اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

صعود شاخص دلار و نفت در بازارهای جهانی

دلار به دنبال تصویب لایحه حمایتی سه تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در کنگره صعودی ماند.کاهش عرضه نفت به دلیل اجرای توافق اوپک پلاس و همچنین توقف تولید اجباری در برخی نقاط آمریکا و کانادا اتفاق افتاده، باعث رشد قیمت هفتگی نفت شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با اختلاف کمی به طرح پیشنهادی دموکرات ها برای اختصاص یک بسته حمایتی سه تریلیون دلار دیگر به کسب و کارها و بخش های مختلف اقتصاد این کشور به منظور کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا رای مثبت داد که این لایحه برای تایید نهایی باید به تایید سنا و رییس جمهور آمریکا نیز برسد. پیش‌تر نیز آمریکا سه تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور در نظر گرفته بود. با این حال احتمالا این لایحه در سنا رای نخواهد آورد، چرا که برخی از مقامات ارشد جمهوری خواه از جمله استیو اسکالیز آن را بذل و بخشش سوسیالیستی خوانده اند.

اکنون برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند بانک مرکزی آمریکا با تابوشکنی نرخ بهره را به سطح منفی کاهش دهد. وزیر خزانه داری آمریکا نیز نرخ بهره فعلی را یک فرصت مناسب برای سر و سامان دادن به وضعیت بدهی ها دانسته و از برنامه ریزی برای استقراض سه تریلیون دلاری خبر داده است.

آلن راسکین، کارشناس ارشد مسایل ارزی در دویچه بانک گفت:آمارهای بازار کار کشورهای مختلف نشان می دهد که باید منتظر بدتر شدن شرایط مالی در ماه های پیش رو باشیم. بازارها می دانند که وضعیت خیلی خوب نیست و سرمایه گذاری ها کندتر و تقاضا برای دارایی های امن بیشتر شده است. این یعنی یک مسیر احیای طولانی را پیش رو خواهیم داشت.

تاکنون بیش از چهار میلیون و ۶۲۸ هزار و ۸۲۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۰۸ هزار و ۶۵۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۸۸ هزار و ۵۰۷ نفر، انگلیس با ۳۳ هزار و ۹۹۸ نفر، ایتالیا با ۳۱ هزار و ۶۱۰ نفر، فرانسه با ۲۷ هزار و ۵۲۹ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۴۵۹ نفر بوده است.

اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۳۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

داده های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواج شده اند. طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است. از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است.

در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۰۷.۰۳۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۲ یوان چین اعلام شد.

بهای معاملات نفت روز جمعه که سرمایه گذاران توجه خود را به کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ معطوف کردند و نشانه های اولیه از بهبود تقاضا پس از رفع تدریجی محدودیت‌های قرنطینه مشاهده شد، افزایش پیدا کرد و شاخص آمریکا رشد هفتگی ۱۹ درصد را به ثبت رساند.

معطوف شده زیرا بسیاری از اعضای اوپک پلاس از هدف تعیین شده برای کاهش تولید فراتر رفته اند. عربستان سعودی در ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و امارات متحده عربی و کویت هم مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند و تولید روسیه تقریبا به هدف تعیین شده نزدیک شده است. وی در ادامه افزود: کاهش چشمگیر تولید اوپک پلاس تا پایان ژوئن ادامه دارد اما ممکن است این گروه در دیدار ۱۰ ژوئن با تمدید این میزان کاهش موافقت کند.

کاهش تولید نفت آمریکا هم به حمایت از قیمتهای نفت کمک کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که پنج شنبه گذشته منتشر شد، اعلام کرد آمریکا عامل کلیدی در کاهش ۱۲ میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت در ماه مه خواهد بود.

قیمت نفت بعد از گزارش دبیرخانه اوپک مبنی بر اینکه کاهش تولید نفت می تواند بیشتر از ۲۰ میلیون بشکه در روز باشد، با جهش قیمت همراه شد.

این در حالی است که در هفته گذشته تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان، کویت و امارات اعلام کردند سطح تولید خود را بیشتر از توافق اعلام شده ‌کاهش می دهند.

در کنار این موضوع تولیدکنندگان نفت آمریکا نیز مجبور به کاهش تولید خود شدند زیرا علاوه بر نبود مخازن برای نگهداری نفت تولیدی، هزینه تولید طلای سیاه در برخی نقاط این کشور به مراتب بالاتر از قیمت نفت بود و این موضوع تولید نفت در این مناطق را غیر اقتصادی می کرد.

این عوامل دست با دست هم داد تا با کاهش عرضه نفت در جهان که به صورت داوطلبانه و یا غیر داوطلبانه صورت گرفت، قیمت نفت تقویت شود.

همچنین با کاهش محدودیت های قرنطینه، تقاضا بردی سوخت نیز افزایش پیدا کرده که شاهد تاثیر مثبت آن بر قیمت نفت هستیم.

مجموع این فاکتورها باعث شد تا نفت برنت در معاملات هفته گذشته از ۳۰ دلار و ۹۷ سنت به ۳۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه برسد و رشد پنج درصدی را تجربه کند.

نفت شاخص آمریکا رشد بزرگتری را ثبت کرد و ۲۰ درصد گران شد تا از ۲۴ دلار و ۷۴ سنت ابتدای هفته به ۲۹ دلار و ۶۵ سنت در پایان معاملات روز جمعه برسد.

اگرچه روند عرضه و تقاضا در بازار نفت حکایت از تعادل در آینده دارد اما ذخیره نفت خام در خشکی و دریا همچنان تا مدت ها می تواند بر این بازار و قیمت ها سایه بیاندازد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد