اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سقوط بورس های جهان در پی تنش میان آمریکا و چین

بیشتر شاخص‌های بورسی مهم جهان قرمزپوش شدند.پافشاری دولت چین روی تصمیم خود برای اعمال قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ باعث شد تا بازارهای مالی در سراسر جهان تحت تاثیر قرار گیرند.از طرفی مجلس سنای آمریکا اخیرا طرحی را به تصویب رسانده است که می‌تواند از حضور بسیاری از شرکت‌های چینی در بورس آمریکا جلوگیری کند.

به گزارش سایت طلا ، عملکرد اقتصادی کشورهای مختلف تحت تاثیر محدودیت‌های رفت و آمدی و تعطیلی کسب و کارها کماکان در سطحی ناامیدکننده باقی مانده است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جمع نمایندگان کنگره این کشور طی اظهاراتی کم سابقه و در یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع قبلی گفته است کرونا می تواند یک ریسک دائمی برای اقتصاد باشد.

چین اخیرا از برنامه خود برای اجرای قانونی امنیت ملی جدید در هنگ کنگ خبر داد.

آمریکا و به طور مشخص دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در واکنش به این تصمیم چین اعلام کرده که در صورت اجرای این قانون به شدت به آن واکنش نشان خواهد داد.

امروز دولت چین اعلام کرده است که مصرر به اجرای این قانون علی رقم مخالفت جدی کاخ سفید است.

ممنوعیت حضور شرکت‌های چینی در بورس آمریکا

در سپتامبر سال 2019 خبرهایی از تصمیم دولت آمریکا برای اعمال محدودیت بر سرمایه‌گذاری آمریکا در اقتصاد چین و همچنین اخراج شرکت‌های چینی از بورس آمریکا شنیده شد. با این حال کاخ سفید اعلام کرد که این اخبار صحت ندارد.

اما اخیرا سنای آمریکا طرحی را تصویب کرده که می‌تواند به جلوگیری از عرضه شرکت‌های چینی در بورس آمریکا منجر شود.

این طرح از سوی جان کندی، سناتور جمهوری‌خواه و کریس ون هولن، سناتور دموکرات، ارائه شده و از حضور شرکت‌هایی که تحت تملک یا کنترل دولت‌های خارجی هستند در بورس آمریکا جلوگیری می‌کند.

کندی طی بیانیه‌ای گفت: چین به دنبال سلطه است و در هر اقدامی تقلب می‌کند.

بر اساس طرح تصویب شده شرکت‌های عرضه شده در بورس آمریکا باید در حسابرسی خود استانداردها و دیگر قوانین مالی آمریکا را رعایت کنند.

تا پیش از این هیچ الزامی برای رعایت این قوانین از سوی شرکت‌های چینی برای عرضه سهام در بورس آمریکا وجود نداشت.

در حالی که به صورت کلی تصویب این طرح مشمول تمام شرکت‌های خارجی تابعه هر کشوری می‌شود، اما سناتورهای آمریکایی می‌گویند هدف اولیه تصویب آن، الزام پکن به افشای بیشتر اطلاعات است.

این طرح برای تصویب نهایی از سوی سنا به مجلس ارائه خواهد شد.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز گفته است بازگشایی مجدد کسب و کارها و بازگشت به کار چیزی است که همه ما خواهان آن هستیم اما تحقق چنین امری بستگی به پیشرفت در دستیابی به واکسن، تحت کنترل قرار گرفتن روند شیوع بیماری و بازیابی سطح تقاضا دارد.

تاکنون بیش از پنج میلیون و ۱۹۹ هزار و ۱۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳۴ هزار و ۶۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۹۶ هزار و ۳۵۹ نفر، انگلیس با ۳۶ هزار و ۴۲ نفر، ایتالیا با ۳۲ هزار و ۴۸۶ نفر، فرانسه با ۲۸ هزار و ۲۱۵ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر بوده است.

با این حال در تازه ترین دور از تنش ها بین آمریکا و چین، دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: چین تلاش می کند تا با ناامیدی، درد و کشتاری که کشورش در تمام دنیا گسترش می دهد را منحرف کند. اطلاعات غلط و حمله تبلیغاتی از سوی چین علیه اروپا و آمریکا بی شرمی است! آن ها می توانستند خیلی راحت جلوی بیماری را بگیرند اما این کار را نکردند.

منفی شدن بورس وال استریت با تشدید تنش تجاری بین چین و آمریکا

بالا گرفتن دوباره اختلاف تجاری بین چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان باعث شد تا در معاملات شب گذشته، وال استریت منفی شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا اعلام کرده در صورتی که چین قانون امنیت ملی را در هنگ کنگ و به خاطر خشونت‌های سال گذشته در این منطقه اجرایی کند مریکا به شدت نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم نسبت به مدیریت چین در باره شیوع ویروس کرونا، اعتراض کرده و در مقابل هم مقامات چینی می‌گویند هیچ واهمه‌ای از تشدید مناقشات ندارند.

باب شئا، مدیرعامل مؤسسه تریم تابز، در نیویورک می‌گوید به نظر می‌رسد قرار است از چین برای انتخابات پیش رو به عنوان کیسه بوکس استفاده شود.

وی ادامه داد:‌کاخ سفید به این نتیجه رسیده که تشدید تنش با چینی‌ها، مؤثرتر از اجرای فاز نخست توافق تجاریی است که ابتدای سال جاری بین دو کشور امضا شد و البته کمرنگ‌تر شده است.

بر همین اساس شاخص داوجونز در معاملات شب گذشته 100 واحد ریخت ومعادل 0.41 درصد ارزش خود را از دست داد.

S&P500 هم 0.78 درصد منفی شد و شاخص نزدک هم 0.97 درصد وارد محدوده قرمز شد.

در واقع بخش قابل توجهی از نمادهای حاضر در شاخص S&P500 در معاملات شب گذشته منفی بودند که شرکت‌های حوزه انرژی و همچنین فناوری بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست دادند.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۸۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۰۶.۲۶ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۱.۶۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۸۸۶.۴۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۶۰ درصدی در سطح ۴۳۷۴.۴۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۱۸ درصد پایین رفت و به ۶۶۰۶.۹۰ واحد رسید.

افت بورس‌های آسیایی

امروز بورس هنگ به تنهایی بخش قابل توجهی از قرمز شدن شاخص بورس های آسیایی را به دوش بکشد و 5 درصد منفی شد که بدترین روز معاملاتی در 5 سال گذشته به شمار می‌رود.

بورس ژاپن هم 0.8 درصد در معاملات امروز و به دلیل صف‌های فروش قرمز شد.

شاخص MSCI گسترده ترین شاخص آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپن هم در معاملات امروز 2.7 درصد منفی شد.

به دلایل مشابه بورس وال استریت آمریکا هم شب گذشته روند افت ارزش را تجربه کرد و با توجه به جدی تر شدن موضع چین در قبال اعمال قانون امنیت ملی در هنگ کنگ بورس وال استرین امشب هم منفی باشد.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۸ درصدی تا سطح ۲۰ هزار و ۳۸۸.۱۶ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۵.۵۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۲ هزار و ۸۸۵.۲۱ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افت ۲.۲۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۲۴.۰۶ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۹۶ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۵۴۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد