اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحلیل پدرام سلطانی از صادرات ایران در سال ۹۹

نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تجارت جهانی و تجارت ایران تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در سال جاری تفاوت جدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا ، این فعال اقتصادی که از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کرد، با اشاره به پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی از کاهش ۱۳ تا ۳۲ درصدی حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ بیان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده به نظر می‌رسد که این کاهش عملکرد حتی از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز شدیدتر خواهد بود و به این ترتیب تجارت جهانی عقب‌گردی ۱۵ ساله را تجربه می‌کند. البته بسیاری از تحلیل‌ها می‌گوید که پس از عبور کرونا بیش از ۲۰ درصد از کاهش رخ داده جبران خواهد شد.

وی با اشاره به تغییراتی که تجارت ایران تحت تاثیر کرونا تجربه خواهد کرد توضیح داد: براساس آمارها ما در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم اما با توجه به کاهش صادرات در سطح جهانی، صادرات ایران نیز افت خواهد کرد و برآورد ما این است که باید خود را برای کاهش ۳۰ درصدی ارزش صادرات آماده کنیم.

به گفته نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران، احتمال آنکه تحت تاثیر کرونا صادرات ایران بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند وجود خواهد داشت. کاهش صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و معدنی، کاشی و سرامیک و خشکبار ایران اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر این کاهش تجارت خواهند بود.

سلطانی با اشاره به فشاری که کرونا بر تولیدکننده‌ها ایجاد کرده بیان کرد: قیمت تمام شده کالاهای تولیدی ایرانی بالاتر رفته و متاسفانه اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ همچنان با نرخ تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند. اگر حل کردن این مشکلات تحت تاثیر اختلاف‌نظرهای سیاسی داخلی قرار گیرد فضا برای فعالیت اقتصادی دشوارتر خواهد شد.

نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش چین در تجارت خارجی ایران اعلام کرد: به نظر می‌رسد چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در سال‌های گذشته کم آسیب‌ترین اقتصاد در سال ۲۰۲۰ باشد و از این‌رو همچنان صادرات ما به این کشور ادامه خواهد داشت، اما کاهش درآمدهای نفتی عراق را محتاط خواهد کرد و احتمالا دومین واردکننده اصلی کالا از ایران محدودیت‌هایی را پیش‌روی خود خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد