اونس طلا2390.84
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

آخرین وضعیت بورس و نفت جهانی پس از نگرانی موج دوم شیوع کرونا

کشورهای مختلف، ممنوعیت‌های رفت‌وآمد را کاهش داده‌ و رو به حذف تدریجی قرنطینه آورده‌اند. این شرایط، باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بهتر شدن اوضاع اقتصاد و رشد شاخص‌های بورسی شده است. اما از طرف دیگر، نگرانی‌ها نیز برای موج دوم ویروس کرونا، اوج گرفته است. قیمت نفت نیز اگرچه در روز جمعه با رشد ۵ درصدی قیمت به کار خود پایان داد اما امروز و در آغاز معاملات هفتگی،‌ تحت تاثیر ذخیره ۱.۲ میلیارد بشکه‌ای نفت در جهان با کاهش قیمت همراه شد.

به گزارش سایت طلا در حالی که نگرانی ها در مورد تداوم مازاد عرضه و افت شاخص های اقتصادی ناشی از بحران کرونا موجب شده تا تاثیر کاهش تولید نفت توسط برخی تولیدکنندگان بزرگ کم اثر شود، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد کاهش حدود ۱ دلاری بود.

قیمت هر دو شاخص نفتی در طی 2 هفته گذشته و همزمان با بازگشایی اقتصادی در برخی کشورها و افزایش نسبی تقاضا برای مصرف سوخت شاهد رشد بوده است. ضمن اینکه حجم جهانی تولید نفت نیز رو به کاهش گذاشته است.

اما نشانه های احتمالی از موج دوم شیوع ویروس کرونا در شمال شرق چین و کره جنوبی سرمایه گذاران را بار دیگر نگران ساخته است. این در حالی است که کشورهای بیشتری در حال برنامه ریزی برای کاهش محدودیت های اجتماعی هستند و این می تواند به تقاضا برای نفت کمک کند.

تونی نونان تحلیلگر بازار نفت در شرکت میتسوبیشی کورپوریشن گفت: «آنها برخی از محدودیت ها را برداشته اند اما این آیا این بدان معناست که نقطه اوج بحران سپری شده است؟»

قیمت نفت که بیش از هر کالای دیگری از شیوع کرونا آسیب‌دیده حالا با ریسک جدیدی به نام سرریز مخازن ذخیره‌سازی نفت رو به رو است.

بعد از آنکه همه‌گیری کرونا در جهان باعث کاهش تقاضا شد و تولیدکنندگان نیز حاضر به کاهش تولید خود نشدند، ‌این مخازن ذخیره‌سازی بودند که نفت مازاد را در خود جای دادند.

با این حال طولانی‌شدن همه گیری کرونا و قرنطینه نیمی از جهان باعث شد تا این مخازن بسیار سریع تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، پر شوند.

از همین رو اگرچه تقاضا برای نفت به دلیل کاهش محدودیت‌های قرنطینه رو به بهبود است و تولید نیز به واسطه اجرای توافق کاهش تولید نفت کاهش پیدا کرده اما پر شدن مخازن ذخیره‌سازی نفت در جهان چالشی است که به این زودی‌ها دست از سر قیمت نفت بر نخواهد داشت.

اکنون حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره‌سازی شده و برای بهبود قیمت نفت خام کاهش این حجم از ذخیره نفت، مسئله‌ای زمانبر است.

همچنین با نزدیک شدن به زمان تحویل نفت خریداری شده برای ماه ژوئن در هفته آینده، ‌احتمال کاهش دوباره قیمت‌ها دور از انتظار نیست.

با توجه به این عوامل، ‌قیمت نفت برنت امروز با کاهشی ۰.۵ درصدی به ۳۰ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و ۲۴ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

با توجه به روند قیمت ها در بازار نفت، ‌اگرچه شیب حرکت قیمت‌ها صعودی خواهد بود اما نمی‌توان انتظار داشت تا پیش از زمستان،‌ قیمت نفت در کانال ۴۰ دلاری تثبیت شود.

ظرفیت خالی پالایشگاه‌های روسیه تشدید می‌شود

داده‌های وزارت انرژی روسیه نشان داد مقدار بهره‌گیری از ظرفیت پالایش نفت روسیه در ماه ژوئن، نسبت به آنچه در بازنگری رو به افزایش ماه مه انتظار می‌رفت، با کاهش چشمگیری روبه‌رو می‌شود، به‌طوری که این ظرفیت برای ماه مه ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار تن و برای ماه ژوئن، یک میلیون و ۵۸۳ هزار تن برآورد شده است.

آمارهای ماه مه نسبت به برآورد پیشین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن با بازنگری افزایشی روبه‌رو شد.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد ظرفیت معطل مانده پالایش در ماه آوریل ۳ میلیون و ۵۵۱ هزار تن بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، وال‌استریت و بازارهای آسیایی هر دو در روز دوشنبه رشد کردند. شاخص گسترده MSCI’s نزدیک به ۰.۱ درصد رشد کرد. شاخص نیکی ژاپن ۰.۷ درصد و شاخص اصلی بورس کره‌جنوبی نیز ۰.۳ درصد بالا رفتند.

وال‌استریت نیز از هفته گذشته، به مدار رشد بازگشته است. شاخص S&P۵۰۰، هفته جدید کاری جهانی را در شرایطی آغاز کرد که ارزش آن ۳.۵ درصد بالاتر از هفته گذشته است. این شاخص که وضعیت ۵۰۰ شرکت مهم آمریکایی را نشان می‌دهد، حالا ۳۱ درصد با ارزش‌تر از افت شدید آن در ۲۳ ماه مارس است.

روز دوشنبه، علی‌رغم انتشار گزارش روز جمعه از رکورد زدن بیکاری آمریکا در ماه آوریل، سهام آسیا اقیانوسیه با امید سرمایه‌گذاران به باز شدن اقتصاد در آینده نزدیک جهش کرد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۰۳ درصد بالاتر آمد و نیکی ژاپن ۱.۴۲ درصد جهش کرد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳۴ درصد بالا آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۹۳ درصد جهش کرد.

ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۲۶ درصدی روبرو شد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۵ درصد رشد کرد.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۱۳ درصد تقویت شد و به ۱۰۶.۸۰ واحد رسید.

نرخ برابری یوآن چین با دلار در بازارهای خارجی، بدون تغییر در ۷.۰۷۶۵ واحد باقی ماند.

بورس های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۳۵.۹۸ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۳۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۹۰۴.۴۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۱.۰۷ درصدی در سطح ۴۵۴۹.۴۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۷۸ درصد بالا رفت و به ۶۷۸۳.۱۰ واحد رسید.

این در شرایطی است که هفته گذشته، بدترین گزارش‌های اقتصادی آمریکا در تاریخ معاصر منتشر شدند. «آلن روسکین»، رئیس یکی از بخش‌های دویچه بانک می‌گوید: «انتشار بدترین گزارش اشتغال تاریخ آمریکا، حداقل برای دارایی‌های ریسک‌پذیر کمک‌کننده بوده است. از ماه مارس گذشته، شکاف بسیار زیادی بین اقتصاد واقعی و ریسک‌های مالی ایجاد شد. بازارها می‌دانند که داده‌های اقتصاد واقعی، وحشتناک هستند. اگر بهبود رشد اقتصادی آرام باشد، چندان مطمئن نیستیم که کمک‌های سیاست‌گذاری به بازار، بتواند مدت زیادی در مقابل اقتصاد واقعی بایستد.»

با وجود تمام این‌ تحلیل‌ها، مهم‌ترین عاملی که روی رفتار سرمایه‌گذارن اثر گذاشته، حذف تدریجی قرنطینه بوده است. آن‌ها این اتفاق را نشانه مثبت بزرگی برای بازارها می‌بینند. سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «درست این است که برای بیرون آمدن اقتصاد از رکود شدید، کسب‌وکارها باید اجازه بازگشایی داشته باشند و محدودیت‌های تردد برداشته شوند. اما بازگشایی، خطرات تازه‌ای را به همراه دارد. موج دوم شیوع ویروس، سود اخیر بازارها و خوش‌بینی به بهبود اقتصادی را از بین می‌برد. بدون وجود واکسن، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مرحله بعدی بیماری با بازار دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند بورس، چه کار خواهد کرد.»

بنابراین، بازارها هفته گذشته را با رشد و خوش‌بینی به از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی تمام و این هفته را نیز با همین حال خوش، آغاز کردند. اما تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهد که اوضاع بسیار شکننده است. اگر تصمیم دولت‌ها برای لغو قرنطینه و نجات اقتصاد شتاب‌زده باشد، بازارها با سرعتی بیشتر از قبل، به سراشیبی سقوط می‌افتند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد