اونس طلا2210.28
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

شاخص بورس عقب نشینی کرد/اصلاح بازار یک فرآیند طبیعی است

شاخص بورس که معاملات امروز را صعودی آغاز کرده بود، در میانه‌های راه روندی نزولی به خود گرفت و درحالی که از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد گذشته بود، در نهایت در رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد ایستاد

به گزارش سایت طلا ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با کاهش 4481 واحد روبه‌رو شد و به رقم یک میلیون و 185 هزار و 376 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با افزایش 2444 واحد به رقم 380 هزار و 567 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 هزار و 441 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 13.5 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.7 میلیون نوبت معامله و به ارزش 15 هزار و 781 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس ایران که امروز به 5468 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران امروز بیش از 21 هزار و 249 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی در بورس تهران با کاهش 1189 واحد به رقم 314 هزار و 529 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن امروز با افزایش 1615 واحد به رقم 251 هزار و 485 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 1617 واحد به رقم یک میلیون و 593 هزار و 402 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با کاهش 1743 واحد به رقم 891 هزار و 81 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با کاهش 15 هزار و 431 واحد به رقم 2 میلیون و 297هزار و 825 واحد رسید.

امروز نمادهای ملی مس و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته و نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، گل‌گهر، شستا، سرمایه‌گذاری امید و چادرملو بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی نوری، سرمایه‌گذاری ایران‌‌خودرو، ملی مس، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذار خوارزمی بوده‌اند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۱۰۰ واحد رشد داشت و بر روی کانال ۱۳ هزار و ۲۸۱ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۵۴ هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، توکاریل (توریل) و اعتباری ملل (وملل)‌ تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

اصلاح بازار یک فرآیند طبیعی است

«همایون دارابی» در پاسخ به سوالی درخصوص دلایل اصلاح بازار اظهار داشت: اصلاح بازار یک فرآیند طبیعی است، البته برخی نگرانیها نیز به این مساله دامن زد مثلا نگرانی در مورد سهام عدالت که جدی بود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین شایعات مخربی در خصوص عرضه‌های سنگین در بازار مطرح شد، اما کم کم این شایعات کم‌رنگ شد.

وی افزود: موضوع دیگری که مطرح بود بحث اوراق دولتی و احتمالا افزایش نرخ بهره بود، اما با انجام اولین حراج مشخص شد که نرخ بهره به رقم ۱۵ درصد محدود شده است و دولت اکنون تمایلی به افزایش نرخ بهره ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این، یک عامل انگیزشی دیگر بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و بازگشت قیمت‌ها بود.

دارابی خاطرنشان کرد: بازار هفته گذشته به سطح شاخص یک میلیون واحدی بازگشت که نشان دهنده فعالیت مجدد معامله گران است. البته باید منتظر بمانیم و ببینم شاخص می تواند سطح جدیدی بالاتر از سطح قبلی را ثبت و حفظ کند یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار اکنون شاهد حضور پر تعداد معامله‌گران کوتاه‌مدت است، گفت: به دلیل محدود سازی سطح اعتبارها تب و تاب کمتری را در معاملات کوتاه‌مدت شاهد هستیم، اما همچنان این بخش نیز بسیار فعال است از این رو باید به دقت رفتار شاخص را در مرز یک میلیون و صد هزار واحد بررسی کرد.

وی با بیان اینکه بازار مناسبی برای انتقال نقدینگی وجود ندارد، اظهار داشت: در بازار ارز عملا بازدهی وجود نداشته و همین مساله بازار طلا را نیز زمین‌گیر کرده است. در همین حال در بازار املاک و خودرو قیمت ها به حدی افزایش پیدا کرده که انتقال نقدینگی نمی‌تواند به بازدهی خاصی در کوتاه مدت منجر شود. از این رو نقدینگی در بازار مانده و عموما مترصد خرید در نرخ‌های کمتر باقی می مانند.

دارابی در پاسخ به سوالی درمورد نقش عرضه‌های اولیه بر رفتار معامله گران بزرگ هم گفت: عرضه‌های اولیه عموما جنس خریداران خودش را دارد، عرضه‌ها کوچک و عموما در حد چند ده هزار تومان هستند از این رو نقش چندانی در مورد رفتار معامله‌گران بزرگ و سرمایه های بالای بازار ندارند یعنی در برابر میزان دارایی این افراد این عرضه رقم خاصی نیست که بتواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که در وضعیت فعلی، عوامل مهارکننده فروش کدامند، گفت: بخش عمده فروش های هفته قبل به ابهام بازار از وضعیت سهام عدالت باز می گشت، یک مقداری آشفتگی و ناهماهنگی وجود داشت که در عرضه روز شنبه گذشته نیز به بازار فشار آورد و نگرانی را تشدید کرد، اما با اعلام مقررات حاکم بر داد و ستد این سهام و انتشار آمار متقاضیان فروش از فشارها کم شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در خصوص وضعیت فعلی و آتی کامودیتی ها هم گفت: بازگشت نفت برنت به مرز ۴۰دلار و مس به نزدیک ۵ هزار و ۶۰۰ دلار در کنار افزایش قیمت ارز نیمایی خبر خوبی برای شرکت های صادراتی ما به شمار می رود و به نظر می رسد این شرکت ها از فشار بازار جهانی خارج شده و رفته رفته گزارش های فروش آنها بهتر شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد