اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رکورد تاریخی شاخص بورس / مقاومت بعدی شاخص بورس کجاست؟

شاخص کل بورس امروز از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد گذر کرد که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه رخ داده است.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با رشد 47 هزار و 342 واحد روبرو شد.

به گزارش سایت طلا ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته در مدار رشد قرار گرفت و در پایان معاملات با جهش 47 هزار و 342 واحد به رقم یک میلیون و 116 هزار و 186 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن 13 هزار و 70 واحد رشد کرد و به رقم 353 هزار و 917 واحد رسید.

ارزش بازار بورس در معاملات امروز به بیش از 4 هزار و 183 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 963 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را هم امروز در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران امروز به بیش از 12 هزار و 904 میلیارد تومان رسیده است که البته عمده این رقم جابه جایی پول بین سهامداران به شمار می‌رود و حدود 1200 میلیارد تومان به عنوان نقدینگی جدید جذب بازار سرمایه شده است.


امروز عمده نمادهای بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی، گل گهر و بانک ملت همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با رشد 4.4 درصد به رقم 296 هزار و 310 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 3.8 درصد رشد کرده و به رقم 234 هزار و 61 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور امروز با رشد 4.4 درصد به رقم 1 میلیون و489 هزار و 693 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 4.6 درصد به رقم 826 هزار و 202 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 4.1 درصد به رقم 2 میلیون و217 هزار و 139 واحد رسید.

به گفته کارشناسان مهمترین علت رشد شاخص بورس تهران فشار نقدینگی سرگردان بازار و سرازیر شدن پول‌های سرگردان به سمت بورس است که البته باید آن را به فال نیک گرفت به خاطر اینکه اگر پول‌های سرگردان وارد بازارهای کالایی می‌شد، باعث تورم و گرانی مسکن و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می‌شد، اما امید می‌رود این پول‌های سرگردان در بازار جذب تولید و تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدی شود.

امروز وزیر اقتصاد در مجلس اعلام کرد تا پایان خرداد باقی مانده سهام دولت (بانک سپه) از طریق بورس به مردم ارائه می‌شود. همچنین باقی مانده سهام دولت (بانک ملی) در گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی تا پایان تیر ماه از طریق بورس واگذار می‌شود که این دو شرکت ارزنده به زودی در بورس ارائه می‌شود تا عمق بازار را بیشتر کند.

همچنین رئیس سازمان بورس در گزارشی به نمایندگان مردم در مجلس اعلام کرد ارزش بورس از سال 88 تاکنون به بیش از 17 برابر افزایش یافته است و امروز ارزش بورس و فرابورس ایران به بیش از 5 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و تاکنون برای 60 میلیون ایرانی کد معاملاتی صادر شده است و این گزاره‌ها نشان می‌دهد، بورس تهران و بازار سرمایه به یکی از گزینه‌های مهم سرمایه‌گذاری خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

در حالی که به صورت سنتی مردم برای سرمایه‌گذاری با خرید طلا، سکه و یا ملک و آپارتمان اقدام می‌کردند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، بانک تجارت، ملی مس و پالایش نفت بندر عباس بوده‌اند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۳۸۲ واحد رشد به رقم ۱۲ هزار و ۴۶۸ واحد رسید معامله گران این بازارنیز ۵۲۸ هزار معامله انجام دادند که ۳۹ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال ارزش داشت.

پتروشیمی مارون، سهامی ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری صبا تامین، گروه صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب وفرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. سهامی ذوب آهن اصفهان، داروسازی تولید دارو، سیمان لار سبزوار، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و سرمایه گذاری توسعه گوهران امید نمادهای پر ببنیده امروز فرابورس بودند.

مقاومت بعدی شاخص بورس کجاست؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه شاخص بورس از عدد مقاومت قبلی عبور کرده، به نظر می‌رسد، شاخص تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد کند اما ممکن است با بعد از آن مقاومتی را از خود نشان دهد.

محسن رحمتی افزود: بورس بعد از اصلاح به نسبت خوبی که در چند روز گذشته در عمده سهم‌ها به خصوص سهم‌های بزرگ بازار تجربه کرد اکنون به روند صعودی خود بازگشته است.

وی به عواملی که منجر به اصلاح سنگین شاخص بورس شد، اشاره کرد و گفت: از زمان مطرح شدن آزادسازی سهام عدالت، دغدغه بازار نسبت به این موضوع بالا رفت، تصورات فعالان بازار این بود که با آزادسازی سهام عدالت فشار فروش بر بازار غالب می‌شود و تاثیر زیادی را می‌تواند در تغییر روند بازار داشته باشد که این موضوع باعث ایجاد برخی از رفتارهای هیجاناتی از سوی سرمایه‌گذاران در بازار شد.

رحمتی ادامه داد: صندوق‌های ETF در کنار آزادسازی سهام عدالت و رسیدن شاخص به مرز روانی یک میلیون واحد زمینه تغییر روند بازار و شناسایی سود از سوی فعالان بازار را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با بسته شدن پرونده مرحله نخست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، مشخص شدن روند فروش سهام عدالت و نیز ورود حجم گسترده نقدینگی در بازار که نشان می‌دهد جایی هم برای ورود ندارد بازار به مسیر اصلی خود برگشت.

بورس، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در ایران

وی افزود: با توجه به روند موجود در بازار قیمت سهام در صنایعی مانند بانکی‌ها و پالایشگاهی‌ها که از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردارند تا یک هفته آینده به قیمت‌های قبل از اصلاح بازار که ماه گذشته تجربه کرده بودند، خواهد رسید.

رحمتی خاطرنشان کرد: بازار بدون اینکه بر عدد یک میلیون واحد دوباره درجا بزند به روند صعودی خود ادامه داد و اکنون به عدد قابل توجهی دست پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران است، گفت: سرمایه‌گذاران بهتر است که در زمان اصلاح بازار بیشتر به فکر اصلاح پرتفو خود باشند و سهم‌ها را بیشتر به سمت سهم‌هایی پیش ببرند که از پتانسیل بنیادی بالایی برخوردارند.

رحمتی گفت: روند بازار در وضعیت کنونی از نگرانی زیادی برخوردار نیست و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیالی راحت به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار پیش روند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار ممکن است در برخی از روزها نوساناتی را تجربه کند اما فعالان بازار از افتی که بازار متحمل می‌شود نباید نگرانی چندانی داشته باشند، افزود: نوسان، ذات بازار سرمایه است و نباید سرمای‌گذاران به محض افت شاخص بورس اقدام به شناسایی سود و خروج از این بازار کنند.

به گفته وی، همچنان صنایع بانکی، فولادی‌ها، فلزی‌ها و پالایشگاهی‌ها که جزو سهم‌هایی با پتانسیل بالا در این بازار محسوب می‌شوند با توجه به افزایش قیمتی که داشتند تقاضای خوبی را تجربه خواهند کرد.

ورود دشوار شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد

این کارشناس بازار با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد گفت: ورود شاخص بورس به کانال دو میلون واحد کار چندان راحتی نیست و این موضوع وابستگی زیادی به مسایل اقتصادی و وضعیت تورم دارد، در صورتی که دولت نتواند تورم را کنترل کند شاخص بورس تا کانال دو میلیون واحد پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد علاوه بر وضعیت اقتصادی کشور و نرخ تورم، وابسته به نرخ بانکی است، افزود: در وضعیت کنونی نرخ بهره در حال کاهش است که این موضوع به عنوان یکی از اتفاقات مثبت در بازار تلقی می شود.

رحمتی به زمزمه های موجود در زمینه کاهش نرخ اوراق بدهی در بازار افزود: ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد کمی دشوار به نظر می رسد که اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد بازار باید رشد صد درصدی را تجربه کند.

آزادسازی سهام عدالت به نفع بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر روند معاملات بورس گفت: این اتفاق در مجموع به نفع بورس است چراکه این اقدام علاوه بر اینکه باعث آشنایی عده زیادی از افراد با بورس می‌شود زمینه عمق بخشیدن به بازار را در میان مدت و بلندمدت را فراهم می کند که این موضوع می تواند به عنوان یکی از اتفاقت خوب در بازار تلقی شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد