اونس طلا2195.9
مظنه14,191,000
18 گرم3,276,000
ارزش سکه31,972,323
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

به کمک این خوراکی با کلسترول خون خداحافظی کنید/ بعد از ماه رمضان دوباره چاق نشوید

کلسترول چربی موجود در خون است که اگر کنترل نشود می‌تواند سلامت ما را به خطر اندازد.از طرفی با پایان یافتن ماه مبارک رمضان افراد باید مراقب نحوه تغذیه و ساعت‌های غذا خوردن خود باشند تا چاق نشوند.

در میان مواد غذایی یک اسلحه‌ی قدرتمند در برابر کلسترول ماده‌ی مضر وجود دارد که یک درمان طبیعی به شمار می‌رود و مؤثر بودن آن به اثبات رسیده.

کلسترول نوعی چربی است که به طور طبیعی در کبد تولید می‌شود که به عملکرد بدن کمک می‌کند، چون همه‌ی سلول‌های بدن از آن استفاده می‌کنند، با این حال، همه‌ی انواع کلسترول مفید نیستند. کلسترول LDL که معمولاً از آن به عنوان کلسترول «مضر» یاد می‌شود، به درون دیواره‌ی عروق خونی می‌چسبد. این مسأله باعث مسدود شدن عروق خونی و باریک شدن شریان‌هایی می‌شود که کار خون رسانی به قلب را برعهده دارند، موضوعی که ریسک حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.

کلسترول HDL نوع مفید کلسترول است که ضد این فرآیند مضر عمل می‌کند. کلسترول HDL کلسترول LDL را جدا می‌کند و آن را به کبد برمی گرداند که در آنجا از بدن دفع می‌شود.

تحقیقات نشان داده برخی مواد غذایی میزان کلسترول LDL خون را کاهش و در عین حال سطح کلسترول HDL را افزایش می‌دهند، بنابراین با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود می‌توانید این ماده‌ی مضر را تحت کنترل نگه دارید.

یکی از این مواد غذایی عسل است که تحقیقات نشان داده قادر به ایجاد این تعادل در بدن است.

تأثیر عسل در کاهش کلسترول خون

دانشمندان در تحقیقی با شرکت ۵۵ بیمار به مقایسه‌ی عسل و شکر پرداختند و متوجه شدند مصرف عسل باعث کاهشی ۵/۸ درصدی در میزان کلسترول LDL و افزایشی ۳/۳ درصدی در سطح کلسترول HDL شده بود.

علت این خاصیت عسل ممکن است در آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده‌ی غذایی نهفته باشد. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که تصور می‌شود فواید متعددی در خصوص حفظ سلامت قلب دارند که یکی از آن‌ها کاهش سطح کلسترول LDL است.

علاوه بر این، تحقیقی بر روی موش‌ها نشان داد مصرف عسل باعث شده بود قلب این موجودات از تنش اکسیداتیو در امان بماند. تنش اکسیداتیو فرآیندی طبیعی است که طی آن مولکول‌های ناپایداری به نامی رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن صدمه می‌زنند.

چند راهکار دیگر برای کاهش کلسترول خون

برای کاهش کلسترول باید مصرف غذا‌های چرب به خصوص مواد غذایی‌ای که حاوی نوعی چربی به نام چربی اشباع شده هستند را کاهش دهید.

مواد غذایی‌ای که چربی اشباع شده‌ی زیادی دارند عبارتند از:

گوشت‌های چرب و سوسیس
کره، پیه و کره‌ی مایع
پنیر‌های کرمی و سفت، مانند چدار


کیک‌ها و بیسکوییت‌ها
مواد غذایی حاوی روغن پالم یا روغن نارگیل.
اما بسیاری از مواد غذایی هم هستند که از نوع سالم تری از چربی به نام چربی اشباع نشده برخوردارند.

این مواد غذایی منابع غنی چربی اشباع نشده به شمار می‌روند:

ماهی‌های چرب مثل سالمون و ماهی خال مخالی


برنج قهوه ای، نان و پاستا
مغز‌ها و دانه‌های خوراکی


میوه‌ها و سبزیجات
داشتن یک سبک زندگی پرتحرک هم می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. این فعالیت‌ها می‌تواند ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده روی و دوچرخه سواری تا فعالیت‌های سنگین تری همچون دویدن و رقص پرتحرک باشد.

۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در حد متوسط در طول هفته می‌تواند سطح کلسترول را بهبود ببخشد. ورزش هوازی در حد متوسط یعنی آنقدر فعالیت بدنی داشته باشید که ضربان قلب تان بالا رود و عرق تان درآید.

یک راه برای اینکه بتوانید تشخیص دهید شدت ورزشی که انجام می‌دهید متوسط محسوب می‌شود یا نه، این است که در حین انجام آن بتوانید صحبت کنید، اما قادر به خواندن آواز نباشید.

استاتین‌ها هم دارو‌هایی هستند که می‌توانند به کاهش میزان کلسترول خون کمک کنند. این دارو‌ها معمولاً برای افرادی تجویز می‌شوند که به بیماری قلبی کرونری یا دیگر بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند، یا کسانی که سابقه‌ی پزشکی خانواده‌ی آن‌ها نشان می‌دهد احتمال بروز این بیماری‌ها در عرض ۱۰ سال آینده در آن‌ها وجود دارد.

نکاتی که بعد از ماه رمضان باید رعایت کنید

با تمام شدن ماه رمضان رژیم غذایی افراد دوباره به حالت سابق خود باز می‌گردد و وعده‌های غذایی از دو وعده سحر و افطار مانند سابق به وعده‌های صبحانه، ناهار و شام تبدیل می‌شود.

با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذای مورد استفاده افراد به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد، از این رو باید مراقب اضافه شدن وزن و افزایش میزان چربی‌ها بود، نکات خاصی در مورد رژیم غذایی پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان وجود دارد که باید فراگرفته و آن‌ها را رعایت کرد.

کنترل وزن بعد از ماه رمضان

راه‌های مختلفی برای کنترل وزن پس از ماه مبارک رمضان وجود دارد، یکی از روش‌های پرطرفدار و رایج در این مورد روزه‌داری متناوب یا "intermittent fasting" است. در این روش شما می‌توانید در یک دوره‌ی کوتاه مدت روزه‌دار باشید و از دریافت کالری بیشتر خودداری کنید. روزه‌داری کوتاه مدت به شما کمک می‌کند که کالری کمتری را دریافت کرده و سطح برخی هورمون‌ها خود را بهینه کنید.

۳ روش برای روزه‌داری متناوب و کوتاه مدت وجود دارد:

_ در روش اول که ۱۶/۸ نام دارد، شما مصرف مواد غذایی را به یک‌بازه‌ی ۸ ساعته محدود کرده و در ۱۶ ساعت دیگر چیزی میل نمی‌کنید، مثلا تمام غذایی که دریافت می‌کنید را در بازه‌ی زمانی بین ساعت ۱۴ تا ۲۲ یا ۱۶ تا ۲۴ میل می‌کنید.

روش بخور نخور بخور!

در روش دوم شما یک یا دو روز از هفته تنها هر ۲۴ ساعت یک وعده‌ی کامل میل می‌کنید، بهتر است این وعده شام باشد.
برای مثال در این روش شما از شام امشب تا شام فردا چیزی (وعده اصلی) میل نمی‌کنید.

روش بعدی که ۵/۲ نام دارد، در هفته پنج روز را با رژیم نرمال و دو روز را تنها با دریافت۵۰۰ تا۶۰۰ کالری مثلا یک سیب، ۱۰۰ گرم نان سنگک و یک لیوان شیر، سر می‌کنید.

روش آخر که ۱۲/۱۲ نام دارد، مانند روش ۱۶/ است ۸ با این تفاوت که شما تنها در یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ساعته غذا میل می‌کنید و در یک بازه‌ی ۱۲ ساعته، مثلا ۷ صبح تا ۷ عصر چیزی میل نمی‌کنید.

نکاتی که بعد از ماه رمضان در غذا خوردن باید رعایت کنید

برای آنکه پس از ماه رمضان وزن‌تان افزایش نیابد، بهتر است از همین امروز ورزش هوازی در خانه را شروع کنید. ورزش‌های هوازی روزانه به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و مانع چاق شدن شود.

مایعات بنوشید

همان‌گونه که می‌دانید ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. البته سن و جنس در تعیین میزان آب مورد نیاز بدن تاثیرگذار است. آنچنان که میزان آب در بدن افراد مسن کمتر از نوزادان و در زنان کمتر از مردان است.

از آنجا که میزان مصرف آب در ایام روزه‌داری کاهش می‌یابد، یکی از توصیه‌های مورد تأکید پزشکان مصرف مایعات در فاصله زمانی مناسب است تا بدن دچار کم آبی نشود، آب، مهم‌ترین منبعی است که مصرف آن در فصل گرما، توصیه می‌شود.

توصیه‌های غذایی مناسب بعد از عید فطر

ماه مبارک رمضان، کمی برنامه غذایی افرادی که به دنبال چاق شدن یا رژیم گرفتن هستند را به هم می‌ریزد و عده‌ای هم دیگر نمی‌توانند ورزش را ادامه دهند. این افراد باید دقت داشته باشند که از روز بعد از عید فطر باید برنامه‌های غذایی و ورزش منظم را از سر بگیرند، زیرا بدن در این زمان اماده جذب ماده‌های بسیار است و البته اشتها نیز بسیار بالا خواهد رفت.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که عادت‌های غذایی نباید یکباره تغییر کنند و نباید امکانات در دسترس بودن و مصرف خوراکی‌ها باعث افزایش ریزه‌خوری و بی‌نظمی در غذا خوردن شود.

بهترین حجم غذا در هر وعده نیز به حدی است که پیش از احساس سیری کامل، دست از غذا خوردن بردارید و تنفس به راحتی صورت گیرد.

از افراط در مصرف خوراکی‌های چرب، شیرین و تنقلات پرهیز کرده تا از فشار خون و ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید، برای این منظور توصیه می‌شود که غذا در ۳ وعده اصلی میل شود و به‌جای تمایل به خوردن شیرینی‌جات، از میوه‌ها استفاده شود، نوشیدن مرتب آب و پرهیز از غذا‌های شور نیز توصیه می‌شود.

در وعده‌های غذای اصلی نباید یکباره حجم زیاد غذا دریافت شود، زیرا فعالیت زیادی به معده و سیستم گوارش تحمیل خواهد شد، در کل، غذا خوردن باید با آرامش باشد و لقمه‌ها کاملا جویده شوند.

مصرف خوراکی‌های سالمی از جمله انواع مغزها، سوپ سبزیجات، روغن‌های گیاهی مفید و غلات سبوس‌دار که همواره در ماه رمضان توصیه به مصرف آن‌ها بود، از این پس نیز باید رعایت شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد