اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تشدید دوباره ویروس کرونا بر اقتصاد امروز جهان اثر گذاشت

بیشتر شاخص‌های بورسی مهم جهان با ریزش بسته شدند.با افزایش دوباره آمار مبتلایان به کرونا و با در نظر گرفتن چشم‌انداز اقتصادی ناخوشایند که جروم پاول رییس فدرال رزرو از آن خبر داده بود، بازارهای سهام ایالات‌متحده روز پنجشنبه بدترین آمار خود را از ماه مارس تاکنون به ثبت رساندند.ارزش دلار نیز در برابر بسیاری از همتایانش افزایش یافت.پس از انتشار گزارشی از موج دوم شیوع ویروس کرونا در آمریکا با نگرانی از افت مجدد تقاضای نفت در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان، قیمت نفت خام ۱۰ درصد سقوط کرد.

به گزارش سایت طلا ، روند ابتلا به کرونا در برخی از کشورها همزمان با بازگشایی کسب و کارها مجددا حالت صعودی به خود گرفته و همین مساله زنگ خطر بازگشت موج کرونا در جهان را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد هزینه قرنطینه برای اقتصاد کشورها آنچنان سنگین بوده است که خیلی از آن ها ترجیح می دهند به هر قیمتی شده فعالیت های اقتصادی را ادامه دهند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است حتی در صورت بروز موج دوم همه گیری، دولت قصدی برای اعمال یک قرنطینه سراسری دیگر ندارد و فعالیت کسب و کارها ادامه خواهد یافت و دولت از آن ها حمایت می کند.

تاکنون ابتلای هفت میلیون و ۵۹۸ هزار و ۲۰۱ نفر نیز به این بیماری تأیید شده است.که در این بین شمار قربانیان کروناویروس جدید، به ۴۲۳هزار و ۸۶۶ نفر رسیدهدر بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۵ هزار و ۹۲۵ نفر، انگلیس با ۴۱ هزار و ۲۷۹ نفر، برزیل با ۴۰ هزار و ۲۷۶ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۱۶۷ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۳۴۶ نفر بوده است.

بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی کشورها در سال جاری تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها به منفی ۵.۲ درصد برسد که بدترین عملکرد از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود. به جز چین، رشد اقتصادی پنج قدرت اقتصادی دیگر منفی خواهد بود که در این بین آمریکا و ژاپن رشد منفی ۶.۱ درصدی و ۱۹ کشور عضو منطقه یورو (از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا) به طور متوسط رشد منفی ۹ درصدی را تجربه خواهند کرد که نشان می‌دهد کرونا به بحرانی بدتر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

همانطور که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت. بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد رشد اقتصادی امسال آمریکا احتمالا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و انتظار می رود نرخ های بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطوح فعلی حفظ شود.

مروین لو، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در موسسه گلوبال مارکتس گفت: چیزی که از بیانیه فدرال رزرو دستگیرمان می شود، این است که آن ها انتظار دارند روند احیای اقتصاد دست کم دو سال طول بکشد و این مدت طولانی تر از چیزی است که خیلی ها پیشتر فکر می کردند.

از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۷۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۹ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

چشم انداز اقتصادی منطقه یورو کماکان در سطح ناامید کننده باقی مانده است به طوری که بانک جهانی در گزارش خود پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو این منطقه در سال جاری به منفی ۹ درصد برسد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد ثبت شده در این منطقه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۰ میلادی خواهد بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۱.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۳ به ۱.۱۲۹ دلار رسید.

بدترین سقوط وال‌استریت از ماه مارس / سقوط ۱۸۰۰ واحدی داوجونز

پس از این که دانشگاه جان هاپکینز از رشد مجدد شیوع کرونا در آمریکا خبر داد بدترین سقوط سهام وال‌استریت از ماه مارس تا کنون رقم خورد.

از سوی دیگر، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ما نمی‌توانیم دوباره اقتصاد آمریکا را تعطیل کنیم.

آسوشیتدپرس طبق داده‌های دانشگاه جان هاپکینز گزارش داد که تعداد بیماران جدید کرونایی بستری شده در ایالت تگزاس برای سومین روز متوالی رکورد زده است و در ایالت کالیفرنیا هم تعداد مبتلایان و بستری شدگان ناشی از کرونا در حال افزایش است.

تعداد کل مبتلایان آمریکایی کرونا از ۲ میلیون نفر هم عبور کرد تا نگرانی در مورد موج دوم شیوع بیماری به اوج خود برسد.

میانگین صنعتی داو جونز ۱٫۸۶۱ واحد یا ۶.۹ درصد سقوط کرد و در ۲۵٫۱۲۸.۱۷ واحد بسته شد. اس‌اندپی ۵.۹ درصد سقوط کرد و به ۳٫۰۰۲.۱۰ واحد بازگشت. کامپوزیت نزدک ۵.۳ درصد سقوط کرد تا در ۹٫۴۹۲.۷۳ واحد بسته شود.

این بدترین سقوط وال‌استریت از ۱۶ مارس تا کنون بود. در آن روز شاخص‌های سهام آمریکا بیش از ۱۱ درصد سقوط کرده بودند. شاخص اس‌اندپی برای اولین بار از اوایل مارس تا کنون با سه سقوط متوالی روزانه مواجه شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۳.۹۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۷۶.۷۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۴.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۱ هزار و ۹۷۰.۲۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۴.۷۱ درصدی در سطح ۴۸۱۵.۶۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۵.۰۴ درصد پایین رفت و به ۷۲۸۷ واحد رسید.

افت سهام آسیا اقیانوسیه

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛با نگرانی از تشدید شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده پس از بازگشایی اقتصاد این کشور، شاخص‌های سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند و بازارهای کره‌جنوبی و استرالیا با سقوط سنگینی روبرو شدند.
در معاملات دیشب وال‌استریت پس از انتشار خبر افزایش تعداد مبتلایان آمریکایی به ویروس کرونا به بیش از ۲ میلیون نفر، شاخص‌های سهام با بدترین سقوط خود از ماه مارس روبرو شدند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۵۱ درصد سقوط کرد و نیکی ژاپن ۰.۷۵ درصد پایین آمد.

در بازار چین کامپوزیت شانگهای با افت اندک ۰.۰۴ درصدی روبرو شد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۷۱ درصد پایین آمد.

اما دو شاخص ای‌اس‌اکس استرالیا و کوسپی کره‌جنوبی با سقوط سنگینی روبرو شدند. شاخص استرالیا ۱.۸۹ درصد و شاخص کره‌جنوبی ۲.۰۴ درصد سقوط کردند.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار آمریکا با یوآن چین و ین ژاپن تقویت شد و به ترتیب به ۷.۰۷۴۷ واحد و ۱۰۷.۱۸ واحد رسید.

قیمت نفت به 37 دلار کاهش یافت

قیمت نفت در معاملات امروز، کاهش قیمت های شدید دیروز را ادامه داد، زیرا با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا، چشم انداز ضربه موج دوم شیوع بیماری کووید 19 به تقاضا برای نفت در دومین کشور مصرف کننده نفت خام و سوخت در جهان را تقویت کرده است.

هر بشکه نفت برنت با 1.32 دلار کاهش 37.23 دلار فروخته شد. نفت برنت روز گذشته نزدیک به 8 درصد از ارزش خود را از دست داد.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.36 دلار کاهش 34.98 دلار معامله شد. این نوع نفت روز گذشته بیش از 8 درصد از ارزش خود را از دست داد.

افزایش قیمت نفت که افت قیمت ها در ماه آوریل را جبران کرده بود در این هفته شروع به ریزش کرد زیرا بازار با این واقعیت مواجه شد که پایان شیوع ویروس کرونا احتمالا چندان نزدیک نیست چراکه موارد ابتلا در آمریکا از 2 میلیون نفر عبور کرد.

هر دو شاخص نفتی در آستانه ثبت نخستین کاهش هفتگی طی 7 هفته گذشته هستند، به طوری که نفت برنت و نفت خام هر دو حدود 10 درصد کاهش خواهند یافت.

بانک بارکلیز در یادداشتی اعلام کرد: «قیمت نفت خام به شدت افزایش یافت... این افزایش ناشی از آمارهای غافلگیرکننده مثبت و ادامه کاهش تولید اوپک پلاس بود.»

«اما انتظار داریم که بهبود قیمت همزمان با متوازن سازی کند شود.»

تولیدکنندگان آمریکا به همراه گروه اوپک پلاس، عرضه نفت خود را به میزان بی سابقه ای کاهش دادند.

بر اساس آمارهای دولتی آمریکا، ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا در هفته گذشته افزایش یافت و به رکورد 538.1 میلیون بشکه رسید زیرا نفت ارزان عربستان به این وارد شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد