اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحلیل کارشناسی از تغییر ریال به تومان

با تصویب حذف چهار صفر از واحد پول ملی (ریال) توسط نمایندگان مجلس، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که این اقدام قطعا تاثیر تورمی بر اقلام مصرفی روزمره خانوارها خواهد داشت و علاوه بر مردم برای بنگاه‌های اقتصادی و دولت نیز هزینه می‌تراشد.

لطفعلی بخشی درباره اثرات حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی به تومان و قران، اظهار کرد: این اقدام در بدترین زمان ممکن انجام شده است زیرا اکنون مردم و کسب‌وکارهای کشور به دلیل رکود چند ساله، تورم بالا، مشکلات بین‌المللی، تحریم و کرونا به شدت تحت فشار هستند که در این زمان تغییر واحد پول ملی، فشار مضاعفی به آن‌ها وارد خواهد کرد. کسانی که می‌گویند این اقدام تاثیری بر تورم ندارد، یا اقتصاد را نمی‌دانند یا اقتصاد کشور را نمی‌شناسند یا در جریان تجربیات سایر کشورها نیستند.

وی ادامه داد: حذف صفر از پول ملی تورمی را به مردم و اقتصاد تحمیل خواهد کرد و ممکن است تغییر واحد پول در قیمت مسکن و اتومبیل تاثیری نداشته باشد لیکن بر اقلام مصرفی روزانه مردم تاثیر زیادی خواهد گذاشت و قیمت آن‌ها به سمت بالا گرد خواهد شد. تغییرات واحد پولی بصورتی که تصویب شده، محاسبه آن به شدت برای طبقه ضعیف و افراد کم سواد مشکل ساز است و شاهد برخوردهای بین مردم و کسبه خواهیم بود.

هزینه‌آور بودن حذف صفر از پول ملی

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان اینکه با این اقدام واحد پول دریافتی دستمزد بگیران کاهش می‌یابد اما قیمت نان و اقلام مشابه به همان نسبت کاهش نخواهد یافت و به سمت بالا رند می‌شود، گفت: امیدوارم این اقدام حذف صفر متوقف شود زیرا علاوه بر مردم هزینه بنگاه‌ها و حتی دولت را نیز افزایش می‌دهد و تمام بانک‌ها و بنگاه‌ها باید نرم‌افزارها و فرم‌های حسابداری خود را تغییر دهند که این هزینه اضافی هنگفتی است که با وجود مشکلات فعلی زیاد بنگاه‌ها، فشار زیادی به آنها وارد خواهد کرد. در نتیجه، این اقدام هم برای مردم و هم برای بنگاه‌های اقتصادی هزینه‌آور است.

تبعات تغییر پول ملی برای دولت

به گفته وی در این زمینه دولت هم بایستی هزینه کلانی بابت چاپ اسکناس و ضرب سکه متحمل شود که با این تحریم‌ها و کسر بودجه تامین آن بسیار دشوار است. تغییر پول ملی به تومان و ریال مشکل ساز است و اضافه شدن آن بر مشکلات متعدد فعلی، وضع را پیچیده‌تر می‌کند که انصاف نیست.
بخشی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: با این تغییر، تومان معادل ۱۰ هزار ریال و قران معادل ۱۰۰ ریال خواهد شد، درحالیکه اکنون هیچ کالایی در کشور با قیمت ۱۰۰ ریال وجود ندارد؛ بنابراین واحد قران قبل از ورود عملا حذف شده است و هیچ مصرفی نخواهد داشت. با این حساب، چرا واحد پول ملی را به واحدی تغییر بدهیم که هیچ کالایی به آن قیمت وجود ندارد؟!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد