اونس طلا2379.68
مظنه16,601,000
18 گرم3,832,300
ارزش سکه37,402,053
قدیم (بهار)41,300,000
جدید (امامی)44,700,000
نیم26,100,000
ربع16,100,000

شاخص بورس تهران صعودی شد/ روند معاملات بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود؟

بازار سرمایه هفته را با چراغ سبز آغاز کرد و شاخص کل این بازار با بیش از ۳۶ هزار واحد رشد به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نزدیک شد.

به گزارش سایت طلا ،بورس اوراق بهادار تهران به خاطر سرازیر شدن نقدینگی سرگردان جامعه به این بازار، افزایش قیمت دلار و رکود بازارهای موازی این روزها در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار گرفته و مرتب رکورد می‌شکند.

امروز هم شاخص کل بازار در بورس تهران در پایان معاملات شنبه اولین روز هفته با افزایش 36 هزار و 128 واحد به رقم یک میلیون و 189 هزار و 807 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز 10 هزار و 25 واحد افزایش یافته و به رقم 378 هزار و 120 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 هزار و 457 تریلیون تومان رسید.


امروز معامله گران بورس بیش از 7.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 9 هزار و 907 میلیارد تومان دادوستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که امروز به رقم 4 هزار و 615 میلیارد تومان رسید، را در نظر بگیریم، امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در مجموع بیش از 14 هزار و 522 میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته به گفته مسؤولان بورس حدود 10 درصد از این رقم یعنی هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی جدید و بقیه حاصل دست به دست شدن سهام موجود در بازار است.

کارشناسان و مسئولان بورس بارها تأکید کرده‌اند، بازار بورس محل سرمایه‌گذاری همراه با ریسک و بازده است و مردم برای حضور در این بازار دقت کنند و با مشاوره با افراد امین و متخصص مالی وارد بازار شوند و مردم انتظار نداشته باشند، به صرف افزایش شاخص بورس در هر سهمی که سرمایه گذاری کردند حتماً سود کسب کنند، بلکه ریسک و بازدهی دو بال جدانشدنی بازار سرمایه است و به این نکته حتماً توجه کنند که در خرید سهام شرکت‌ها با تحلیل و شناخت عملکرد شرکت‌ها اقدام به خرید کنند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 3.1 درصد رشد کرد و به رقم 315 هزار و 720 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن 2.7 درصد رشد کرده و به رقم 249 هزار و 912 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور در بورس 3.1 درصد افزایش یافته و به رقم یک میلیون و 591 هزار و 728 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با رشد 3.2 درصد به رقم 892 هزار و 798 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 2.9 درصد به رقم 2 میلیون و 313 هزار و 114 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورس مانند فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، سرمایه گذاری امید، مخابرات و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است.

نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، بانک تجارت، سرمایه گذاری غدیر، پالایش نفت بندرعباس و بیسکوئیت سالمین بوده است.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 307 واحد رشد کرده و به رقم 13 هزار و 178 واحد رسید. ارزش روز شرکت‌های فرابورس امروز به بیش از 865 هزار میلیارد تومان رسید.

ورود فرابورس به کانال ۱۳ هزار واحد

شاخص کل فرابورس نیز با ۳۰۹ واحد صعود رقم ۱۳ هزار و ۱۸۰ واحد را ثبت کرد.

معامله‌گران این بازار ۶۸۴ هزار معامله به ارزش ۴۶ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال انجام دادند.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه سرمایه گذاری صباتامین، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، سنگ آهن گوهر زمین، بیمه پاسارگاد و توسعه مولد نیروگاهی جهرم نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهدآب ناب خراسان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع ماشین‌های اداری ایران و ریل پرداز سیر نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

روند معاملات بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود؟

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با رشدهای بی‌وقفه و ثبت رکوردهای جدید به رشد بیش از ۱۲ درصدی دست پیدا کرد.

شاخص بورس در سومین هفته خرداد با بیش از ۱۲۵ هزار واحد رشد و با عبور از مقاومت کانال یک میلیون واحد و تثبیت بر کانال یک میلیون و ۱۵۳ واحد، سقف جدید از شاخص بورس را به ثبت رساند و زمینه نگرانی سهامداران از احتمال اصلاح و عقب‌نشینی شاخص بورس از این کانال را رفع کرد.

براساس بررسی‌های صورت گرفته اکثر صنایع حاضر در بازار با رشد همراه بودند و عملکرد صنایع نشان می‌دهد محصولات چرمی با ۲۳ درصد بازدهی مثبت به عنوان بهترین گروه حاضر در بازار هفته گذشته بود.

همچنین در پنج روز معاملاتی هفته گذشته بورس نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری خوارزمی و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

بورس در هفته‌ای که گذشت

«امیرعلی امیرباقری»ارزیابی خود از روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: هفته گذشته شاهد جریان مثبت ورود نقدینگی به سمت سهام بزرگ و شاخص‌ساز بودیم که این اتفاق منجر به فتح قله‌های جدید شاخص بورس شد.

وی ادامه داد: اقبال به سهام شاخص‌ساز از سمت سهامداران حقیقی و ورود سطح گسترده‌ای از نقدینگی به بازار باعث شد تا شاخص بورس به رشدهای پیاپی و ثبت رکوردهای جدید دست یابد.

امیرباقری با بیان اینکه در میان‌مدت و بلندمدت چشم‌انداز مثبتی برای نرخ کامودیتی‌ها در بازار وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع نشات گرفته از دو موضوع است، در ابتدا میانگین قیمت دلار در بازار امسال نسبت به سال گذشته رقم بالاتری خواهد بود و شاخص دلار با رسیدن به مقاومتی سنگین به احتمال زیاد با اصلاح مواجه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این اصلاح منجر به رشد قیمت صنایع کامودیتی محور و اقبال بازار به سمت گروه‌های کامودیتی‌محور و شاخص‌ساز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در وضعیت کنونی به صورت جدی وارد دوران رکود شده است، گفت: این رکود دامن بازارهای جهانی را می‌گیرد و تا حدودی فشار بر روی قیمت‌های جهانی به صورت کوتاه‌مدت ایجاد خواهد شد.

امیرباقری با بیان اینکه از طرف دیگر انتظار می‌رود که در بازار داخلی، بانک مرکزی با کنترل نرخ ارز و ابزارهایی که در اختیار دارد چشم‌انداز رشد نرخ ارز را در کنترل خود قرار دهد، افزود: به نظر می‌رسد شاهد اصلاح قیمت ارز در بازار خواهیم بود؛ بنابراین این عوامل در کنار یکدیگر زمینه اصلاح قیمت در نرخ برخی از سهام حاضر در بورس را فراهم می‌کند.

پیش‌بینی معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه بازار سهام با چشم‌انداز موجود برای اقتصاد کشور و نبود بازارهای موازی در میان‌مدت و بلندمدت با اقبال از سوی سهامداران مواجه خواهد شد، افزود: در حقیقت دست به دست شدن سهام و عرضه‌ها لازمه رشد ادامه‌دار شاخص بورس است و باعث تغییر کلی روند بازار نمی‌شود، می‌توان با ثبت رکوردهای جدید در قیمت‌ها امیدوار به صعود بیشتر شاخص بورس در بازار بود.

وی با بیان اینکه فدرال رزرو با تزریق دلار به بدنه اقتصاد آمریکا به دنبال حمایت از کسب و کارهای کوچک بود و سعی کرد با این اقدام و سنگین‌کردن ترازنامه فدرال رزرو تا حدودی از رشد اقتصادی آمریکا حمایت کند، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت این اقدامات در میان‌مدت و بلندمدت به تضعیف نرخ دلار کمک خواهد کرد و تاثیر مثبت این اقدام را در افزایش نرخ طلا و کامودیتی‌ها شاهد خواهیم بود.

امیرباقری با تاکید بر اینکه برای شرکت هایی که صادرکننده کامودیتی‌ها هستند انتظار می‌رود از این محل در میان‌مدت و بلندمدت درآمد دلاری خوبی را داشته باشند، افزود: از طرف دیگر برای شرکت‌های فعال در این حوزه انتظار داریم که روند در پیش‌گرفته شده منجر به سودسازی و اثر مثبت بر قیمت سهام آن شرکت‌ها شود.

توصیه به سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه سرمایه‌گذاران را مورد خطاب قرار داد و گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود همانطور که در روزهای خیلی مثبت بازار که روند معاملات در جهت مثبت یک طرفه بود و سرمایه‌گذاران با خرید هر سهمی اثر سودآوری آن را در پرتفو خود مشاهده می‌کنند، در روزهای پرعرضه و تقاضا نباید دچار تحلیل‌زدگی و دوری از آن شوند و صرفا براساس جریان ورود نقدینگی معامله کنند.

وی با اشاره به اینکه روزهای پرعرضه در بازار فرصتی برای اصلاح پرتفو ایجاد می‌شود، افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا از این روزها حداکثر استفاده را داشته باشند تا بتوانند در میان‌مدت و بلندمدت از سود بازار استفاده کنند.

امیرباقری اضافه کرد: سرمایه‌گذاران باید با استفاده از تحلیل تکنیکالی و بنیادی در سرمایه‌گذاری‌های خود کمتر دچار انحراف شوند و بتوانند سودآوری و زیان‌گریزی را به حداکثر برسانند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد