اونس طلا2326.24
مظنه15,306,000
18 گرم3,533,400
ارزش سکه34,484,418
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

استقبال مردم و بازگشت بورس به مدار صعودی /تازه‌ترین آمار‌های شگفت‌انگیز بازار بورس

بازار سرمایه هفته خود را با چراغ سبز به پایان برد و معاملات امروز (چهارشنبه) درحالی به پایان رسید که شاخص کل بورس برای نخستین بار از یک میلیون و ۱۵۳ واحد گذشت.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 35 هزار و 559 واحد روبه‌رو شد.بازار سهام در کنار رشد قیمت، شاهد رونق محسوس معاملاتی نیز هست

به گزارش سایت طلا، سرمایه‌گذاری در بازار بورس این روزها در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار گرفته و هر روز حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران و فرا بورس ایران داد و ستد می‌شود.

اکنون نوبت مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که از فرصت تاریخی و طلایی سرازیر شدن پول به بورس برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و رونق تولید شرکت‌های خود استفاده کنند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز 35 هزار و 559 واحد رشد کرد و به رقم یک‌میلیون و 153 هزار و 677 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با افزایش 9 هزار و 4 واحد به رقم 368 هزار و 95 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 هزار و 322 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از 10.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.4 میلیون نوبت معامله و به ارزش 10 هزار و 513 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش امروز معاملات فرابورس را که به 4 هزار و 708 میلیارد تومان رسید اضافه کنیم، امروز معامله‌گران بورس تهران و فرابورس ایران بیش از 15 هزار و 221 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی با رشد 3.1 درصد روبه‌رو شد.

شاخص کل با معیار هم‌وزن 2.5 درصد رشد کرد.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 2.5 درصد، شاخص آزاد شناور 3.1 درصد، شاخص اول بورس 3.8 درصد و شاخص بازار دوم بورس به خاطر معاملات بلوکی 2.1 درصد رشد کرد.

امروز عمده نمادهای مهم بورس مانند ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، ملی مس، بانک ملت، مخابرات ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان همگی بیشترین اثر را در تقویت شاخص بورس داشتند.

نمادهای پربیننده امروز شامل بانک ملت، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، پتروشیمی نوری و پتروشیمی پارس بوده‌اند.

کارشناسان عمده دلیل رشد شاخص بورس را سرازیر شدن نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند که حجم نقدینگی در کشور به بیش از 2 هزار و 600 هزار میلیارد تومان رسیده و به خاطر اینکه بازارهای موازی مانند مسکن، املاک و خودرو و نیز طلا و سکه با رکود مواجه است، به ناچار پول‌های مردم به سمت بورس حرکت کرده است که البته این را باید به فال نیک گرفت، زیرا امید می‌رود بخشی از این پول به سمت بازار حقیقی و تولید سوق داده شود.

همچنین دولت در راستای عمق بخشیدن به بازار سرمایه قصد دارد، سهام خود در شرکت‌های دولتی را به صورت ای‌تی‌اف و صندوق‌های قابل معامله بورسی ارائه کند.

از طرفی، دولت از شرکت‌های بزرگ خواسته است با فراهم شدن شرایط رونق در بورس، نسبت به حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه و عرضه اولیه اقدام کنند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۳۰۴ هزار واحد صعود، در رقم ۱۲ هزار و ۸۶۹ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۶۴۵ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار و ۸۵ میلیارد ریال انجام دادند.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب اهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، تولید نیروی برق دماوند، گروه توسعه مالی مهرآیندگان و صنایع مشاین‌های اداری ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و سیمان لار سبزوار نمادهای پربیننده امروز فرابورس بودند.

تازه‌ترین آمار‌های شگفت‌انگیز بازار بورس

ارزش بازار بورس در پایان فروردین امسال به حدود دو هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم رشدی ۳۸.۵درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد، رشد ارزش بورس تهران نسبت به ابتدای سال ۹۸ و ۹۷ به ترتیب معادل ۲۷۹ درصد و ۵۷۸ درصد بوده است. به‌این ترتیب عملکرد بازار سهام پس از شوک ارزی اخیر، بسیار بیشتر از سایر دارایی‌های مالی بوده است.

به گزارش روزنامه هفت صبح، همچنین باید توجه داشت که رشد فعلی بورس در مقایسه با عملکرد تاریخی بازار سهام نیز بسیار بیشتر بوده به شکلی که در تجربه شوک ارزی ابتدای دهه ۱۳۹۰، بازار سهام کمتر از ۳۰۰درصد رشد را تجربه کرد. این در حالی است که در آن زمان، قیمت نفت و کالا‌های پایه در سطوح بسیار بالاتر از امروز قرار داشت.

فروردین شگفت‌انگیز بورس

رشد ۳۸.۵درصدی ارزش بورس در این ماه بیشترین میزان رشد ماهانه بورس در یک دهه اخیر بوده است. حتی بدون در نظر گرفتن اثرات عرضه سهام شستا بر رشد بازار، باز هم نرخ رشد بورس در فروردین ماه به رقم ۳۴.۶درصد می‌رسید که این رقم نیز در مقایسه با رکورد قبلی که با ۲۳.۱درصد در مرداد ۱۳۹۷ به‌ثبت رسیده، بسیار بالاتر است.

برای اینکه اعداد بالا را بهتر درک کنید باید بگوییم میانگین رشد ماهانه ارزش بازار در یک دهه اخیر معادل ۳.۲درصد بوده است. همچنین نمی‌توان به‌سادگی از کنار این مسئله گذشت که به دلیل تعطیلات آغاز سال، فروردین هر سال نسبت به سایر ماه‌ها دارای کمترین روز‌های کاری است و بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌های سرمایه‌گذاری تعطیل هستند. با این وجود فروردین ۱۳۹۹ اتفاقی تاریخی برای بورس به‌حساب می‌آید.

رازگشایی از دلایل استقبال گرم مردم

بازار سهام در کنار رشد قیمت، شاهد رونق محسوس معاملاتی است. بررسی میانگین ارزش روزانه معاملات سهام در بورس تهران نشان می‌دهد که این رقم در هفته پایانی فروردین به حدود هشت هزار میلیارد تومان در روز رسیده است. این در حالی است که میانگین روزانه ارزش معاملات در سال ۱۳۹۸ فقط حدود ۲.۱هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۷ این رقم کمتر از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

این یعنی خریداران حاضر به خرید مقادیر بیشتر در قیمت‌های بالاتر هستند. در مورد دلایل رشد تقاضا در بازار سهام طی یک ماه اخیر، در کنار عوامل بنیادین نظیر رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی به نظر می‌رسد که کاهش امکان معاملات در بسیاری از بازار‌ها نظیر مسکن و خودرو به دلیل شیوع کرونا سبب شده تا ورود پول به بازار سهام افزایش پیدا کند.

نقش سهامداران حقیقی در تقویت بورس

میانگین ارزش روزانه معاملات سهام توسط افراد حقیقی در بورس تهران در هفته پایانی فروردین سال جاری به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که در نیمه اول سال گذشته، این رقم به زحمت به یک هزار میلیارد تومان در روز می‌رسید. روند رشد معاملات افراد حقیقی در بازار سهام، از اواخر آبان ماه ۹۸ آغاز شده، در اوایل دی‌ماه ۹۸ تشدید شده و از ابتدای فروردین ۹۹ جهش پیدا کرده است.

در هفته پایانی فروردین‌ماه ۹۹، افراد حقیقی به‌صورت خالص (خرید منهای فروش) بیش از ۳۵۰۰میلیارد تومان سهام به دارایی‌های قبلی خود اضافه کرده‌اند و این رقم برای مجموع ۱۷روز کاری فروردین‌ماه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان بوده است. برای داشتن تصور درست از این رقم باید بدانید در سال گذشته برای رسیدن دارایی جدید افراد حقیقی به این سطح، بیش از ۲۰۷روز یعنی از ابتدای سال تا نیمه بهمن‌ماه زمان نیاز بوده است. به عبارت روشن، افراد حقیقی در یک ماه ابتدای امسال بیش از ۱۰ماه ابتدای سال گذشته سهام جدید خریداری کرده‌اند.

عدد‌های شگفت‌انگیز دیگر

تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه شستا در تاریخ ۲۷فروردین امسال از دو میلیون نفر فراتر رفته؛ این در حالی است که میانگین شرکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه سال ۱۳۹۸ حدود ۹۵۰هزار نفر و برای سال ۱۳۹۷ کمتر از ۲۵۰هزار نفر بوده است. در فروردین امسال سرعت معاملات سهام نیز به‌شدت افزایش پیدا کرده و رکورد‌های جدیدی ثبت شده؛ نسبت ارزش معاملات روزانه به ارزش بازار در فروردین‌ماه به بیش از ۰.۲۱درصد می‌رسد. به منظور مقایسه شرایط فروردین‌ماه با سال‌های گذشته باید توجه داشته باشید که این رقم در سال ۱۳۹۸ برابر با ۰.۱۴درصد و در یک دهه اخیر معادل ۰.۰۷درصد بوده است.

1.2 میلیون نفر جدید امسال وارد بورس شدند

به گفته یک مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بر اساس آخرین آمار، از ابتدای سال جاری تا کنون یک میلیون و 240هزار کد بورسی صادر شد.

‌ با توجه به این که امسال از یک طرف سهام عدالت مردم آزاد شد و از طرف دیگر دولت تصمیم به واگذاری باقیمانده سهام خود در بانکهای ملت، ‌تجارت و صادرات و دو شرکت بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق قابل معامله بورسی(صندوق واسطه گری مالی یکم یا همان ) را داشت،‌لذا تعداد زیادی از مردم خواهان دریافت کد معاملاتی بورسی و ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان،‌سجام شدند.

از طرف دیگر بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری در بورس و جذاب شدن بازار سرمایه برای مردم باعث اقبال خانواده‌های ایرانی به سرمایه‌گذاری در بورس شد.

طی تماس با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات و خواهان ارائه آخرین آمار کدهای معاملاتی بورسی شدیم

بر اساس پاسخ روابط عمومی سمات ، آمار صدور کدهای معاملاتی بورس در سال 98 به ترتیب هر ماه به شرح زیر است :
فرودین 98 : 55 هزار کد
اردیبهشت 98 : 39 هزار کد
خرداد 98 : 23 هزار کد
تیر 98 : 34 هزار کد
مردادماه : ۴۸ هزار کد
شهریور: ۶۱ هزار کد
مهر : 91 هزار کد
آبان : 25 هزار
آذر : 52 هزار
دی : 68 هزار
بهمن : 154 هزار
اسفند : 172 هزار
کد کل های صادر شده در سال 1398 : 822 هزار کد
تعداد کل کدها : 11 میلیون و 665 هزار کد
همچنین یک میلیون و ۲۴۰ هزار کد معاملات بورسی از اول سال 99 تا کنون صادر شده است.

همچنین طبق اعلام قبلی سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت، برای همه دارندگان سهام عدالت هم کد بورسی صادر می‌شود.

آمار کدهای بورسی با در نظر گرفتن کد معاملاتی دارندگان سهام عدالت، به 48 میلیون و 212 هزار کد رسیده است.

ایران از نظر تعداد افراد حاضر در بورس به نسبت جمعیت خود، یکی از بالاترین نرخها (58.9 درصد) را در جهان به خود اختصاص داده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد