اونس طلا2325.79
مظنه15,366,000
18 گرم3,547,200
ارزش سکه34,619,598
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,300,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

نکاتی در مورد بیماران تیروئیدی و ویروس کرونا /رابطه کروناویروس با قد!

محققان در جدیدترین مطالعه خود روی نحوه انتقال کروناویروس جدید دریافته‌اند در شرایطی که حتی نسیم ضعیفی هم می‌وزد، ضمن اینکه دیگر فاصله ۶ پایی یا حدود ۲ متری برای عدم انتقال این ویروس کافی نیست، قامت افراد نیز می‌تواند در انتقال کروناویروس به آن‌ها تاثیرگذار باشد.

به گزارش سایت طلا ،دکتر سید عادل جاهد با اشاره به بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی و وضعیت آنها در شرایط شیوع کرونا، گفت: اگر تیروئید تحت کنترل باشد، کرونا و تیروئید رابطه مهمی‌نمی‌توانند با یکدیگر داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر تیروئید کم کار و پرکار تحت کنترل نباشد می‌تواند روی همه بیماری‌ها اثرگذار باشد، افزود: اگر تیروئید کسانی که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، کنترل نشود شرایط برای آنها به نسبت دیگر بیماران بدتر خواهد بود، اما اگر بیماری کنترل و فرد داروهای خود را به موقع مصرف کند جای نگرانی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه داروی بیماران تیروئیدی نباید به دلیل ترس از کرونا تغییری پیدا ‌کند، افزود: داروی این بیماران نباید قطع، کم و یا زیاد شود، بلکه باید دارو را به همان میزان که پزشک برای آنها تجویز کرده، مصرف کنند.

جاهد درباره نکات و دستورالعمل هایی که بیماران تیروئیدی باید رعایت کنند، گفت: این افراد باید به موقع داروهای خود را مصرف کنند. همچنین بدن این افراد نباید کم آب باشد. فردی که بیماری تیروئید دارد اگر به کووید- ۱۹ هم مبتلا شود، حتی در صورت شدید بودن بیماری و داشتن تهوع و استفراغ، نباید استفاده از داروی تیروئید را متوقف کند. این بیماران باید تحت نظر پزشک معالج خود نسبت به کنترل بیماری اقدام کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه بیماران تیروئیدی به طور معمول باید صبح ناشتا داروی خود را مصرف کنند، ادامه داد: تعدادی از بیماران نیز آخر شب داروی تیروئید را مصرف می‌کنند. البته همه این موارد بستگی به تشخیص پزشک معالج دارد. باید توجه کرد که داروی تیروئید هیچ ارتباطی به وجود ویروس کرونا ندارد؛ چراکه غده تیروئید یک هورمون است و باید به صورت صحیح درمان شود

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰، جاهد همچنین گفت: اگر ابتلا به کرونا سبب شود که مصرف دارو برای بیماران تیروئیدی سخت شود، این افراد باید با مشورت با پزشک خود نسبت به مصرف دارو اقدام کنند.

انتقال ویروس‌ها از طریق هوا مانند ویروس‌هایی که باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شوند، هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما یک مبنای خوب برای مطالعه این موضوع، درک عمیق‌تر از چگونگی حرکت این ذرات در هوا هنگام سرفه است.

رابطه کروناویروس با قد!

به گزارش سایت طلا و به نقل از مدیکال اکسپرس، "طالب دبوک" و "دیمیتریس دریکاکیس" در مقاله‌ای که در مجله Physics of Fluids منتشر شده است، دریافتند که قطرات بزاق حتی با یک نسیم ضعیف با سرعت ۴ کیلومتر بر ساعت، در ۵ ثانیه حدود ۵.۵ متر حرکت می‌کنند.

"دریکاکیس" گفت: توده قطرات بزاق (حاصل از سرفه یا عطسه)، بزرگسالان و کودکان دارای قد‌های متفاوت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و افراد کوتاه قامت‌تر در صورت قرار گرفتن در مسیر قطرات بزاق، در معرض خطر بیشتری هستند.

بزاق یک مایع پیچیده است و توسط سرفه می‌تواند در هوای اطراف به صورت معلق حرکت کند. عوامل زیادی از جمله اندازه و تعداد قطرات، نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر و هوای اطراف هنگام پراکندگی و تبخیر، چگونگی انتقال گرما و جرم و همچنین رطوبت و دمای هوای اطراف در نحوه حرکت قطرات بزاق تأثیر می‌گذارد.

محققان برای بررسی چگونگی حرکت ذرات بزاق در هوا یک شبیه سازی دینامیک محاسباتی سیالات را ایجاد کردند که وضعیت هر قطره بزاق را که توسط سرفه فرد در هوا حرکت می‌کند، بررسی می‌کند. شبیه سازی آن‌ها اثرات رطوبت، نیروی پراکندگی، اثر متقابل مولکول‌های بزاق و هوا و چگونگی تغییر قطرات از حالت مایع به بخار و تبخیر آن‌ها را در نظر گرفت.

دامنه محاسباتی در این شبیه سازی، فضایی است که رو در روی شخص سرفه کننده قرار دارد و تجزیه و تحلیل آن شامل اجرای معادلات دیفرانسیل روی ۱۰۰۸ قطره بزاق و حل حدود ۳.۷ میلیون معادله است.

"دبوک" گفت: هر معادله اطلاعاتی در مورد متغیر‌هایی مانند فشار، سرعت سیال، دما، جرم قطرات، موقعیت قطرات و ... را لحاظ می‌کند. هدف از این مدل سازی و شبیه سازی ریاضی، در نظر گرفتن تمام مکانیسم‌های جفتی یا تعاملی است که ممکن است بین جریان قطرات بزاق و هوا اتفاق بیفتد.

محققان می‌گویند برای تعیین تأثیر دمای سطح زمین بر رفتار قطرات بزاق در هوا و بررسی محیط‌های داخلی که در آن تهویه هوا به طور قابل توجهی بر حرکت ذرات از طریق هوا تأثیر می‌گذارد، مطالعات بیشتری لازم است.

"دریکاکیس" می‌گوید: این کار، حیاتی است، زیرا به توصیه‌های رعایت فاصله ایمن، پیشرفت در درک شیوع و انتقال بیماری‌های قابل انتقال از راه هوا و بهبود اقدامات پیشگیرانه بر اساس نتایج علمی کمک می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد