اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مواد غذایی کنسرو شده، خوب یا بد؟

در تصور اغلب افراد کنسرو ها نسبت به غذای تازه و یخ زده از مواد مغذی کمتری برخوردارند. برخی ادعا می کنند که که غذا های کنسروی حاوی مواد مضرند و باید از آن ها اجتناب کرد و برخی دیگر معتقدند که کنسرو ها می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

مواد غذایی کنسرو شده، خوب یا بد؟



در تصور اغلب افراد کنسرو ها نسبت به غذای تازه و یخ زده از مواد مغذی کمتری برخوردارند. برخی ادعا می کنند که که غذا های کنسروی حاوی مواد مضرند و باید از آن ها اجتناب کرد و برخی دیگر معتقدند که کنسرو ها می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.
در ادامه سعی می کنیم همه چیز هایی که لازم است درباره کنسرو ها بدانید را به شما توضیح دهیم.
کنسرو کردن غذا به اواخر قرن 18 بازمیگردد. اولین بار این روش برای تامین غذای سربازان و ملوانان در جنگ استفاده شد. کنسرو کردن غذا روشی است برای حفظ غذا به مدت طولانی با بسته بندی آن ها در ظروف محکم که اجازه می دهد غذا تا 5 سال نیز سالم بماند.


طبق تصور غالب افراد مواد غذایی کنسرو شده از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند اما تحقیقات نشان می دهد که این موضوع همیشه درست نیست. در حقیقت کنسرو بیشتر مواد مغذی غذا ها را حفظ می کند. پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی، بیشتر مواد معدنی و ویتامین های محلول در چربی حفظ می شوند.
با این حال ویتامین های محلول در آب یعنی ویتامین بی و سی در اثر گرما از بین می روند و یا آسیب می بینند اما نکته اینجاست که حتی در پخت خانگی نیز به دلیل مجاورت هوا و یا گرما این ویتامین ها از بین خواهند رفت.
از طرف دیگر موادی مانند گوجه فرنگی و ذرت در اثر گرما آنتی اکسیدان های بیشتری آزاد می کنند که باعث می شود کنسرو ها از این نظر مغذی تر هم باشند. در یک تحقیق افرادی که در هفته حداقل 6 دفعه کنسرو مصرف میکردند مشخص شد که نسبت به کسانی که دو یا کمتر از آن کنسرو مصرف میکنند 17 ماده مغذی بیشتری دریافت کرده اند.
در کنار همه این مزایا باید این را هم در نظر داشت که دلیل اصلی آلودگی بدن به BPA کنسرو ها می باشد. این ماده ای است که در بسته بندی غذا های کنسروی استفاده می شود و به مواد غذایی درون آن نیز سرایت می کند. این ماده می تواند باعث ناراحتی های قلبی، دیابت نوع دو و کاهش توانایی جنسی در مردان شود.
اگر غذا های کنسرو شده به طور صحیح پردازش نشده باشند ، هرچند نادر ، ممکن است به باکتری کشنده بوتولینوم آلوده باشد. این باکتری درصورتی درمان به سرعت انجام نشود می تواند باعث فلج و مرگ انسان شود. بیشتر موارد ابتلا به این باکتری ناشی از غذا هایی است که به طور صحیح در خانه کنسرو نشده اند. بوتولیسم ناشی از کنسرو های کارخانه ها بسیار نادر است.


بهرحال توجه کنید که از کنسرو هایی که فرورفتگی، ترک خوردگی، برامدگی و یا هرگونه تغییر شکل ظاهری دارند استفاده نکنید.
در نهایت می توان گفت که وقتی غذا های تازه در دسترس نباشد کنسرو ها میتوانند انتخاب مغذی ای باشند و مواد لازم برای بدنتان را فراهم کنند. دقت کنید که قبل خرید غذا های کنسرو شده برچسب روی آن را بخوانید و کنسرو مناسب خود را انتخاب کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد