اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تازه‌ترین آمار رسمی کرونا در کشور/مجموع مبتلایان به ۱۲۰ هزار نفر رسید/وضعیت قرمز و هشدار در ۴ استان

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۶۹۸۸ مورد رسید. بنابر گزارش کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، روند کشوری این بیماری در چند روز گذشته به ثبات رسیده است و درعین حال روند صعودی یا شروع پیک در هشت استان مشاهده شده، پنج استان نیز روند نزولی را نشان می دهند و احتمالا شش استان هم اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده اند.

دکتر کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا اظهار کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، 1806 نفر بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به 120 هزار و 198 نفر رسید.

از بین مبتلایان جدید 340 مورد از بیمارستان ها ارجاع شدند و 1466 مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند. وضعیت در استان خوزستان همچنان قرمز است و استان لرستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متأسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 51 نفر از مبتلایان جدید کووید 19 جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به 6988 مورد رسید؛ همچنین بین بیمارانی که بستری هستند2705 نفر از بیماران حال نامساعدتری دارند و تحت مراقبت قرار دارند.

جهانپور تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون 94 هزار و 464 نفر از بیماران قطعی بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

گفتنی است تا کنون 686 هزار و935 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

بنابر گزارش روزانه اپیدمیولوژی بیماری کرونا (تا روز ۲۷ اردیبهشت ماه) که با موضوع تحلیل استانی روزهای منتهی به ۲۶ اردیبهشت ماه، از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید- ۱۹ در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد. برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به این روش محاسبه شد: تعداد موارد ثبت شده امروز منهای تعداد موارد روز قبل، تقسیم بر تعداد موارد روز قبل، ضرب‌در ۱۰۰. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ چند روز آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

در نمودار زیر می‌توانید روند کشوری موارد فوت‌شده و موارد قطعی ابتلا به کووید-۱۹ را مشاهده کنید:

تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اول اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

تقسیم‌بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش

استان‌ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آن‌ها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. در مورد استان‌های با بروز کم، تغییرات کم در داده‌ها می‌تواند تغییرات سریع در شاخص‌ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده‌های این استان‌ها سخت‌تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است.

تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل روند بیماری در روزهای منتهی به ۲۶ اردیبهشت ماه

بنابر گزارش کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، روند کشوری بیماری در چند روز گذشته به ثبات رسیده است. روند صعودی یا شروع پیک در هشت استان (لرستان، مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، خوزستان، گیلان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری) مشاهده شد. پنج استان (سمنان، تهران، زنجان، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد) روند نزولی را نشان می دهند. احتمالا شش استان (اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، و آذربایجان غربی) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده اند. تصور می شود دو استان (فارس و خراسان جنوبی) به مرحله ثبات رسیده باشند. در ۱۰ استان (یزد، قم، البرز، ایلام، اصفهان، همدان، کرمانشاه، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان) ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی دهد. باید مد نظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه نماید.

جهت اطلاع از روش کار و اطلاعات بیشتر در مورد روندهای استانی در چند روز اخیر به وب سایت کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ به آدرس http://corona.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، ۱۵ کشور اول از نظر ابتلا به کووید-۱۹ تا ساعت ۱۴ روز ۲۷ اردیبهشت ماه به ترتیب مربوط به کشورهای آمریکا، اسپانیا، روسیه، انگلستان، ایتالیا، برزیل، فرانسه، آلمان، ترکیه، ایران، هند، پرو، چین، کانادا و بلژیک است.

ایران نیز بعد از ترکیه در رتبه دهم ابتلا به این بیماری قرار دارد؛ به طوری که تا روز گذشته ۱۱۸.۳۹۲ مبتلا و ۶.۹۳۷ فوتی ناشی از این بیماری در ایران گزارش شده است که البته ۹۳.۱۴۷ تن از مبتلایان نیز بهبود یافته اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد