اونس طلا2212.79
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آمار روزانه از مرز ۳۰۰۰ نفر گذشت/نگرانی شدید از خیز دوباره کرونا/کدام استانها در وضعیت هشدار است؟

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، آمار مبتلایان روزانه کرونا در کشور از مرز ۳۰۰۰ نفر عبور کرد و با فوت ۶۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار جان باختگان کرونا در کشور به ۷۹۴۲ نفر رسید.نمکی از این که مردم تصور می‌کنند کرونا تمام شده است انتقاد کرد و گفت این "دو پیام برای ما دارد. یکی اینکه وقتی مردم دل به دریا می‌زنند خاطرشان آسوده است که دولت و وزارت بهداشت در کنار آن‌ها حضور دارد که یک پیام مثبت است، اما پیام منفی آن نیز این است که نمی‌دانند کرونا به راحتی می‌تواند برگردد. ممکن است از گوشه زمین در دقیقه ۹۰ از کرونا گل بخوریم."

کیانوش جهانپور روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۱۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان جدید، ۵۴۱ مورد بستری و دو هزار و ۵۷۶ مورد از افراد معادل ۸۳ درصد از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۵۷ هزار و ۵۶۲ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹۴۲ نفر رسید.

جهانپور ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۹۷۵ هزار و ۹۳۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و بوشهر در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: کاهش اندکی در موارد بستری در استان خوزستان مشاهده شده، اما همچنان وضعیت این استان قرمز است. تاکید ما همچنان بر رعایت بهداشت فردی و عمومی و شست‌شوی مکرر دست‌ها حداقل برای ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری است. امیدواریم با رعایت این نکات، رفتاری در چهارچوب سلامت عمومی جامعه را شاهد باشیم.

نگرانی شدید از خیز دوباره کرونا

گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که کرونا در کشور دوباره جان گرفته است. آمار‌ها به یکباره افزایشی شده‌اند و مقام‌های مسئول هشدار می‌دهند که در چند استان شیوع این ویروس دوباره خیز برداشته است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه با اشاره به افزایش نسبی موارد مثبت کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته نسبت به روز‌های قبل، گفت: "از دیروز تا امروز ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۹۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد."

به گفته او، از بین مبتلایان جدید، ۶۵۲ مورد بستری و دو هزار و ۳۲۷ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

جهانپور همچنین با اشاره به افزایش نسبی در فوتی‌های کرونا نسبت به روز‌های گذشته، گفت: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید.»

این درحالی است که متوسط مرگ و میر‌ها در روز‌های اخیر حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت این وضعیت را ناشی از "نوعی سهل انگاری در مراعات نکات بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله گذاری‌ها و همچنین استفاده از ماسک." در برخی استان‌ها و نواحی می‌داند. او گفته است در برخی مشاغل نیز گزارش‌هایی از تخلف وجود داشته است.

یکی دیگر از مواردی که در شیوع موثر بوده سفر‌های تفریحی و غیر ضروری مردم است. جهانپور گفت: "از مردم استدعا داریم حتما رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را در دستور کار قرار دهند و سفر‌های غیرضروری را حتما لغو کنند."

از سوی دیگر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی هم نسبت به ریختن ترس مردم از کرونا ابراز نگرانی کرد.

او در گفت‌وگویی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ترس مردم از کرونا ریخته است و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند، گفت: "در حال‌حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است. در تهران نیز موج دوم به‌صورت بسیار آهسته پیش می‌رود و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی، منتظر موج سوم هم هستیم."

حضور مردم در تفرجگاه‌ها بدون رعایت مسائل ایمنی/ گنجنامه همدان

تصور اشتباه مردم و توهم مسئولان

همچنین وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت نسبت به بازگشت کرونا در کشور هشدار جدی داد.

سعید نمکی از سه استان پر مشکل در این باره سخن گفت "متاسفانه سه استان کشور به اندازه ۲۸ استان دیگر برای کادر پزشکی وزارت بهداشت ایجاد زحمت کرده اند و توصیه ما به مردم این است که به خودشان و همکاران ما رحم کنند، این تصور غلط که کرونا تمام شده همه ما را دچار گرفتاری و تنش تازه خواهد کرد."

اشاره او به استان‌های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان است. وزیر بهداشت همچنین از وضعیت استان کرمانشاه و چند استان دیگر هم ابراز نگرانی کرده است.

نمکی گفت: "متاسفانه در برخی از استان‌ها علی رغم توصیه‌های اکید ما و رسانه‌ها پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده و ما در برخی از استان‌ها دچار خیز تازه بیماری کرونا هستیم و یک باور غلط وجود دارد که بیماری با شروع فصل گرما مهار خواهد شد، در صورتیکه ما در ویروس کرونا هیچ علامتی از این بابت مشاهده نکرده ایم."

وزیر بهداشت همچنین در در حاشیه آغاز اجرای کشوری برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، سخنان مهم دیگری را مطرح کرد.

نمکی از این که مردم تصور می‌کنند کرونا تمام شده است انتقاد کرد و گفت این "دو پیام برای ما دارد. یکی اینکه وقتی مردم دل به دریا می‌زنند خاطرشان آسوده است که دولت و وزارت بهداشت در کنار آن‌ها حضور دارد که یک پیام مثبت است، اما پیام منفی آن نیز این است که نمی‌دانند کرونا به راحتی می‌تواند برگردد. ممکن است از گوشه زمین در دقیقه ۹۰ از کرونا گل بخوریم."

او همچنین از مسئولانی که "توهم پایان کرونا" دارند، انتقاد کرد و افزود: «از فلان ستاد و وزارتخانه به بنده فشار می‌آوردند که فلان مرکز یا فعالیت یا لیگ یا پرواز را بازگشایی کنیم و تصور کرده اند که همه چیز عادی شده است، اما اینگونه نیست. کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است دچار پیک خطرناک آن شویم.»

وزیر بهداشت از مردم خواست که مراسم عروسی برگزار نکنند چرا که پس از آن باید مراسم عزا بگیرند. او به طور مشخص در این رابطه به استان خوزستان اشاره کرد.

بازگشایی مساجد از ابتدای هفته

جدال بر سر اجرای طرح ترافیک

یکی از موضوعاتی که این روز‌ها موجب اختلاف دیدگاه میان مسئولان شده، بحث اجرای طرح ترافیک در تهران است. وزارت بهداشت و به ویژه شخص وزیر به شدت مخالف اجرای طرح ترافیک است و معتقد است این کار می‌تواند بر افزایش بیماران مبتلا به کرونا تاثیر زیادی داشته باشد و از سوی دیگر شهرداری تهران به دلایل ترافیکی و برای کاهش آلودگی هوای پایتخت معتقد است این طرح باید اجرا شود.

روز دوشنبه وزیر بهداشت دوباره با قاطعیت با اجرای طرح ترافیک مخالفت کرد و گفت: "ما موافق تراکم جمعیت در محدوده طرح ترافیک نیستیم و برای ما امروز، مهمترین کار، مهار کرونا است و آلودگی هوا برای ما در اولویت نیست کما اینکه در تهران گزارشی مبنی بر آلودگی هوا نداریم."

این در حالی است که پیروز حناچی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به اجرای طرح ترافیک از روز ۱۷ خرداد ماه گفت: "تدابیری اندیشیده شده است تا ساعت طرح ترافیک به گونه‌ای باشد تا کارمندانی که قصد دارند با خودروی شخصی به محل کار خود بروند برای شان مشکلی ایجاد نشود."

او در پاسخ به این سوال که این هماهنگی انجام گرفته است گفت: «بله این هماهنگی انجام شده است.»

شهرداری تهران در دو هفته اخیر قصد داشت که طرح ترافیک را اجرا کند که هر بار با مخالفت وزارت بهداشت به تعویق افتاد، حالا باید دید این بار شهرداری تهران به هدف خود خواهد رسید؟

برگزاری امتحانات دانش آموزان تحت تدابیر بهداشتی

احتمال پیک مجدد کرونا و فشار بر وزارت بهداشت

همزمان با افزایش هشدار‌ها درباره خیزش دوباره کرونا در کشور، دکتر رضا جلیلی رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش با تاکید بر اینکه بازگشایی مشاغل به معنای اتمام کرونا و کاهش خطر شیوع بیماری نیست، گفت: "در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و رها کردن پروتکل‌ها از سوی مردم و اصناف، احتمال پیک مجدد بیماری وجود دارد. "

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت از فشار به این وزارتخانه برای اعلام پایان محدودیت‌ها برای برخی ورزش‌ها خبر داده است.

کیانوش جهانپور در این باره گفت: «با وجود همراهی وزارت ورزش، اما متأسفانه این فشار‌ها به نوعی از بدنه و ساختار ورزش کشور به انحاء مختلف برای بازگشایی ورزش‌های گروهی و پرخطر و همچنین برگزاری مسابقات تیم‌ها، وارد می‌شود.»

او این فشار‌ها را نه از سوی وزارتخانه و شخص وزیر بلکه از سوی "باشگاه‌ها" و "هیات‌های ورزشی" دانسته است.

در این بین نگرانی‌هایی نیز درباره اینکه ممکن است کادر درمان دچار "سندروم فرسایشی شوند" مطرح است. مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این رابطه گفت: "اگر تعداد بیماران بیش از این شود، از تحمل کادر درمان خارج خواهد بود."

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد