازگشایی مجدد کسب و کارها، سیر شیوع کرونا در جهان مجددا صعودی شود و سوال اینجاست که دولت ها و بانک های مرکزی چگونه می‌خواهند بین مباحث اقتصادی و سلامتی یک موازنه برقرار کنند.

از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است

تاکنون بیش از هشت میلیون و ۱۱۸ هزار و ۵۱۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۳۹ هزار و ۱۹۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۸ هزار و ۲۸۳ نفر، برزیل با ۴۴ هزار و ۱۱۸ نفر، انگلیس با ۴۱هزار و ۷۳۶ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۳۷۱ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۴۳۶ نفر بوده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۸۴۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۳ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

چشم انداز اقتصادی منطقه یورو کماکان در سطح ناامید کننده باقی مانده است به طوری که بانک جهانی در گزارش خود پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو این منطقه در سال جاری به منفی ۹ درصد برسد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد ثبت شده در این منطقه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۰ میلادی خواهد بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۱.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۲ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۳۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

عملکرد اقتصادهای بزرگ آسیا نیز کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۰۷.۵۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۳ یوان چین اعلام شد.

روند ابتلا به کرونا در برخی از کشورها همزمان با بازگشایی کسب و کارها مجددا حالت صعودی به خود گرفته و همین مساله زنگ خطر بازگشت موج کرونا در جهان را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد هزینه قرنطینه برای اقتصاد کشورها آنچنان سنگین بوده است که خیلی از آن ها ترجیح می دهند به هر قیمتی شده فعالیت‌های اقتصادی را ادامه دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است حتی در صورت بروز موج دوم همه گیری، دولت قصدی برای اعمال یک قرنطینه سراسری دیگر ندارد و فعالیت کسب و کارها ادامه خواهد یافت و دولت از آن ها حمایت می‌کند. در فرانسه نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور گفته است چاره ای جز بازگشایی اقتصاد وجود ندارد و مردم باید نحوه زندگی با کرونا را بیاموزند.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۷۶۳.۱۴ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۸۳ درصد صعود تا سطح ۳۰۶۶.۵۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۴۳ درصد افزایش در سطح ۹۷۲۶.۰۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۶۴.۷۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۲۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۱ هزار و ۹۱۱.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۴۹ درصدی در سطح ۴۸۱۵.۷۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۶ درصد پایین رفت و به ۷۲۵۹.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

دورخیز بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی آمریکا، برای اجرای سیاست‌های کمک اقتصادی بیشتر باعث شد تا بورس‌های بین‌المللی در معاملات امروز مثبت شوند.

روز سه‌شنبه، به دنبال بازگشت وال‌استریت از سقوط سنگین در معاملات دیشب، سهام آسیا اقیانوسیه جهش کردند.

در معاملات دیشب، در حالی که شاخص‌های سهام آمریکا با سقوط سنگینی روبرو شده بودند، بیانیه فدرال‌رزرو در مورد گسترش برنامه خرید اوراق این بانک و تزریق بیشتر نقدینگی به اقتصاد آمریکا باعث شد تا شاخص‌ها در ساعت پایانی معاملات سقوط خود را جبران کرده و وارد محدوده مثبت شوند. در معاملات امروز گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۲.۲۱ درصد بالا آمد، در حالی که شاخص نیکی ژاپن ۳.۲۸ درصد جهش کرد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۸۰ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با جهش ۲.۴۵ درصدی روبرو شد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۳.۴۸ درصد جهش کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۴.۲۵ درصدی روبرو شد.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین و ین ژاپن تقریباً بدون تغییر بود و به ترتیب در ۷.۰۶۹۱ واحد و ۱۰۷.۳۶ واحد باقی ماند.

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت و خسارات اولیه را جبران کرد زیرا امید به کاهش بیشتر عرضه نفت در بازار تقویت شد.

هر بشکه نفت برنت با 60 سنت افزایش 40.32 دلار فروخته شد. نفت برنت روز دوشنبه 2.6 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده بود.

نفت خام امریکا نیز با 51 سنت افزایش 37.63 دلار معامله شد. این نوع نفت در معاملات دیروز افزایش 2.4 درصدی را تجربه کرد.

با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا در امریکای لاتین، آمریکا و چین، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان در روز دوشنبه به بالای 8 میلیون نفر رسید اما ناظران گفتند انتظار اجرای محدودیت‌های سختگیرانه نظیر ابتدای سال را ندارند.

استفان اینس، تحلیلگر بازار گفت: «درحالی‌که سرتیترهای مربوط به کووید 19 بر کندی روند بهبود تقاضا تاکید دارد، بعید است که ما شاهد اقدامات قرنطینه نظیر نیمه نخست سال داشته باشیم.»

به گفته تحلیلگران، امید به کاهش بیشتر عرضه نفت توسط تولیدکنندگان بزرگ نیز مانع از کاهش بیشتر قیمت ها شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «بازگشت دوباره خوش‌بینی به بازار در مورد ادامه کاهش تولید اوپک پلاس در صورت تشدید نگرانی در مورد شیوع موج دوم کرونا، مانع از سقوط قیمت نفت شد.»

کشورهای عضو اوپک پلاس، در این ماه توافق کردند تا کاهش تولید خود را به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز تا پایان ماه جولای کاهش دهند.

تولیدکنندگان نفت شیل امریکا نیز در بحبوحه کاهش تقاضا برای نفت، فعالیت های حفاری خود را کاهش دادند.

بیکر هیوز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان اعلام کرد، حفاران آمریکایی تولید خود را کاهش دادند و تعداد دکل‌های نفتی را به زیر 200 دکل در هفته گذشته رساندند که کمترین تعداد از ژوئن 2009 به شمار می‌رود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد