اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ناآرامی های آمریکا وتاثیر آن بر بورس و نفت جهانی

بیشتر شاخص‌های بورس جهانی با بی اعتنایی به ناآرامی ها در مدار صعودی باقی ماندند.روند بازگشت به شرایط روزمره زندگی و بازگشایی کسب‌وکارها، هر روز در تمام جهان شتاب بیشتری می‌گیرد. به همین دلیل، بازارهای آسیایی روز سه‌شنبه به بالاترین نقطه رشد سه ماهه خود رسیدند. از آنجایی که کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در حال بررسی برگزاری نشستی در این هفته هستند تا در مورد ادامه یا عدم ادامه کاهش تولید اوپک پس از پایان ژوئن گفتگو کنند، قیمت نفت در معاملات امروز اندکی تغییر کرد.

ناآرامی‌ها در آمریکا در اعتراض به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان در این کشور شدت گرفته و در برخی شهرهای این کشور از جمله لس آنجلس، حالت فوق العاده اعلام شده است. با این حال معامله گران امیدوارند این اعتراضات به زودی و پیش از اثرگذاری روی بازارهای مالی خاتمه پیدا کنند.

از سوی دیگر، دور جدید تنش‌های بین آمریکا و چین این بار به بهانه مساله هنگ کنگ آغاز شده است. پس از آن که دولت چین لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ را تصویب کرد، رئیس جمهور آمریکا نسبت به از دست رفتن موقعیت هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا هشدار داده و تهدید کرده است که آمریکا پاسخی قاطع به چین خواهد داد. مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است این کشور دیگر نمی‌تواند هنگ کنگ را یک منطقه خودمختار بداند.

مجلس نمایندگان آمریکا به لایحه تحریم چین که پیشتر در مجلس سنا تصویب شده بود رای مثبت داد و اکنون تنها امضای دونالد ترامپ برای اجرایی شدن آن لازم است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در همین رابطه نوشت: به نظر می رسد اصلی ترین گزینه تحریمی چین برای آمریکا، تحریم بخش بانکی این کشور باشد که توسط نمایندگان کنگره به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ پیشنهاد شده است. اکنون پس از اعمال محدودیت هایی در جریانات تجاری، دسترسی به تکنولوژی و صدور ویزا برای اتباع چینی، گزینه تحریم بانکی می تواند چالشی برای تمام اقتصاد چین باشد.

تاکنون بیش از شش میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۷۳ هزار و ۹۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۰۶ هزار و ۱۹۵ نفر، انگلیس با ۳۸ هزار و ۴۸۹ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۴۱۵ نفر، برزیل با ۲۹ هزار و ۳۴۱ نفر و فرانسه با ۲۸ هزار و ۸۰۲ نفر بوده است.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۳۸۳.۱۱ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۸ درصد افزایش تا سطح ۳۰۴۴.۳۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۱.۲۹ درصدی در سطح ۹۴۸۹.۸۷ واحدی بسته شد.

پایگاه‌داده‌پردازی استاتیستا نیز این تغییرات را به معنای عبور بازارها از ویروس کرونا تفسیر می‌کند. نمودار زیر، روند ماه‌های اخیر شاخص‌های اصلی بورس آمریکا را نشان می‌دهد که بعد از سقوطی سهمگین، کم کم به مدار رشد بازگشته‌اند.

بورس‌های اروپایی

پس از توافق فرانسه و آلمان بر سر اجرایی شدن بسته محرک مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا اکنون انتظار می رود در مجموع حدود یک تریلیون یورو اعتبار برای تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها تخصیص داده شود که نیمی از این مبلغ توسط مکانیزم ثبات اروپایی تامین خواهد شد. در حال حاضر رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) منفی شده است و کارشناسان نسبت به در پیش بودن سخت‌ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر در این اتحادیه هشدار داده اند.

از سوی دیگر مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است، هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۵۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۷۲.۳۲ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۱.۶۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۱هزار و ۵۸۶.۶۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۱.۶۸ درصدی در سطح ۴۷۷۴.۳۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۹۶ درصد بالا رفت و به ۷۲۳۵.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

بورس‌های آسیا امروز (دوشنبه) رشد چشم‌گیری داشتند. نشانه‌هایی از رشد اقتصاد داخلی چین، بازارها را بالا کشید. شاخص HSI در هنگ‌کنگ، ۳.۶ درصد رشد کرد، شاخص بلوچیپ چین نیز ۲.۲ درصد بالا رفت.

بر اساس گزارش رویترز، یک پژوهش دولتی نشان داد که روند بازگشت به کار کارخانه‌ها در چین، آرام بوده است اما در بخش خدمات و ساختمان‌سازی، بازگشت به مدار رشد با سرعت زیادی طی می‌شود.

به دنبال انتشار نتایج این پژوهش، شاخص گسترده MSCI’s در آسیا و اقیانوسیه، ۲.۱ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود از ماه مارس تا کنون رسید. شاخص نیکی ژاپن نیز ۱.۱ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح سه ماه اخیر دست یافت.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۸۱۹.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت 38 دلار فروخته شد/طلای سیاه در انتظار نشست اوپک

از آنجایی که کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در حال بررسی برگزاری نشستی در این هفته هستند تا در مورد ادامه یا عدم ادامه کاهش تولید اوپک پس از پایان ژوئن گفتگو کنند، قیمت نفت در معاملات امروز اندکی تغییر کرد.

قیمت نفت در معاملات امروز تقریبا ثابت ماند زیرا گزارش هایی منتشر شد که اوپک و روسیه بر سر تمدید تمدید کاهش تولید به توافق نزدیک شده اند اما تجدید تنش‌ها میان چین و آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد.

هر بشکه نفت برنت با 18 سنت افزایش 38.02 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 22 سنت کاهش 35.27 دلار معامله شد.

کشورهای عضو اوپک و روسیه درحال نزدیک شدن به توافقی هستند که بر اساس آن دوره توافق کاهش تولید را تمدید کنند و در حال بحث در مورد تمدید یک یا دو ماهه این توافق هستند.

دو منبع آگاه گفتند چین از شرکت های دولتی خواسته تا خرید سویا و گوشت خوک از آمریکا را متوقف کند. اگر واشنگتن اقدامات بیشتری انجام دهد، احتمالا چین محصولات کشاورزی بیشتری را اضافه خواهد کرد.

«احتمال تشدید تنش‌ها، ریسکی برای افزایش های اخیر قیمت نفت محسوب می شود.»

آمارهای تولیدات صنعتی نیز نشان داد کارخانه‌های آسیا و اروپا با مشکل روبرو هستند زیرا قرنطینه سبب شد تا تقاضا کاهش یابد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد