اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

حرکت شاخص بورس بر مدار سقوط / آیا افت بورس تداوم دارد؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با کاهش 33 هزار و 597 واحد روبه‌رو شد.بازار سرمایه امروز هم مانند روزهای گذشته برمدار سقوط حرکت کرد؛ به طوری که شاخص کل این بازار که پیش از این مرز یک میلیون واحد را رد کرده بود مجددا به زیر یک میلیون واحد بازگشت.

به گزارش سایت طلا ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در هفته گذشته روند رو به رشد و رکوردشکنی را طی می‌کرد، از روزهای آخر هفته رو به کاهش نهاده و امروز هم اولین روز هفته با کاهش 33 هزار و 597 واحد به رقم 984 هزار و 65 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز 6 هزار و 412 وحد افت کرده و به رقم 309 هزار و 642 واحد رسید.

کارشناسان بورسی عمده دلیل ریزش بازار را رفتار هیجانی سهامداران خُرد و حقیقی می‌دانند که بر اثر هیجانات وارد بازار شده و چه در خرید و چه در فروش سهام، به صورت هیجانی رفتار می‌کنند، به گونه‌ای که در اکثر سهم‌های مهم بورسی، صف فروش میلیونی شکل گرفته است.

گرچه در روزهای قبل، سهامی مانند فولاد مبارکه برای خرید در بازار پیدا نمی‌شد، اما امروز 24 میلیون از این سهم برای فروش قرار داده شده، در حالی که صف خرید آن 15 میلیون سهم بوده است و این نشان می‌دهد رفتار سهامداران تازه وارد و خُرد تحت‌تأثیر هیجانات قرار گرفته است.

از نگاه کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سهام چند عامل در ریزش امروز نقش داشته‌اند. عده‌ای خبر بازگشایی نماد ایران‌خودرو را عامل موثری در این ریزش عنوان کرده‌اند که مانند هفته پیش هنگام بازگشایی نماد سایپا شاخص بازار سهام افت قابل توجهی کرد.

دسته دیگر نوسان در دیگر بازارها را عامل موثری در اتفاق امروز بازار سهام می‌دانند. هرچند امروز دلار صرافی ملی نوسان قابل توجهی نداشت اما جدیدترین نرخ ارز در سامانه نیما که مربوط به بیست و پنجم اردیبهشت ماه است نشان می‌دهد نرخ فروش دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی و عبور از مرز ۱۶ هزار تومانی رقم ۱۶ هزار و ۱۴۸ تومان اعلام شده است.

اخبار اولیه از بازار طلا نیز حاکی است همچنان این بازار نوسانات محدودی دارد. با توجه به سبقت بازدهی دلار و طلا نسبت به بورس در هفته گذشته، ممکن است برخی همچنان تمایل به خروج سرمایه از بازار سهام برای ورود به دیگر بازارها داشته باشند.

کارشناسان همیشه می‌گویند، ورود به بازار سرمایه باید همراه با تحلیل و مطالعه و مشاوره از افراد متخصص و امین باشد و مردم از رفتار هیجانی خودداری کنند.

عده‌ای هم کاهش شاخص کاهش بورس را در راستای تعدیل بازار و خالی شدن حباب قیمتی در سهام می‌دانند که در هفته گذشته، شاخص از یک میلیون و 40 هزار واحد هم گذشت، اما امروز به 982 هزار واحد رسیده است.

با این حال، اخبار جدید از عرضه اولیه‌های بورسی، اظهارات حمایت‌گرایانه برخی مقامات مسئول و اخبار نشانگر کنترل دیگر بازارها از جمله ارز همچنان تعدادی از سهامداران را امیدوار نگه داشته است که این افت شاخص احتمالا مقطعی است. آیا عوامل مورد اشاره موثر در افت شاخص بورس ادامه نخواهند یافت؟

به هر حال حضور در بازار سرمایه، همزاد و همراه ریسک است. بنابراین، مردم باید از پس‌اندازهای کناری و پول‌های مازاد خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند و از کارهای غیرعقلایی مانند فروش خانه، ماشین و یا لوازم منزل و یا فروش ابزار کار برای حضور در بازار خودداری کنند. بلکه باید از محل سود به دست آمده در بورس مایحتاج زندگی خود مانند ماشین، لوازم منزل و حتی مسکن خریداری کنند.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 835 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 360 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را که امروز به بیش از 3 میلیارد و 119 میلیون تومان رسید را درنظر بگیریم، معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس امروز در مجموع بیش از 9 هزار و 486 میلیارد تومان اوراق مالی و سهام خرید و فروش کردند.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند فولاد مبارکه، ‌پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، شستا، گلگهر، مپنا و بانک ملت همگی در کاهش شاخص بورس بیشترین اثر را داشتند.

همچنین در شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3.3 درصد افت کرده و به رقم 261 هزار و 209 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 3 هزار و 687 تریلیون تومان رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن امروز 2 درصد کاهش یافته و به رقم 205 هزار و 282 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با 3.6 درصد کاهش به یک میلیون و 252 هزار و 400 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با 3.3 درصد کاهش به رقم 740 هزار و 603 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با 3.6 درصد کاهش به یک‌میلیون و 895 هزار و 25 واحد رسید.

نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس بودند.

ریزش ۲۲۰ واحدی فرابورس

شاخص کل فرابورس با ۲۲۰ واحد سقوط در رقم ۱۱ هزار و ۷۹ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۴۱۰ هزار معامله به ارزش ۳۱ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال انجام دادند.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در فرابورس داشتند.

نمادهای پربیننده فرابورس نیز از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و ریل پرداز سیر تشکیل شده بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد