اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سهامداران نگران نباشند، اصلاح شاخص بورس طبیعی است/مزایای عرضه متری مسکن در بورس کالا چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران نگران روند کنونی بورس نباشند، گفت: با توجه به رشد پرشتاب شاخص بورس از ابتدای سال جاری تا اواسط اردیبهشت ماه، وجود چنین اصلاحی در بازار طبیعی است.

«محمدرضا سرافراز» به اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: رشدی که باید در مدت چند ماه در بازار اتفاق می‌افتد در کمتر از یک ماه رخ داد؛ بنابراین احتمال چنین اصلاحی در بازار دور از ذهن نبود.

وی ادامه داد: برخی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد که اطلاعات چندانی از سرمایه‌گذاری و روند معاملاتی بورس ندارند، تصور می‌کنند که روند یک ماه گذشته بازار باید به صورت دائمی ادامه‌دار باشد؛ به همین دلیل با ایجاد کوچکترین اصلاح، از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود اقدام به خروج از این بازار کردند.

سرافراز با بیان اینکه روند کنونی بورس چندان جایی برای نگرانی ندارد، گفت: زمانی که شاخص بورس در مدت زمانی کوتاه با رشد عجیبی همراه می‌شود و یکباره به چند صد هزار واحد رشد دست پیدا می کند لازم است برای مدتی وارد اصلاح جدی شود، در وضعیت کنونی طبیعی است که شاخص بورس بین صد تا ۲۰۰ هزار واحد کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تا قبل از ورود بازار به فاز اصلاحی، روزانه رقمی حدود یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار می‌شد، افزود: زمانیکه معاملات بازار در دوره اصلاح را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم شاهد هستیم که همچنان جریان ورود نقدینگی به این بازار ادامه دارد و فقط از شتاب آن کاسته شده است اما خوشبختانه تاکنون خروج شدید نقدینگی از این بازار رخ نداده است.

به گفته وی، اگر فعالان بازار به سرمایه‌گذاری در بورس با دید میان‌مدت نگاه کنند متوجه خواهند شد که اصلاح بازار جای چندانی برای نگرانی ندارد.

سرافراز با تاکید بر اینکه روند بازار برای روزهای آینده غیرقابل پیش‌بینی است، افزود: در ابتدای سال جاری زمانی که اعلام می‌کردند شاخص بورس به کانال یک میلیون واحد می‌رسد همه از این عدد متعجب می‌شدند و این اتفاق تا حدودی دور از ذهن بود در حالی که شاخص بورس در چند روز گذشته وارد این کانال شد و بعد از آن در مسیر اصلاح قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نمی‌توان زمان دقیقی را برای پایان اصلاح بازار متصور بود اما به نظر می‌رسد این اصلاح چندان ادامه‌دار نباشد و منجر به ریزش شاخص بورس نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال خروج نقدینگی از بورس و ورود دوباره آن ها به بازار طلا و سکه وجود دارد یا خیر، گفت: روند معاملات و قیمت طلا و سکه متاثر از نرخ‌های جهانی و دلار است، اگر قرار باشد نرخ دلار روند افزایشی را در پیش بگیرد به طور حتم این موضوع تاثیر خود را بر بورس خواهد گذاشت.

سرافراز با اشاره به اینکه سهم‌هایی مانند معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها که شاخص‌ساز هستند می‌توانند تاثیر زیادی در معاملات بوررس داشته باشند، گفت: در صورت افزایش نرخ دلار در بازار شاهد تاثیر آن بر عملکرد این صنایع خواهیم بود و روند صعودی را در پیش می‌گیرند.

مزایای عرضه متری مسکن در بورس کالا چیست؟

حمید میرمعینی در خصوص راه‌اندازی بازار متشکل مسکن در بورس کالا اظهار داشت: نظام‌مند و قاعده‌پذیر کردن بازار مسکن از اهمیت بسزایی برخوردار است و باعث می‌شود به دور از هیجانات کاذبی که در بازار عادی مسکن وجود دارد، قیمت ملک شفاف و براساس عرضه و تقاضای واقعی در بورس کالا کشف شود.

وی افزود: این بازار می‌تواند یک فرصت عالی و بی‌نظیر برای تامین مالی پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن به شمار آید، بنابراین این ابزارمالی ارائه شده در بورس کالا می‌توان یک بازی برد-برد هم برای متقاضیان و هم برای انبوه‌سازان مسکن به شمار آید.

میرمعینی تصریح کرد: معاملات متری مسکن موجبات آن را فراهم می‌کند تا مسکن به دلیل امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های خرد با تعدیل مناسب قیمتی مواجه شود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، بسیار مبارک است و می‌تواند بازار مسکن را به سوی ثبات و تعادل رهنمون سازد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: باید از تدوین قوانین خلق الساعه در این طرح به طور کامل جلوگیری شود تا آن را با مشکل روبرو نکند، زیرا که این بستر یک فرصت ایده‌ال است تا از طریق بورس کالا، بازار مسکن ساماندهی شود و مسکن را از وضعیت سفته‌بازانه و سرمایه‌ای به کالایی که مورد نیاز آحاد جامعه است، ولی امروز به دلیل این که دلالی در آن رواج دارد، تبدیل کند.

وی اضافه کرد: بورس کالا می‌تواند دسترسی مردم به مسکن انبوه‌ساز که به طور طبیعی ساخت آن اقتصادی‌ و با صرفه است را تسهیل کند و از این طریق فاصله عرضه کننده و متقاضی نیز بسیار کوتاه خواهد شد که این امر موجب آن می‌شود، مردم با قیمت مناسب‌تری به مسکن دست پیدا کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد