اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

التهاب در بازار مسکن ریشه در تغییرات نرخ ارز دارد

وزیر راه و شهرسازی بااعلام تحویل نخستین واحدهای مسکن ملی در ماه‌های آینده، التهاب در بازار مسکن را ناشی از تغییرات نرخ ارز و بازارهای موازی دانست.

محمد اسلامی امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای خانه‌دار شدن مردم، گفت:گرانی مسکن به دلیل شرایط اقتصادی کلی و نوساناتی که بازارهای موازی بر مسکن وارد می‌کنند اتفاق افتاده است.

وی افزود: تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم و شرایط التهاب‌آوری که در بازارهای موازی وجود دارد، بازار مسکن را همواره دچار بحران کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با طرح اقدام ملی مسکن و اراده برای تحویل مسکن‌های مهر، سال ۹۸ و ۹۹ را به سال نهضت خانه‌سازی تبدیل کردیم.

وزیر راه افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند، در پالایشی که صورت گرفت حدود ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که خانه‌های مورد نیاز برای آنها ساخته می‌شود و شروع تحویل واحدهای مسکونی به مردم از ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

اسلامی گفت: بخشی نیز به صورت واحد آماده خواهد بود و یا واحدهایی که در قالب ساخت گروهی عرض می‌شوند.

اسلامی تصریح کرد: با توجه به نرخ ازدواج‌هایی که ثبت می‌شود و دهک‌هایی که ما تکلیف قانونی برای تأمین منازل مسکونی آنها را داریم، برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکن در سال است.

وزیر راه و شهرسازی از مشکلات مربوط به آزادسازی زمین حریم شهرها گلایه کرد و ، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این زمین‌ها تلقی خاصی داشت و این اراضی را به عنوان زمین شهری واگذار نمی‌کرد.

وی گفت: با تغییرات مدیریتی اخیری که در وزارت جهاد اتفاق افتاد، بحران پنج ساله‌ای که همه چیز را متوقف کرده بود، حل شد و توانستیم اراضی شهری وزارت راه و شهرسازی را از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفته و اقدام به آزادسازی آن کنیم.

اسلامی گفت:طراحی سامانه جامع املاک و اسکان نیز از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی است، ماه گذشته از این سامانه رونمایی کردیم و سازمان امور مالیاتی با طراحی این سامانه می‌تواند از خانه های خالی مالیات اخذ کند.

وی افزود: همزمان هم فراخوان داده‌ایم افرادی که خانه‌های نیمه تمام و ساخته شده در اختیار دارند می‌توانند به طرح ملی مسکن ملحق شوند. دولت زمین مرغوب هم در اختیار آنها قرار خواهد داد تا جریان ساخت و ساز با استفاده از این ظرفیت ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر، گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده، یک میلیون و ۹۱۳ هزار مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است و ۶۳ هزار واحد نیز تا قبل از آبان ماه تحویل خواهد شد. بخشی از این واحدها نیز دعواهای حقوقی و قضایی دارد که در حال رایزنی و پیگیری هستیم.

اسلامی درباره بافت های فرسوده، گفت: برای حاشیه نشینی در استان های بحرانی شامل خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه برنامه ریزی کردیم، زمین در اختیار افراد گذاشتیم و سرمایه‌گذار مستقر کردیم، امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۰ تمام نقاط شهری در این استان‌ها که دارای کپر و آلونک هستند، تعیین وضعیت شوند تا مردم از این وضعیت سخت خارج شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۷ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در استان خوزستان وجود دارد،گفت: تا امروز تنها ۶۷ هزار واحد مسکن نیمه ساخته باقی مانده که تا پایان آبان ماه به اتمام می رسند و فقط مسکن مهرهایی که پرونده قضایی دارند باقی خواهند ماند.

وزیر راه در ادامه به تشریح وضعیت حمل و نقل جاده ای و ریلی پرداخت و گفت: اکنین طول آزادراه های کشور به بیش از ٢ هزار ٤٧٠ کیلومتر رسیده است.

وی گفت: این در حال است که در ابتدای انقلاب ، طول آزادراه‌های کشور ۷۶ کیلومتر بود. طول بزرگراه‌های کشور اکنون به ۱۸ هزار و ۴۸۵ کیلومتر رسیده در حالی که ابتدای انقلاب این رقم ۳۵ کیلومتر بود.

وی افزود: تصمیم داریم تا قبل از پایان دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه به آزادراه‌ها و بزرگراه‌های موجود اضافه شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول راه‌های روستایی در ابتدای انقلاب ۳ هزار کیلومتر بود گفت: این میزان در حال حاضر به ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته رسیده است و تا پایان دولت، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر با رعایت اصل توازن و عدالت منطقه ای به راه های روستایی کشور اضافه می شود تا عقب ماندگی‌ها در مناطق محروم جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی به گسترش شبکه ریلی در کشور اشاره کرد و افزایش سرعت سیر قطارها را به عنوان خروجی ارزشمندی در بخش حمل و نقل ریلی دانست که موجب کیفیت جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل سبز شد.

وی گفت: طول خطوط ریلی از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ابتدای انقلاب به ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسیده است و به همین میزان خطوط ریلی در سطح کشور در دست مطالعه است.

اسلامی گفت: امسال در بنادر کشور بوقفه ۱۶ ساله بارگیری از کشتی به قطار را را شکستیم و توانستیم بار را از کشتی مستقیم به قطار منتقل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کل بار جابه جا شده با قطار در ابتدای انقلاب ۷میلیون تن بود گفت: اکنون به ۴۷ میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: اکنون ظرفیت بنادر از ۱۹ میلیون تن به ۲۴۶ تن در سال افزایش یافته و همچنین ظرفیت کانتینری به ۶.۵ میلیون تن افزایش یافته که با بهره برداری از فاز ۳ بندر شهید رجایی این میزان به ۸.۲ میلیون تن می رسد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد