اونس طلا2373.48
مظنه16,601,000
18 گرم3,832,300
ارزش سکه37,402,053
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

سقوط هواپیمای مسافربری در نزدیکی فرودگاه کراچی/نقص فنی علت سقوط هواپیمای مسافربری پاکستانی اعلام شد

سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان امروز (جمعه) از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربریِ شرکت هواپیمایی بین‌المللی پاکستان (PIA) یک دقیقه پیش از فرود در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی جناح کراچی خبر داد. سازمان هوانوردی پاکستان در تازه‌ترین گزارش خود از کار افتادن موتور،بازنشدن چرخ ها و نقص فنی را عامل سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان (PIA) با ۱۰۷ مسافر و خدمه اعلام کرده است

به گزارش سایت طلا ، این هواپیمای ایرباس A۳۲۰ که از لاهور به سمت کراچی می‌آمده کمی پیش از فرود در منطقه "باغ جناح" در نزدیکی شهر "ملیر تاون" کراچی سقوط کرده است.

سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان اعلام کرده که ارتباط این هواپیما با آن‌ها یک دقیقه پیش از سقوط قطع شده بود.

تخمین زده شده که ۹۸ مسافر از جمله ۹۱ نفر در بخش ایکانامیک کلاس و هفت نفر در بخش بیزینس کلاس در پرواز PK-۳۰۳ این هواپیما حضور داشته‌اند. رسانه‌های محلی تعداد کل سرنشینان هواپیما را ۱۰۷ نفر اعلام کرده‌اند.

نیروهای واکنش سریع ارتش پاکستان و نیروهای رنجرز سِند پاکستان بلافاصله برای شرکت در عملیات امداد و نجات به محل سقوط این هواپیما اعزام شدند.

بنا بر گزارش شبکه خبری جئوی پاکستان، هواپیما روی شهر و منازل مردم فرود آمده و در محل حادثه چندین خانه در منطقه سقوط هواپیما آسیب دیده‌ یا آتش گرفته‌اند.

هنوز گزارشی مبنی بر شمار تلفات این سانحه منتشر نشده است. به دلیل باریک بودن جاده‌ها و ازدحام مردم، آمبولانس‌ها برای دسترسی به محل سقوط هواپیما با مشکل مواجه شده‌اند.

احتمال زنده ماندن برخی از مسافران

لحظاتی پیش شبکه‌های خبری پاکستان گزارش دادند رئیس بانک پنجاب که یکی از سرنشینان هواپیمای حادثه دیده در کراچی بود، به شکل معجزه آسا زنده مانده و هم اکنون در بیمارستان در شرایط پایدار بسر می‌برد.

برخی از شاهدان عینی از محل حادثه به خبرنگاران گفتند: بخش انتهای بدنه هواپیما اولین برخورد آن با زمین بوده و پس از آن تیم‌های امداد ونجات پیش بینی می‌کنند که برخی از سرنشینان این هواپیما که در قسمت جلوی هواپیمای بودند، احتمال زنده بودن آنان زیاد است.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان با ابراز تاسف عمیق نسبت به سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در کراچی، دستور فوری بررسی و دریافت علل این حادثه را به مدیراجرایی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کرد.

شبکه‌های خبری پاکستان با پخش آخرین تبادل پیام میان خلبان هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و برج مراقبت در کراچی، اعلام کردند: از کار افتادن موتور هواپیما، باز نشدن چرخ‌ها و آتش سوزی از دلایل حادثه امروز به نظر می‌رسد.

گزارش‌ها حاکی از آتش سوزی در محل سقوط هواپیما در شهرک مسکونی و بیرون آورن برخی از اجساد از زیر آوار است.

گفتنی است که شیوع ویروس کرونا منجر به متوقف شدن عملیات پروازهای داخلی و خارجی پاکستان شده بود اما این کشور یک هفته پیش پروازهای محدود داخلی را دوباره از سرگرفت.

مقام‌های عالی رتبه سیاسی و نظامی، رهبران احزاب و روسای پارلمان این کشور در پیام‌های جداگانه‌ای، حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و تلفات جانی را به مردم و خانواده قربانیان تسلیت گفتند.

چهاردهم آذرماه ۱۳۹۵ یک فروند هواپیمای مسافربری‌ای تی آر پاکستان با بیش از ۴۰ سرنشین و خدمه در منطقه چیترال در شمال غرب این کشور سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ نیز یک فروند هواپیمای مسافربری کراچی را به مقصد اسلام آباد ترک کرد اما تنها در ۲۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی شهید بی‌نظیر بوتو اسلام آباد به همراه ۱۲۷ سرنشین سقوط کرد.

تیرماه ۱۳۸۹ هواپیمای شرکت خصوصی 'ایر بلو' پاکستان در منطقه مارگالا اسلام آباد سقوط کرد که در این سانحه نیز ۱۲۱ سرنشین و خدمه این هواپیما کشته شدند.

** نگاهی به سوانح هوایی پاکستان طی پنجاه سال گذشته

پس سقوط دو فروند هواپیمای مسافربری و باری ایلوشن در تیرماه و آذرماه ۱۳۸۹ در شهرهای اسلام آباد و کراچی که به کشته شدن ۱۳۲ تن منجر شد، سیزدهمین سانحه هوایی طی پنجاه سال گذشته در پاکستان رقم خورد.

*نگاهی به تاریخ سوانح هوایی در پاکستان
- ۲۰ می‌۱۹۶۵/ ۳۰ اردیبشهت ۱۳۴۴، سقوط بویینگ ۷۰۷ متعلق به شرکت هوایی دولتی پاکستان (پی. آی. ‌ای) در فرودگاه قاهره با ۱۲۴ کشته.

- ۶ آگوست ۱۹۷۰/ ۱۵ مرداد ۱۳۴۹، سقوط فوکر اف۲۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای در اسلام آباد با ۳۰ کشته.

- ۸ دسامبر ۱۹۷۲/ ۱۷ آذر ۱۳۵۱، سقوط فوکر اف. ۲۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای در راولپندی با ۲۶ کشته.

- ۲۶ نوامبر ۱۹۷۹/ ۵ آذر ۱۳۵۸، سقوط بویینگ ۷۰۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای حامل حجاج پاکستانی در فرودگاه جده با ۱۵۶ کشته.

- ۲۳ اکتبر ۱۹۸۶/ اول آبان ۱۳۶۵، سقوط فوکر اف۲۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای در پیشاور با ۱۳ کشته.

- ۱۷ آگوست ۱۹۸۸/۲۶ مرداد ۱۳۶۷، سقوط هواپیمای نظامی سی۱۳۰ آمریکایی در بهاولپور پنجاب با ۳۲ کشته از جمله ژنرال ضیاء الحق حاکم نظامی وقت پاکستان و سفیر اسبق آمریکا در اسلام آباد

- ۲۵ آگوست ۱۹۸۹/ ۳ شهریور ۱۳۶۸، سقوط فوکر اف۲۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای در شهر گیلگیت در شمال این کشور با ۵۴ کشته.

- ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۲/ ۶ مهر ۱۳۷۱، سقوط ایرباس‌ای -۳۰۰ در کاتاماندو پایتخت نپال با ۱۶۷ کشته.

- ۱۹ فوریه ۲۰۰۳/ ۳۰ بهمن ۱۳۸۱، سقوط فوکر اف۲۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای در منطقه کوهات در شمال غرب این کشور با ۱۷ کشته از جمله ژنرال مصحف علی فرمانده وقت نیروی هوایی پاکستان و همسرش.

- ۲۴ فوریه ۲۰۰۳/ ۵ اسفند ۱۳۸۱، سقوط هواپیمای خصوصی سیسنا بی-۴۰۲ در دریای عرب نزدیک کراچی پاکستان با ۹ کشته.

-۱۰ جولای ۲۰۰۶/ ۱۹ تیر ۱۳۸۵ سقوط فوکر اف۲۷ متعلق به شرکت هوایی پی. آی. ‌ای با ۴۱ کشته.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد