اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

وضعیت مبهم تنش های تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان

طبق گزارش نشریه گلوبال تایمز چین، برخی مشاوران دولت چین پیشنهاد داده‌اند مقامات چینی قرارداد تجاری فعلی را کنار گذاشته و در مورد یک قرارداد جدید که بیشتر به نفع چین است مذاکره کنند. ترامپ نیز مخالف مذاکرات دوباره است.از طرفی میزان سرمایه گذاری چین در آمریکا به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، پس از اینکه روزنامه دولتی چین گزارش داد برخی مشاوران دولت در پکن خواستار مذاکرات جدید و احتمالا بی اعتبار کردن مرحله اول قرارداد تجاری با آمریکا هستند ، دونالد ترامپ اعلام کرد مخالف مذاکرات دوباره در مورد این قرارداد است.

مرحله اول قرارداد تجاری بین چین و آمریکا در ماه ژانویه امضا شد و دونالد ترامپ که خودش هم در فکر ترک این قرارداد بود گفت منتظر است ببیند آیا پکن طبق این قرارداد خرید محصولات آمریکایی را افزایش می دهد یا نه.

وقتی در مورد مذاکرات دوباره درباره این قرارداد از ترامپ سوال شد، وی گفت:« نه، اصلا. حتی یک ذره. من هیچ علاقه‌ای به این کار ندارم. ما یک قرارداد امضا کردیم. من هم شنیده ام که چینی ها قصد دارند مذاکرات را از سر بگیرند تا قرارداد را به نفع خودشان تمام کنند».

طبق گزارش نشریه گلوبال تایمز چین، برخی مشاوران دولت چین پیشنهاد داده‌اند مقامات چینی قرارداد تجاری فعلی را کنار گذاشته و در مورد یک قرارداد جدید که بیشتر به نفع چین است مذاکره کنند.

نشریه گلوبال تایمز توسط پیپلز دیلی، روزنامه رسمی حزب کمونیست حاکم چین منتشر می‌شود و معمولاً نشان دهنده افکار رهبران آن است.

چند ساعت پس از انتشار این گزارش، وارد کنندگان چینی حداقل 4 محموله معادل 240 هزار تن دانه سویای آمریکا را برای تحویل در ماه جولای خریداری کردند. این خریدها جدیدترین واردات چین از آمریکا طبق قرارداد تجاری است.مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند اجرای سایر بخش های این قرارداد که شامل مالکیت فکری هم می شود، آغاز شده است.

طبق مرحله اول قرارداد تجاری، پکن باید حداقل 200 میلیارد دلار کالا و خدمات آمریکایی را طی دو سال خریداری کند.آمریکا هم در عوض قول داده به تدریج عوارض وضع شده بر کالاهای چینی را بردارد.

دونالد ترامپ که چین را مقصر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می داند، هفته گذشته گفت در مورد پایان دادن به مرحله اول قرارداد تجاری با این کشور مردد است.این اظهارنظرها درست چند ساعت پس از آن بیان شد که مقامات تجاری هر دو کشور قول دادند به تعهد خود طبق این قرارداد پایبند بمانند.

افزایش درگیری های چین و آمریکا بر سر مسئله همه گیری ویروس کرونا بر این قرارداد تجاری تاثیر گذاشته و مذاکرات برای مرحله دوم آن را به تعویق انداخته است.

به گونه ای که چین در سال گذشته پایین ترین میزان سرمایه گذاری یک دهه اخیر را در آمریکا داشت. موسسه مشاورین رادیوم در گزارشی اعلام کرده است که میزان سرمایه گذاری چین در آمریکا از ۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به تنها ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید.

این میزان سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری های مالی نظیر خرید سهام و اوراق قرضه نمی شود. این موسسه همچنین اعلام کرده است در سه ماهه نخست امسال چین تنها ۲۰۰ میلیون دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده که از زمان بحران سال ۲۰۰۸ بی سابقه است.

از سوی دیگر اما میزان سرمایه گذاری آمریکا در چین روند صعودی خود را حفظ کرده و از ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۴ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده است. بخش بزرگی از این سرمایه مربوط به افتتاح خط تولید خودروسازی تسلا در شهر شانگهای بوده است.

در ماه های اخیر آمریکا با متهم کردن چین به رفتار ناعادلانه مدعی شده است مقامات این کشور شرکت های آمریکایی را مجبور به انتقال فناوری می کنند و قوانین مالکیت معنوی را رعایت نمی کنند. همچنین جنگ تجاری بین دو طرف با وجود رسیدن به فاز نخست توافق به قوت خود باقی مانده است و ۳۶۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی آمریکا از چین مشمول تعرفه هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد