اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دستور رییس جمهوری برای مهار قیمت مسکن

رییس‌جمهوری به وزیران اقتصاد، راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی دستور داد زیر نظر معاون اول رییس‌جمهوری با بررسی و اجرای طرح‌های مهار قیمت مسکن فشار را از دوش مردم کاهش دهند.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات وزیران گفت: در چهارمین ماه مقابله همزمان با ویروس کرونا و تحریم هستیم، مردم بزرگ و فهمیم ما در مدت این ۴ ماه فشار زیادی از لحاظ اقتصادی بر زندگی آنها بوده است. اما در عین حال در مقایسه با همه کشورهایی که فشار تحریم را نداشتند و صرفا با مساله کرونا مواجه بودند تاب آوری ملت ایران امروز زبانزد است و در تاریخ ما ثبت خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: البته همچنان «سلامت مردم» مساله اول ماست و در زمینه ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌هایی که انجام گرفته در طول ۲ماه گذشته به‌شکل طبیعی باید با احتیاطات و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله کنیم.

روحانی ادامه داد: ما از آغاز این مبارزه تا هفته‌های پیش به استثنای چند استان کشور به مهار کرونا رسیدیم که البته در این چند استان تلاش مضاعف صورت گرفته تا از وضعیت قرمز خارج شود و شرایط مناسبی برای مردم به وجود بیاید.

افزایش بیماران کرونا به دلیل افزایش تست‌ها است

روحانی با قدردانی ازتلاش شبانه روزی وزارت بهداشت و درمان و همه کارکنان سلامت، گفت: روشن است که نه کرونا پایان یافته است و نه تابستان و گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد. بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت کشور، بهداشت، صمت، دادگستری و اصناف ، نظارت کنند و دقت خود را به عمل آورند چرا که بازگشایی‌ها در کشور از آغاز مشروط به این بود که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند.

رییس جمهوری به افزایش بیماران اشاره کرد و گفت: البته این افزایش را در هفته‌های اخیر شاهد هستیم مربوط به اضافه کردن تست‌های آزمایشگاهی است یعنی امروز تست زیادی انجام می‌گیرد که به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود که این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند چرا که وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد.

روحانی، توانمندی وزارت بهداشت و درمان را بسیار بالاتر از فشار این ویروس ارزیابی کرد و گفت: در شرایط فعلی به غیر از بخش تحول سلامت کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم یعنی برای یافتن درمان و واکسن برای این ویروس و همچنین برای نیازمندی‌هایی که کشور از لحاظ بهداشت و درمان، بخش‌های تولیدی به خصوص بخش‌های دانش بنیان تلاش خوبی انجام دادند که در این زمینه حتی در بعضی بخش‌ها صادرکننده هستیم.

وی ادامه داد: در تماس با سران کشورها، برخی از آنها متقاضی هستند که صادرکننده امکانات ضدعفونی و بهداشتی در این زمینه باشیم که البته این کار را داریم انجام می‌دهیم.

رییس جمهوری با تاکید به اهمیت حمل و نقل شهری گفت: همه شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران مراقبت‌های زیادی در زمینه حمل و نقل داشته باشند چرا که یکی از جاهایی که می تواند مشکل آفرین باشد مترو و اتوبوس است جایی که در بعضی ساعت ها تجمع زیاد است، اگر مردم از وسایل حفاظتی مثل ماسک استفاده نکنند حتما با مشکلات مواجه می شویم.

وی یادآور شد: چرا که از همان روزهای اول با کمک و وحدت مردم توانستیم جلوی پیشرفت این ویروس را بگیریم بنابراین باز هم از مردم می‌خواهیم که در این زمینه ما را یاری کنند و مطمئن هستم که با یاری مردم در آن چند استانی هم باقی مانده به مهار خواهیم رسید. اما در عین حال مراقبت ها همچنان باید تا ماه‌های آینده ادامه پیدا کند.

راهی جز تغییر سبک زندگی نداریم

روحانی خطاب به وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از آموزش و پرورش می‌خواهم در ایام تابستانی که دانش‌آموزان فراغت دارند، از این فرصت و امکانات استفاده کنند؛ هم برای تکمیل آموزش‌های سال گذشته، هم پر کردن ساعات فراغت آنها و هم اینکه خودمراقبتی آنها را در شرایط فعلی افزایش دهند. بنابراین از این فرصت و امکانات باید استفاده و بهره‌برداری درستی انجام شود.

وی تغییر سبک زندگی در دوران شیوع کرونا را ضروری دانست و تصریح کرد: ما راهی نداریم جز آنکه سبک زندگی را عوض کنیم یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا وقتی که به واکسن مطمئنی برسیم، راه دومی نداریم. بازگشایی‌ها باید به تدریج انجام شود. این هفته و هفته دیگر بازگشایی‌ها داریم که باید قدم به قدم انجام شود اما راه‌حل نهایی تغییر سبک زندگی است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در معاشرت‌های خانوادگی و مناسبات‌هایی که داریم، باید مراعات کرده و سبک زندگی را برای مدتی تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه مردم آگاه هستند کشور از آغاز سال ۹۷ با یک تحریم شدید بی‌نظیر از طرف حاکمان کاخ سفید مواجه شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه با رعب و وحشت کشورهای دیگر هم وادار کردند در برخی موارد همکاری‌هایشان را با ما کم یا قطع کنند لذا در شرایط ویژه‌ای نسبت به ۹۷ و ۹۸ هستیم. با اضافه شدن این ویروس در اواخر سال ۹۸ هم شرایط ما دشوارتر شده است.

دولت وارد حاشیه‌سازی‌ها نمی‌شود

روحانی با بیان اینکه همه باید به این مساله توجه کنند که در چه شرایطی کشور را مدیریت می‌کنیم، ابراز داشت: دولت در حاشیه‌سازی‌ها وارد نشده است. دولت ۱۴ ماه فرصت دارد و در این مدت باید همه توان برای حل مشکلات مردم، رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام بگذاریم.

رییس دولت دوازدهم با تشکر از کارگران، مهندسان، کارگزاران، مسئولان و مقامات دولتی بیان کرد: هر هفته یک رقم بسیار بالایی را افتتاح می‌کنیم مثلا همین هفته چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح می‌شود. افتتاح پنج‌شنبه‌ها، همه افتتاح‌ها نیست و هر روز شاهد افتتاحی توسط استانداران و مقامات مختلف هستیم اما در همین پنج‌شنبه‌ها چهار، پنج هزار میلیارد پروژه افتتاح می‌شود و این نشان می‌دهد نشاط در کشور وجود دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه درآمد کشور در شرایط فوق‌العاده تحریم‌ ۵۰ هزار میلیارد دلار کمتر شده است، یادآور شد: کل بودجه امسال ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است و در سال گذشته، کل بودجه ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بود. ۵۰ هزار میلیارد یعنی دو برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه امسال بیشتر. هر دولتی در دنیا در این شرایط به زانو درمی‌آمد اما اینکه مردم ایستادگی کرده، قوای دیگر همکاری کردند، دولت در میدان بوده، رهبری حمایت و کمک کردند.

وی شرایط زندگی را قابل تحمل هرچند سخت برشمرد و عنوان کرد: مردم می‌بینند هم در مبارزه با این ویروس و هم در تولید، همه توان خود را به کار خواهیم گرفت و تا پایان سال پرژوه‌های زیادی را افتتاح خواهیم کرد.

ورود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

روحانی با اشاره به سفر اخیر معاون رییس جمهوری به شمال غرب کشور گفت:‌در گزارشی که وی ارائه کردند سه طرح بسیار مهم در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تا پایان امسال و یا تا پایان دولت اجرا می‌شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: موضوع دریاچه ارومیه که نخستین وعده دولت به مردم آذربایجان و غرب کشور بود و اهمیت محیط زیستی قابل توجهی داشت، با طرح‌هایی که تا دی انجام می‌شود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد شد. تونلی ۳۶ کیلومتری برای اینکه آب از سد به دریاچه ارومیه منتقل شود، ایجاد کردیم. دولت در این شرایط سخت تحریمی ۳۶ کیلومتر تونل برای وارد شدن آب به دریاچه ارومیه حفر می‌کند.

وی افزود: ۹۰درصد گرد و غبار دریاچه ارومیه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مهار شد و این عظیم ترین کار محیط زیستی در تاریخ کشور است. ۷۰درصد تالاب‌های ما آبگیری شد و شرایط آبگیری و بارش هم مناسب بود.

منتقدان منصفانه دولت را نقد کنند

روحانی اضافه کرد: چون هفته گذشته، هفته محیط زیست بود این را عرض کنم که دولت یازدهم و دوازدهم، دولت محیط زیست بوده و در این زمینه کارهای بسیار مهم انجام داده است. آنانی که از دولت انتقاد دارند خیلی راحت و با زبان روان انتقاد کنند، اما هم شرایط را در نظر بگیرند هم منصفانه انتقاد کنند هم اینکه ما وارد حاشیه سازی نخواهیم شد. اگر کسی جایی حرف زد ما کارها را برای مردم تشریح می کنیم.

رشد اقتصادی منفی ۸ را به مثبت ۱۴ رساندیم

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر چه شرایط برای مردم سخت تر شده است و به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم آنگونه که باید، ادامه دهیم اما در این شرایط تحریم جدید، رشد اقتصادی را از منفی ۸ را به مثبت ۱۴ رساندیم یعنی در سال ۹۱ رشد اقتصادی منهای ۸ بود که در سال ۹۵ به اضافه ۱۴ شد . یک اقدام مهم در این دولت رساندن تورم ۴۰ به ۷ بود و رشد اقتصادی دو رقمی و تورم یک رقمی شد و این همان وعده ای بود که در دولت دادیم.

روحانی ادامه داد: امروز با یک شرایط ویژه ای روبرو هستیم که باید مدنظر قرار بگیرد با این حال مستمری افراد کم درآمد ۹ برابر شده است.

کارها و خدمات را از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار دهیم

رییس جمهوری اظهار کرد: ما باید دولت الکترونیک را با سرعت جلو ببریم و چاره‌ای نداریم. این سبک زندگی که بیان کرد مقصودم فقط دست ندادن به یکدیگر و ماسک نیست. یک سبک زندگی این است که ما در شرایط فعلی کارها و خدمات را از طریق فضای مجازی در اختیار مردم انجام دهیم.

روحانی ادامه داد: امروز به من گزارش داده شد که در زمینه بیمه شخص ثالث نسخه‌های کاغذی حذف شده است و مردم می‌توانند کار بیمه و خسارت را از طریق فضای مجازی انجام بدهند. همین یک تصمیم، یعنی ۵۰ میلیون اقدام نسبت به موضوع بیمه شخص ثالث که در فضای مجازی انجام می‌گیرد.

رییس‌جمهوری بیان داشت: بنابراین در زمینه دولت الکترونیک تمام دولت بسیج خواهد شد که روز به روز خدمات مردم توسط فضای مجازی در اختیارشان قرار بگیرد این برای مبارزه با کرونا و برای سبک زندگی جدید یک اصل بسیار مهم است.

روحانی افزود: البته شرکت‌های دانش‌بنیان هم کارشان را توسعه می‌دهند اینکه ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۱۲۰ هزار میلیارد درآمد آنها در یکسال بوده به معنای یک تحول بزرگ در علم و فناوری جدید در کشور است.

دستور رییس جمهوری برای مهار قیمت مسکن

روحانی به مشکل مردم در مسکن اشاره کرد و افزود: امروز شرایط مسکن و اجاره‌ها و قیمت مسکن با شاخص‌های اقتصادی کشور منطبق نیست و از طرفی یک جریانی در جامعه وجود دارد که به مردمی که یا مستاجرند و یا در شرایط اقدام و تهیه مسکن هستند، فشار ناعادلانه‌ای وارد می کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز در جلسه دولت به «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد و «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی و «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی دستور دادم این موضوع را مد قرار دهند و زیر نظر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری همه طرح‌های مهار قیمت مسکن را بررسی کنند تا بتوانیم این فشار را از دوش مردم کاهش بدهیم

ملت با پتک وحدت زانوی آمریکا را در هم شکست

روحانی درباره جنایات آمریکا گفت: دولت‌های آمریکا، بی اعتبار بودند، اما این دولت جدید بی‌اعتبارتر شد؛ این دولت همه مقررات بین المللی از جمله مساله محیط زیست و یونسکو را زیر پا گذاشت، همچنین حقوق مظلومان عالم و ملت مظلوم فلسطین و بسیار از قرار دادها که با دوستان خود داشت را هم زیر پا گذاشت.

رییس جمهوری گفت: در زمینه مبارزه با ویروس کرونا بدترین کشور جهان تا امروز ایالات متحده آمریکا بوده است، دولتی که بدترین شیوه را انتخاب کرده و بیشترین تلفات را داده و مردم خود را گرفتار کرده و نشان داده است مدیریت لازم برای اداره این کشور بزرک را ندارد.

روحانی افزود: این نوع مدیریت کرونا در آمریکا در هفته‌های اخیر با یک خشونت شدید بر ضد ملت خودشان همراه شده است؛ نظامیان و پلیس با دستور کاخ سفید فشار و کشتار مردم را انجام می‌دهند.

وی، سیاست «فشار و زانو بر گلو» را سیاست همیشگی و قدیمی آمریکا دانست و گفت: آنها در طول تاریخ هرگاه هر مظلومی را پیدا میکنند با زانو بر گلوی وی فشار می آورند تا او را از میان ببرند؛ این روش ، فقط اقدام یک پلیس در یک شهر نیست، بلکه از اساس سیاست آمریکایی‌ها است.

رییس جمهوری گفت: ملت بزرگ ایران زانوی آمریکا را شکست، آنها سال ۹۷ زانوی فشار خود را تا نزدیک گلوی ملت ایران آوردند اما ملت ایران با پتک اتحاد وحدت زانوی آمریکا را در هم شکست و اکنون دیگر زانویی ندارد که بخواهد نسبت به ملت ایران اعمال فشار کند.

آمریکا از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران عصبانی و به‌دنبال توطئه است

روحانی افزود: آمریکایی‌ها با ادامه سیاست فشار باز هم به دنبال توطئه هستند، و چون ایران در هفته‌های آینده و در مهرماه به نقطه‌ای می رسید که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود از هم اکنون نسبت به آن روز مهم و بلند برای تاریخ دفاعی ایران عصبانی هستند و به دنبال تدوبن قطعنامه و ارسال به شورای امنیت سازمان ملل هستند.

رییس جمهوری گفت: از چهار کشور عضو دائم شورای امنیت توقع داریم در برابراین توطئه آمریکایی ها به خاطر منافع و ثبات جهان ایستادگی کنند، ازآنها و مخصوصا از دو کشور دوست خود (روسیه و چین) توقع داریم به خاطر منافعی که در توافق هسته ای (برجام) مدنظر منطقه و جهان بوده است در برابر توطئه آمریکا بایستند.

قدرت دفاعی را توسعه خواهیم داد

روحانی تاکید کرد: مطمئن هستیم انواع توطئه هایی که تا امروز آمریکا علیه ما داشته منجر به شکست شده است و در این توطئه هم به موفقیت نمی‌رسد و ما با همه توان، توانمندی دفاعی خود را بالا می بریم.

رییس جمهوری گفت: آمریکایی‌ها بدانند و بفهمند که به شورای امنیت قطعنامه ببرند و هرکای که خواستند کنند و حتی به ۲۲۳۱ ضربه بزنند، ایران توانمندی دفاعی خود را در همه شرایط بالا می برد.

وی یادآور شد: ما در شرایط سخت تحریم بهترین سیستم‌های پدافند هوایی را طراحی کردیم و با همین سیستم پدافند ایرانی پهپاد آمریکایی را زدیم بنابراین قدرت دفاعی را توسعه خواهیم داد.

روحانی تاکید کرد: مردم بدانند که در زمینه اقتصادی دولت همه تلاش خود را برای کم کردن فشار بر مردم به کار خواهد گرفت.

رییس جمهوری گفت: در جلسه امروز هیات دولت، رییس بانک مرکزی ۲ آمار داد که مثبت بود و نشان می‌دهد که حرکت ما حرکت درستی است. یکی مربوط به ۳ ماهه چهارم سال ۹۸ بود که کارگاه‌های بزرگ صنعتی رشد ۱۰.۵ درصدی داشتند که رشد قابل ملاحظه‌ای است که البته اگر کل سال را هم درنظر بگیریم رشد ۱.۹ دهم بوده است که بسیار مهم است.

وی افزود: امیدوارم رشد اقتصادی سال ۱۳۹۸ به‌رغم تحریم وکرونا مثبت باشدکه البته در ماه‌های آینده روشن می شود و رشد اقتصادی بدون نفت مثبت خواهد بود که علائم و نشانه‌ها این است که رشد اقتصادی بدون نفت منفی نخواهد بود و مثبت خواهد بود.

روحانی گفت: در زمینه کاهش تورم در مساله شاخص بهای تولید علامت خوبی را مشاهده می‌کنیم و این در ماه اردیبهشت نسبت به مدت مشابه در سال قبل که نقطه به نقطه حساب کنیم ۱۶ درصد است یعنی کاهش تورم و این نوید این است که در ماه های بعدی در مقام عمل در زمینه مصرف کننده هم شاهد همین شرایط باشیم.

رییس جمهوری افزود: بنابراین هم به آینده امیدواریم و هم معتقدیم که امسال، سال جهش تولید است و هم، همه توانمان را برای کاهش فشار بر مردم خواهیم گذاشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد